2024-02-20, 22:10
Medlem
WallabeJoys avatar
Tio blir nog Max vad de kommer upp till.
Gissar de börjar tjäna sina straff till sommaren och då har de redan suttit 1.5 år.
Citera
2024-02-20, 22:18
Medlem
g0dspirits avatar
Från ett straffrättsligt perspektiv kan det anses mer opportunt att överväga en rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för föräldrarna istället för ett ordinärt fängelsestraff.

Med hänsyn till de allvarliga brotten de begått, är det sannolikt att de i praktiken skulle vara underlåtna frihet för en obestämd tid.

Deras handlingar tyder på en betydande risk för samhället, vilket kan berättiga en långvarig restriktiv åtgärd såsom rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2024-02-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primleonx
Hennes svar har inte kommit ännu, men troligen inte nej.

Risken finns. Det finns en koppling mellan ADHD och utvecklandet av psykopatiska drag dvs om barnet får fel uppfostran och straffas för beteenden som det inte kan hjälpa.
Läste om det här för länge sedan. Om man googlar ADHD och sociopat så kommer det upp en hel del intressant i ämnet.

Barn med ADHD löper risk att utveckla antisociala drag, på grund av bristerna i uppmärksamhet och impulskontroll. Det anses att risken ökar mycket påtagligt om omgivningen inte korrekt bedömt tillståndet, utan bestraffar barnet för sådant han eller hon inte kan hjälpa.

JI hade en svår uppväxt både hemma och sedan i fosterhem och i samhällsvård.
Säkert har hon blivit orättvist bestraffad av oförstående vuxna.
Jag lutar åt att hon har ADHD med antisociala drag.
PS Hennes pappa tycks ju ha varit psykopat rakt av.
Citera
2024-02-20, 22:53
Avslutad
När meddelas dom i det här fallet ?
Så tragiskt att barn kan ha en sån tillvaro utan att nån gör nåt åt det .skolan förskola har ju anmälningsplikt .
Kommer inte barnen och har inte giltig frånvaro så ska det utredas .
Jag är inte hundra på om förskolan är plikt ,däremot är alla som jobbar med barn skyldiga att anmäla till socialen sånt .det ska utredas även om det inte gäller skolplikt.
Citera
2024-02-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Tio blir nog Max vad de kommer upp till.
Gissar de börjar tjäna sina straff till sommaren och då har de redan suttit 1.5 år.

Tror dom hamnar på typ 5-6 år max.. tyvärr. Det är egentligen ett enda indiciemål. Vad jag kan få ut av det. Även om man fattar vad som försiggår. Tur dom inte får lov att vara föräldrar mer.
Citera
2024-02-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
När meddelas dom i det här fallet ?
Så tragiskt att barn kan ha en sån tillvaro utan att nån gör nåt åt det .skolan förskola har ju anmälningsplikt .
Kommer inte barnen och har inte giltig frånvaro så ska det utredas .
Jag är inte hundra på om förskolan är plikt ,däremot är alla som jobbar med barn skyldiga att anmäla till socialen sånt .det ska utredas även om det inte gäller skolplikt.
Jo. Förskola från det år du fyllt 6 är det plikt. ❤
Citera
2024-02-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tror dom hamnar på typ 5-6 år max.. tyvärr. Det är egentligen ett enda indiciemål. Vad jag kan få ut av det. Även om man fattar vad som försiggår. Tur dom inte får lov att vara föräldrar mer.
Hur vet du att de inte får vara föräldrar mer?
Jag tycker det låter för bra för att vara sant. Om det vore så.
Citera
2024-02-21, 00:36
Medlem
FruKrokodils avatar
Ingen av "föräldrarna" kommer bli kryssade dvs det finns inget fängelseförbud (så dom TR så fint uttrycker det).

Med tanke på att Amandas och Pontus från Västmanlands dom hamnade på 12 år, så lär dessa stjärnor se fram emot ungefär samma straffsats.

De kommer såklart att överklaga och då hoppas jag verkligen att en ny, lite piggare åklagare, kan ta över fallet och lägga till våldtäkt mot barn då Z hade otroliga skador i sitt underliv.
Citera
2024-02-21, 01:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Risken finns. Det finns en koppling mellan ADHD och utvecklandet av psykopatiska drag dvs om barnet får fel uppfostran och straffas för beteenden som det inte kan hjälpa.
Läste om det här för länge sedan. Om man googlar ADHD och sociopat så kommer det upp en hel del intressant i ämnet.

Barn med ADHD löper risk att utveckla antisociala drag, på grund av bristerna i uppmärksamhet och impulskontroll. Det anses att risken ökar mycket påtagligt om omgivningen inte korrekt bedömt tillståndet, utan bestraffar barnet för sådant han eller hon inte kan hjälpa.

JI hade en svår uppväxt både hemma och sedan i fosterhem och i samhällsvård.
Säkert har hon blivit orättvist bestraffad av oförstående vuxna.
Jag lutar åt att hon har ADHD med antisociala drag.
PS Hennes pappa tycks ju ha varit psykopat rakt av.
Skitsnack! Ren och skär psykopat!
Citera
2024-02-21, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Skitsnack! Ren och skär psykopat!
Ja risken finns. Att hon har antisocial personlighetsstörning.
Psykopat är medfött. Sociopat är förvärvat under uppväxten.
Numer används inte sociopat begreppet. Eftersom resultatet av störningen är detsamma som
psykopat dvs antisocial personlighetsstörning. Om hon får den diagnosen så kan hon avtjäna sitt straff i fängelset.
Vet inte vad du blev upprörd över att jag skrev?

Edit. Men jag tror att hon har den förvärvade varianten pga av ADHD samt våldsam uppfostran.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-21 kl. 03:46.
Citera
2024-02-21, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Saknas det kunskap? 😳 Vet du något om hur ett åtal går till? Vet du vilken utbildning som som krävs för att ens ha chansen att söka dessa tjänster? Vet du vad ett säkert rättsystem handlar om?

Jag tror att du ska lägga tiden på att analysera melodifestivalen eller liknande.

Men jag är benägen att hålla med Trusttheprocess, du kan gå juristprogrammet och sitta ting och fortfarande vara oerhört inkompetent.
Citera
2024-02-21, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Från ett straffrättsligt perspektiv kan det anses mer opportunt att överväga en rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för föräldrarna istället för ett ordinärt fängelsestraff.

Med hänsyn till de allvarliga brotten de begått, är det sannolikt att de i praktiken skulle vara underlåtna frihet för en obestämd tid.

Deras handlingar tyder på en betydande risk för samhället, vilket kan berättiga en långvarig restriktiv åtgärd såsom rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Glöm nu inte att man vid rättspsykiatrisk vård kan vara ute igen MYCKET SNABBT, även med SUP.
De riskerar att vårdas livet ut eller att släppas nästan omgående, om de bedöms ha tillfrisknat.

Därför glädjer det mig att rättspsykiatrisk vård inte är aktuellt för dessa vider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in