2024-02-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst. Det klart att man kan. Och framför allt att man kunde. Men den industriella basen i västvärlden ser lite annorlunda ut i dag än 1940. Och trots krigshetsen i vår del av världen, hur realistiskt är det att ställa om till krigsekonomi på grund av en inbördeskrigsliknande konflikt i Ukraina? Och hur vettigt är det?

Så du menar att västvärldens industriella kapacitet är lägre nu än den var vid andra världskriget, du bör kanske läsa på lite. Och hur är det med BNP i Ryssland i paritet med Italien, sannerligen imponerande siffror,om man heter Arnstad förstås!
Citera
2024-02-21, 22:40
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du får nog gå om kursen på SFI.
Jag hävdade att Azovbatalionen skapades efter Rysslands ockupation av delar av Donbass.
Uppenbarligen så anser du att den skedde 2022? Samtliga som faktiskt förstår händelseförloppet inser att det skedde 2014.

Jag vet inte på vilket sätt SFI har med Ukrainakriget att göra, men om du har läs- och skrivsvårigheter så var god och blanda inte in mig i det.

Det frivilliga paramilitära förbandet azov skapades 2014, det är det jag skrivit, medans du menade på att de bildades 2022.

Citat:
Läs om mitt inlägg igen, knappast otydligt skriven om man har svenska som modersmål, eller har tillräckliga kunskaper i svenska.
Du borde fokusera mera på att diskutera Ukrainakriget specifikt.
Citera
2024-02-21, 22:41
Medlem
CanisMinors avatar
Mass liquidation of Russians near Podo-Kalynivka in the Kherson Region.

The future dead from 328 DSHP, 810 OBrMP and 81 SAP were brought to the training ground by order of the "Dnieper" command.

There they all met Mr. HIMARS. Not everyone survived the acquaintance.

It is a new one, dated from today

https://t.me/pilotblog/10061
Citera
2024-02-21, 22:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ukrainarna gör precis detta varje gång en russki-ivan avlivas. Som senast nötterna som hade stämt träff med lite Himars i väntan på nån överdekorerad vandrande julgran.

Ja, en dryg pluton utplånades. Expressen varnar för starka bilder:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/65-ryssar-doda-stod-uppradade-for-general/

Citat:
Attacken inträffade i byn Trudovskoje i Donetskregionen. Enligt BBC ska soldaterna ha träffats av ukrainska Himars-robotar, ett missilsystem som Ukraina fått av USA.

Det fjärde, femte och sjätte kompaniet ska ha stått uppradade i väntan på generalen Oleg Mojsev.

– De ställde upp oss på ett öppet fält, säger en överlevande soldat till BBC.
Citera
2024-02-21, 22:45
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Nazismen är ett stort problem i Ukraina.
Det är allmänt känt. Den måste rensas ur.

Nej, du är helt enkelt hjärntvättad av Kreml.
Citera
2024-02-21, 22:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Så du menar att västvärldens industriella kapacitet är lägre nu än den var vid andra världskriget, du bör kanske läsa på lite. Och hur är det med BNP i Ryssland i paritet med Italien, sannerligen imponerande siffror,om man heter Arnstad förstås!

Hur relevant är BNP i detta fall? Tror du Italien har en militär styrka som kan mäta sig med Ryssland?

Helt klart är att västvärlden har avindustrialiserats i meningen existerande industrier och arbetskraft som snabbt skulle kunna ställas om till krigsmaterielproduktion. Det kan man förstås ändra på, men det tar flera år.
Citera
2024-02-21, 22:47
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Nazismen är ett stort problem i Ukraina.
Det är allmänt känt. Den måste rensas ur.

Om det nu skulle vara på det sättet så är det inte Rysslands uppgift att utföra den uppgiften. Särskilt inte genom att starta ett anfallskrig mot ett annat suveränt land i strid med folkrätten-
Citera
2024-02-21, 22:47
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Som senast nötterna som hade stämt träff med lite Himars i väntan på nån överdekorerad vandrande julgran.
Typiskt ukrainskt fejk.
Det var Gerasimov som träffade ryska soldater och dekorerade dom för Avdeevka.
https://www.youtube.com/watch?v=U6F4UTszbuk
Senast redigerad av loislois 2024-02-21 kl. 22:50.
Citera
2024-02-21, 22:49
Medlem
flytandelyckas avatar
Någon som vet var man kan få tag på dödssiffror på de båda sidorna?
Citera
2024-02-21, 22:50
Medlem
Citat:
Gör en ansträngning. Försök att göra en bedömning som inte följer MSM. MSM kan ha rätt, men man ska alltid bli lite misstänksam om man upptäcker att man tycker precis det våra styrande basunerar ut.
Kanske man skulle få en redogörelse vad ni Putinvänner förväntar er när ryssarna har vunnit kriget?
Att ni ska få titta på ändlösa segerparader på Röda torget och känna er som vinnare när dom flåshurtigt deklamerar historier om Putins och ryska armens förträfflighet. Kanske ni till och med får någon ful medalj som fiender till ryska staten suttit och filat till i Gulag. Det verkar ju vara back to business som gäller för Putin, alttså tillbaka till Stalins repressiva välde.
Fast ni kan kanske mjukstarta med vad ni tror är sanningen om Navalnyj! Vad hände och vad var syftet?
Citera
2024-02-21, 22:50
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå oacceptabelt? Gäller inte den starkes rätt längre? Vem är det som ska acceptera elller inte?

Med nävrätten så tänkte jag mera på att i krig så är det den starka som styr och ställer. Men det är klart, om Ryssland har övertaget i Ukrainakriget och det går till fredsförhandlingar så visst kan de begära mera, för de vet att fortsätter kriget så vinner de förmodligen bara mer och mer.

Jag tror att den svaga punkten är att Ukraina är numerärt mindre, vad gäller soldater. Rysslands GDP (Gross domestic product) skall tydligen vara mycket större också.
Citera
2024-02-21, 22:51
Medlem
Citat:
Det är ju fantastiskt om dina uppfattningar överensstämmer med den ledning vi har, verkar närmast osannolikt, men okej, jag får väl tro dig.

I mycket ja, jag röstade ju på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in