2024-02-21, 20:42
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
En vanlig definition av civili olydnad inkluderar att man är beredd att ta sitt straff, det vill säga man överträder lagen medvetet (och erkänner det) med hänsyn till ett högre, moraliskt ändamål: man motiverar brottet utifrån sin egen etiska övertygelse, argumenterar inte juridiskt. Dumpen hävdar istället att uthängningarna är lagliga; Dumpen argumenterar juridiskt.

Att Sara säger sig välkomna en rättegång och vara beredd att ta eventuellt straff ändrar inte detta faktum - hon kommer ändå inte att ha något val om hon döms efter att i målet ha framfört rättsliga argument för att hon ska frias.

Dom kommer argumentera för allmänintresset precis på samma sätt som green peace argumenterar för att det är en nödsituation

Det är först ifall dom försöker fly utomlands som dom i så fall inte är beredd att ta sitt straff
Citera
2024-02-21, 20:44
Medlem
Flashshits avatar
Hmm...

Måste säga att jag är lite ambivalent inför fenomenet Dumpen.
Jag förstår syftet, och syftet är gott! Jag vill också få bort pedofiler från nätet/gator och torg, samt få bort dem från all kontakt med oskyldiga barn.
Men jag kommer inte ifrån känslan av att detta "kletar" lite.

Dumpen är som en modern 1600-tals skampåle/lynchmobb, och det borde finnas ett bättre sätt att få fram resultat på. Lite märkligt är det att detta ej faller under förtal/ärekränkning, då de allra flesta är privata okända personer utan egentligt allmänintresse.

Visst, det går att hävda att det finns ett allmänintresse, i att få veta om ens granne dyker upp på Dumpen så att man kan hålla sina barn borta från honom, men det är ju inte det som brukar menas med allmänintresse. Det skulle mer kunna röra offentliga personer, t.ex. de politiker som hängts ut.

Jag har givit detta en hel del tankemöda på hur man skulle kunna ändra tillvägagångssättet och nå framgång utan att man fick den här kladdiga känslan av medeltid över sidan.
Men jag har faktiskt ej kommit på något bra sätt som ej kräver en lagändring och ökat intresse från våra myndigheter i frågan.

Jag vet att det finns många driftiga personer här på Flashback med kluriga idéer som säkert är bättre pålästa på lagstiftningen än vad jag är.
Skulle vi inte kunna göra en kraftansträngning och fundera lite över hur man skulle kunna göra Dumpen mer effektiv och mer.. mer... har svårt att hitta ett lämpligt ord, men kanske "rumsrent"?
Vet inte om det blev rätt ord men ni kanske förstår vad jag menar?

Vad tror ni om idén? Eller är jag verkligen ensam om att känna att sidan "kletar" lite grann?
Vad händer den dagen någon oskyldig faktiskt blir "hackad" och ditlurad, uthängd och sedan tar livet av sig? Det är illa nog med de pedofiler som väljer att avsluta sina liv, även om vissa här inne säkert hyllar det.

Med dagens framsteg inom AI, är det inte länge innan vi kan skicka ett fejkat filmklipp i en chatt till dumpen, där Kristersson eller Maggan eller Jimmie sitter och berättar vad de skulle vilja göra med barnet i chatten...

Hoppas att ni förstår vad jag menar och att detta skrivs i bästa välmening.
Senast redigerad av Flashshit 2024-02-21 kl. 20:48.
Citera
2024-02-21, 22:23
Medlem
Undrar om dom inte borde tänka till en extra gång på dumpen. Vad jag fått till mig från folk som jobbar inom skolan så sitter ungdomarna och raljerar över detta. För dom verkar det vara en skitsak som mest är skoj. Tjejerna pratar om vilka de skulle ligga med och för vad. Dom säger saker som att den snubben skulle jag lätt suga för 3000kr. Killarna skrattar och letar pojkvän åt sina tjejkompisar. Nu blir dumpen som ett perverst tinder för småungar. Varför gör man inte dessa personers uppgifter mer diskreta? Behöver t.ex. plats personen bor på uppges?
Citera
2024-02-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Hmm...

