2024-02-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Medan killarna bygger bykbryggor och solstolar? Känns som en aningen skev arbetsfördelning.

Med tanke på Pers kommentar igår att det krävs 4 år på högskolan att bygga en solstol är det nog bäst att Jennifer håller sig till köket 😅
2024-02-21, 15:50
Medlem
Pillenfilles avatar
Otippat att Ronja har en dansk mormor
2024-02-21, 15:51
Medlem
Nämen, 12.05 in på avsnittet ungefär, är ju nästan precis som jag beskrev
Är en tvättplats dom ska göra.
Så ni som skrev bykbrygga med spång ut till den måste ju ha drömt
Oavsett hur din farmor gjorde Cs128

https://www.tv4play.se/video/f242695e05a6589e2b96/avsnitt-32-farmen-folk-ska-ryka-nu

Citat:
Ursprungligen postat av Amarace
Själv kan jag tycka att dom gör rätt, att själva plattformen är mer mot land för att arbetas på, och en spång ut för att hämta vatten även på vintern. Finns väl ingen anledning att ha arbetsytan ute i vatten och spång ut till den.
Sen angående flyta, man gör den ju fast med pålar om den är ute i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du och jag har uppfattat detsamma hur bygget ska vara för bykbrygggan och så såg även min Farmors bykbrygga ut. Det jag inte minns riktigt är om den hade något att flyta på fast du kan ju ha rätt i det med. Att det inte behövs sådant.

Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.
2024-02-21, 16:25
Medlem
Citat:
Om man inte vill ramla ner i sjön med tung tvätt och allt så behöver man en brygga = Ja!
Du tror inte att det räcker med den där isen som man måste hugga hål i?
2024-02-21, 16:28
Medlem
Jag har svårt att förstå hälften av inläggen här inne, känns som en feberdröm stundvis.
2024-02-21, 16:41
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Medan killarna bygger bykbryggor och solstolar? Känns som en aningen skev arbetsfördelning.

Lite svårt att få så olika uppdrag att jämföras med varandra - medges! Fast det kan vara svårt att byta-skift emellan varandra också "mitt-i-jobbet" så att säga. Den här veckan verkar byggjobben vara samtliga grabbars göra och annat smått och gott - tjejernas göra. Tidigare har ju detta varierat lite som när det var Per, Farmen-Cornelia och Ronja som fick bygga nytt staket för hästhagen fast jag kan nog säga att överlag har uppdelningen på uppdrag gått i könsrollernas uppdelning: männen har gjort byggen och kvinnorna mat- och pysselgöra.
2024-02-21, 16:43
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Man måste komma ut en bit utanför vassen = flottens plats, för att kunna hugga hål i isen. Nära land är det ju troligtvis bottenfruset!
2024-02-21, 17:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Du har ca 25-30 avsnitt kvar att klura ut vem Wincent är
Det räcker knappast ändå då den hjärnan har havererat totalt
Citat:
Ursprungligen postat av Tremlar
Jag har svårt att förstå hälften av inläggen här inne, känns som en feberdröm stundvis.
Känns nog mer som vissa är påtända och hallucinerar och har sett för mycket porr för dom ser saker som inte finns mer än i deras fantasi/hallucinationer

Dom svälter inte på Farmen i år för dom får matlagren påfyllda varje vecka. Så var det inte i Farmen dom första säsongerna för då var det svält.
Jag har missat Farmen några år så hur det var förra året... ingen aning.

Men den här sommaren var ovanligt blöt och kall och det växte dåligt så kanske därför, för dom åt inget av det dom odlade själva. Dom fick grönsaker, rotfrukter, potatis, mjöl mm.

Jättebluffen i Farmen avslöjad – detaljen gör att allt känns fejk
Nöje 20 feb, 2024
https://www.hant.se/noje/jattebluffen-med-maten-i-farmen-avslojad/10169150
2024-02-21, 17:34
Medlem
Citat:
Man måste komma ut en bit utanför vassen = flottens plats, för att kunna hugga hål i isen. Nära land är det ju troligtvis bottenfruset!
Ska du kanske försöka läsa inlägget från Amarace och sedan sluta diskutera bryggor och landgångar? De ska inte göra som din farmor. De är inte ens kvar på Farmen när isen lägger sig, programmen spelades in i somras.

(FB) Farmen 2024
2024-02-21, 17:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Då Wincent pratade om att den skulle gå utanför vassen så förstår jag inte vad is har med det att göra då dom är där på sommaren?
Dessutom så vet vi som är van vid isar att man inte går på is vid vass för där är isen svagare.
Jag är van ispimlare sedan barnsben då jag fick följa med gamla släktingar och pimpla.
I vassen är isen ofta svag eftersom vassrören leder värme från sjöbotten. Där går man inte.
Skulle dom skölja tvätt på is i vakar är det långt ifrån svag is vid vass och bryggor.
Citat:
Nja... kan vara bottenfruset där det inte är vass men är det vass är isen oftast svagare där och vid bryggor.
Dessutom får man skräp i den sköljda tvätten om man sköljer den i vassen.
2024-02-21, 17:55
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ska du kanske försöka läsa inlägget från Amarace och sedan sluta diskutera bryggor och landgångar? De ska inte göra som din farmor. De är inte ens kvar på Farmen när isen lägger sig, programmen spelades in i somras.

(FB) Farmen 2024

Om deltagarna är kvar på Farmen vintertid har inte med bygget att göra alls - man tvättade ett par gånger om året oavsett årstid men en bykbrygga måste fungera året om.

Vi får väl se när Wincent kommer vad han tycker. Själv bryr jag mig inte om andras åsikter i det med bykbryggans byggande faktiskt då jag VET hur den fungerade hos - min Farmor nere vid sjön
2024-02-21, 18:08
Medlem
Timeouts avatar
Ska dom eller ska dom inte leva på en gård som dom gjorde på 1800-talet?

Har funderat ett tag på varför feta Freddy fick dra årdret när dom kupade potatisen?
Varför använde dom inte hästen? Men å andra sidan behövde den fete lite motion.
Var väl enda gången feta Freddy fick röra på sig ordentligt på Farmen.
Det ska kupas fler än en gång om man inte vill ha grön potatis.
https://brukskalendern.se/arder/

Sen förstår jag inte heller varför ingen fattade att dom måste rensa ogräset i både potatislandet och grönsakslandet.
Fattar dom inte heller att grönsakslandet ska vara större för att räcka till alla på gården?
Någon av dom måste väl ha sett ett grönsaksland förut?
Det verkar som latheten regerar överallt på Farmen för så här korkade kan dom väl inte vara?

Förutom hatobjektet då som är väldigt korkad https://imgur.com/a/DlqDtpe

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in