Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
nä egentligen är det väl inte värdet som är största problemet, det motsvarar väl bara att usa skulle skicka ca 230 miljarder
frågan är vad vi har överskott på som vi kan skicka iväg utan att det påverkar säkerheten för sverige?
luftvärn ligger nog högt på önskelistan för ukraina?
Beror väl helt på vad man skickar?
Handgranater tror jag inte är nåt bekymmer alls att skänka. Antagligen har man massor i ladorna, och förr eller senare faller de för åldersstrecket och måste tas om hand så då blir det rent av
billigare att skeppa iväg dom..
Tio stycken stridsbåtar? Ja det har nog marinen ”över” och det som skänks är antagligen välanvända båtar som dels inte används aktivt idag, och dessutom ändå kommer att skrotas ganska snart på grund av hög ålder. Så det är nog ingenting som är ett jättebekymmer. Särskilt inte som nya båtar är på gång till amfibieförbanden.
Lite andra båtar ska visst också skänkas och har har jag ingen aning vad som behövs och inte. Men det lär ju inte va dom senaste grejerna som vi har störst behov av hemma som skänks där gissar jag. Inte heller nån större mängd grejer heller.
Robot 70? Ja det har vi nog också ”över” från det massiva kalla krigetförsvaret så det är nog inget bekymmer. Det är grejer från 70-talet vi pratar om här.
TOW? Ja det är också ett system från stenåldern som försvaret ändå skulle ha skrotat i förrgår. Ersättare är redan på gång.
Ingen anledning att ligga sömnlös direkt..