Jag förstår syftet, och syftet är gott! Jag vill också få bort pedofiler från nätet/gator och torg, samt få bort dem från all kontakt med oskyldiga barn.

Dumpen är som en modern 1600-tals skampåle/lynchmobb, och det borde finnas ett bättre sätt att få fram resultat på. Lite märkligt är det att detta ej faller under förtal/ärekränkning, då de allra flesta är privata okända personer utan egentligt allmänintresse.

Visst, det går att hävda att det finns ett allmänintresse, i att få veta om ens granne dyker upp på Dumpen så att man kan hålla sina barn borta från honom, men det är ju inte det som brukar menas med allmänintresse. Det skulle mer kunna röra offentliga personer, t.ex. de politiker som hängts ut.

Jag har givit detta en hel del tankemöda på hur man skulle kunna ändra tillvägagångssättet och nå framgång utan att man fick den här kladdiga känslan av medeltid över sidan.
Men jag har faktiskt ej kommit på något bra sätt som ej kräver en lagändring och ökat intresse från våra myndigheter i frågan.

Jag vet att det finns många driftiga personer här på Flashback med kluriga idéer som säkert är bättre pålästa på lagstiftningen än vad jag är.
Skulle vi inte kunna göra en kraftansträngning och fundera lite över hur man skulle kunna göra Dumpen mer effektiv och mer.. mer... har svårt att hitta ett lämpligt ord, men kanske "rumsrent"?

Vad tror ni om idén? Eller är jag verkligen ensam om att känna att sidan "kletar" lite grann?
Vad händer den dagen någon oskyldig faktiskt blir "hackad" och ditlurad, uthängd och sedan tar livet av sig? Det är illa nog med de pedofiler som väljer att avsluta sina liv, även om vissa här inne säkert hyllar det.

Med dagens framsteg inom AI, är det inte länge innan vi kan skicka ett fejkat filmklipp i en chatt till dumpen, där Kristersson eller Maggan eller Jimmie sitter och berättar vad de skulle vilja göra med barnet i chatten...

Detta faller fullständigt solklart under förtal. En uthängd som väljer att driva ett sådant ärende emot Dumpen kommer att vinna.
Citera
2024-02-21, 23:39
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Dom kommer argumentera för allmänintresset precis på samma sätt som green peace argumenterar för att det är en nödsituation

Det är först ifall dom försöker fly utomlands som dom i så fall inte är beredd att ta sitt straff

Jag tror att det finns en poäng med att skilja på enskilda, specifika fall och lagen generellt när civil olydnad kommer på tal. Den som i ett enskilt fall bryter mot lagen och medger det, men hävdar att det ändå är rätt att handla som man gör, åberopar sin egen etiska övertygelse. Det säger sig självt att man då anser, att lagen generellt borde vara formulerad så att den ligger i linje med ens egen etik. Man är civilt olydig.

Om Dumpen, vilket Dumpen gör, anför den juridiska grunden allmänintresset som ett argument för att Dumpen ska frias i en eventuell rättegång (enskilt fall), menar man per definition att man handlar lagenligt: Dumpen är enligt sin egen logik civilt lydig.

Motsvarande gäller för Greenpeace om man anför den juridiska ansvarsfrihetsgrunden nödsituation.
Citera
2024-02-22, 00:49
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Detta faller fullständigt solklart under förtal. En uthängd som väljer att driva ett sådant ärende emot Dumpen kommer att vinna.
De kan inte driva ett ärende mot Dumpen för något en FB-användare fantiserat ihop kanske kan hända.
Citera
2024-02-22, 02:04
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Hmm...

Jag förstår vad du menar och håller nog i breda lag med. Jag tycker om dumpen, men inte tittar jag för att jag är särskilt orolig för barnen liksom. Det är en "freakshow", och det gäller inte bara gäddorna. Jag tycker Patrik och Sara verkar vara ganska tvivelaktiga personligheter också, fast på andra sätt givetvis och inte på det graverande sättet som gäddorna är. Och i ärlighetens namn tror jag att det är så för de flesta som följer dumpen. För många är det nog inte ens det utan bara ett sätt att legimitivt få hata lite extra. Jag har ingen aning om hur man skulle kunna göra det mer rumsrent eller respektabelt dock. Och jag tror inte jag själv skulle vara intresserad om man putsade upp det heller. Det är slödderkitschigheten som tilltalar mig. Perversa slöddermänniskor som blir konfronterade av en knarkande hora och en lågintelligent kokainist fd idrottsman i en tramsig skräpsport....det är fan härligt.

Det går nog inte att putsa upp så mycket mer än att ha mer respektabla konfrontatörer. Aschberg har ju gjort några inslag där man konfrontaterade nätpedosar men där visade man aldrig identiteten på de man fångade....mer respektabelt visst...men oerhört mycket tråkigare. Jag hade slutat följa ganska omgående vid ett sådant förfarande.
Citera
2024-02-22, 02:15
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Hmm...

Dumpen vill ha amerikanska lagar, så då är det lämpligt att köpa in lögndetektorer till alla polisdistrikt. Sedan kan de kalla in alla medborgare och fråga ut dem. Men lögndetektorer används på vittnen också, så fiskarna får se upp angående loggarna de precenterar.
Citera
2024-02-22, 09:56
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Hmm...

Tror du missuppfattat detta lite.
Det är just okända personer utan allmänintresse som är mest riskfritt att "hänga ut".

En förtalsanmälan mot Dumpen faller under JK. Dom lägger ner allt som inte gäller kända personer.

Nu har Dumpen publicerat 376 gubbar och ett par kärringar under 3 års tid.
Hittills har ingen förtalsanmälan gått vidare.
Så det bör vara riskfritt för Dumpen att köra på.
Risken att en person som hängs ut med sin pinsamma äckliga chattlogg anmäler är också minimal.
Citera
2024-02-22, 13:45
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Tror du missuppfattat detta lite.
Det är just okända personer utan allmänintresse som är mest riskfritt att "hänga ut".

En förtalsanmälan mot Dumpen faller under JK. Dom lägger ner allt som inte gäller kända personer.

Nu har Dumpen publicerat 376 gubbar och ett par kärringar under 3 års tid.
Hittills har ingen förtalsanmälan gått vidare.
Så det bör vara riskfritt för Dumpen att köra på.
Risken att en person som hängs ut med sin pinsamma äckliga chattlogg anmäler är också minimal.

Gått vidare, hur många har lämnats in?
Citera
2024-02-22, 14:13
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Gått vidare, hur många har lämnats in?

Ingen aning. Noll kanske.

Det kanske säger mer om gäddorna än om Dumpen.

Sen tror jag Dumpen samlar ihop pengar på nolltid för att lösa en förtalsbot.
Citera
2024-02-22, 17:06
Medlem
Sara bryr sig nog marginellt om barnen, om ens alls. Hon mår såklart som en prinsessa. Gått från en hemlös tjuv till att tjäna massa pengar genom att åka runt och förstöra folks liv.

Det spelar ju egentligen ingen roll vad hennes agenda är,jobbet blir ju gjort oavsett så jag bryr mig inte.

Men det är ju bara löjligt att framställa det som att hon bryr sig. Tror aldrig hon mått bättre än nu.

Ibland kan hon inte hålla tillbaka den rena glädjen hon känner. Skuldfri genom donationer, drar in 200000 i månaden via tiggeri. Samt får förstöra livet för de hon hatar mest av allt, män.
Senast redigerad av AdolfHimler 2024-02-22 kl. 17:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in