2024-02-19, 20:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi har gått igenom dessa punkter många gånger och fortfarande gör.

Punkterna är argument, ingen objektiv sanning.

Ja, och tyvärr är det lite för mycket som inte går att verifiera, generellt i detta fall. Inte enbart punktlistan.
Citera
2024-02-19, 21:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför skulle inte det första och närmare mordet i tid vara korrekt?

Du får gärna återkomma i sak i stället för att kalla det för trixande och skruvande.

Jag har aldrig sagt att det han sa i mars inte kan vara rätt. Det är din teori som kräver att det sagda ordet, som vi kan höra klart och tydligt, måste vara fel för att IW ska kunna vara den som talade med SE. Min teori om att det sagda ordet är korrekt, kräver inte att det han sa i mars är fel.

Först måste du göra ett antagande om att båda inte kan vara rätt, därefter måste du välja ett av dem och då skippar du det vi kan höra klart och tydligt och tar du det från ett referat där vi inte vet riktigt vad som är sagt.

Enligt egen utsaga så hade SE inget mer att göra på mordplatsen efter att polisen inte ville ha hans uppgifter. Då gick han tillbaka till Skandia och då hade dom ju börjat sätta upp avspärrningar om vi ska tro mannen ifråga. Var det då IW sprang iväg mitt framför ögonen på honom menar du? När sprang IW iväg första gången enligt honom själv och var befann sig SE då enligt egen utsaga?
Citera
2024-02-20, 07:21
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Låt säga att Skandiamannen blivit uppdagad först nu, och inte 1989. Hur hade tongångarna gått då?

Utredningen är ett skämt gjord av fikande farbröder.

En klassiker är mötet med Holmér och övriga utredare när Skandiamannen diskuteras, någon säger något i stil med "Men då är ju Skandiamannen mördaren" och ingen reagerar för Holmér viftar bort det hela.

Så Holmér ignorerade spåret från dag 1. Idag hade det möjligen varit annorlunda.
Senast redigerad av quggel 2024-02-20 kl. 07:36.
Citera
2024-02-20, 08:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

En klassiker är mötet med Holmér och övriga utredare när Skandiamannen diskuteras, någon säger något i stil med "Men då är ju Skandiamannen mördaren" och ingen reagerar för Holmér viftar bort det hela.

Så Holmér ignorerade spåret från dag 1. Idag hade det möjligen varit annorlunda.

Det har jag missat. När var det?

På Lampers ljudklipp kan man höra att flera skrattar åt SE först, men till och med Holmér blir inom kort vaksam. Dessvärre tror man i april 1986 att LJ befann sig på högra sidan om barackerna, samt att mannen som kom fram till chevan i ett tidigt skede, iförd glasögon samt gråaktig eller ljus poplinrock, var SE.

Vid ett tillfälle indikerar Holmér att man bör ta SE på allvar. I samma veva har Irvell noterat likheten med mannen på David Bagares gata, och tagit kontakt med Skandia. Av någon anledning drar Skandia-undersöningen ut på tiden, kanske på grund av transkriberingen, och de i Palmerummet nås inte av dessa rön förrän i slutet på 1986? Blev materialet liggande i några månader?

Tänk om Irvell hade jobbat ett halvår till ... Verkar som om Skoglund fick tveksam styrning uppifrån.

I slutändan fastnar de i den felaktiga slutledning som Holmér gjorde redan i april 1986:

SE var kvarvarande på platsen, iförd glasögon samt en gråaktig eller ljus poplinrock.
Senast redigerad av Dalulven 2024-02-20 kl. 08:53.
Citera
2024-02-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Helt i början av utredningen skrattade man åt Engström. Efter det var han i princip en fri man.
Det hadde uppstått ett koncensus. Den som hadde pekat seriöst på Engström på det mötet skulle blivit en klovn själv.

Senare blir dom osäkra, men är det för sent på nåt sätt. Det har kommit in för mycket detaljer i fallet.

Klovner blev dom ju allihopa tills slut. Engström lurade hela Palmegruppen med sitt för dom udda betéende. Ingen av dom såg logiken i det han gjorde.
Citera
2024-02-20, 16:48
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det visar att SE inte var förberedd, men skulle med all sannolikhet ta hem puffran då han skulle åka på semester.

Det här är ju intressant. Kanske har vi här förklaringen till varför han i hela friden sprang omkring med en jättepuffra. Jo, för att han normalt sett hade den på jobbet (eftersom han inte ville ha den hemma) och nu inte vågade lämna den kvar över semesterveckan.

Mycket intressant.
Citera
2024-02-20, 16:49
Medlem
Lyssnar på Palmebanden. Altså ingen har sett Engström, men han påstår att ha pratat med Lisbeth, lagt Palme i sidoläge, sprungit efter poliserna helt fram till trappan, pratat med en polis. Han har med all sannolikhet sett Jeppson också.
Sen finns det en mystisk man med Engströms signalement OCH handledsväska. Den enda handledsväskan någon har sett på mordplatsen, som springer ner David Bagares gata.. Endå är det ingen som tänker på att ta tag i «fallet» Engström på riktigt.

Det är helt otroligt. Det är på riktigt clovner altså.
Citera
2024-02-20, 16:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Lyssnar på Palmebanden. Altså ingen har sett Engström, men han påstår att ha pratat med Lisbeth, lagt Palme i sidoläge, sprungit efter poliserna helt fram till trappan, pratat med en polis. Han har med all sannolikhet sett Jeppson också.
Sen finns det en mystisk man med Engströms signalement OCH handledsväska. Den enda handledsväskan någon har sett på mordplatsen, som springer ner David Bagares gata.. Endå är det ingen som tänker på att ta tag i «fallet» Engström på riktigt.

Det är helt otroligt. Det är på riktigt clovner altså.

Irvell tänkte i den riktningen redan i april 1986, vilket nämns på banden. Det var därför vi fick PH:s PM och förhören av personalen. Linder hade kvar denna misstanke ända till i början på 1987.

Frågan är varför man inte tog in SE och pressade honom. Rädsla för negativa rubriker?
Citera
2024-02-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Irvell tänkte i den riktningen redan i april 1986, vilket nämns på banden. Det var därför vi fick PH:s PM och förhören av personalen. Linder hade kvar denna misstanke ända till i början på 1987.

Frågan är varför man inte tog in SE och pressade honom. Rädsla för negativa rubriker?

Jag tror dom var rädda för att göra bort sig för dom andra poliserna. Sen hör man ju att Holmér babblar om att Jeppson kan ha haft handledsväskan i fickan och inte tagit fram den tills han kom ner i David Bagares gata. Eventuellt. Men honom fanns det ju inget signalemnet på där. Sen står liksom Engström i förhör och på tv och ropar: kolla grabbar, jag hadde handledsväska. 👋

Med sitt signalement liksom. Holmér var verkligen inte rätt man för det här.
Citera
2024-02-20, 17:31
Medlem
Nyckeln i det här ligger i att det var omöjligt för polisen att fatta varför SE ville nästan pressa sig in i fallet. Ingen av dom tänkte på att utstämplingen på Skandia helt enkelt tvingade honom att göra så.

När det är sagt, med det jag har sett av fallet nu tror jag faktiskt SE oroade sig i onödan. Tror aldrig någonsin polisen hadde kollat någon stämpel på Skandia från den kvelden om inte SE nämnt det. (rätta mig om jag har fel)

Men det vågade inte Engström gambla på.
Citera
2024-02-20, 18:10
Medlem
Citat:
Nyckeln i det här ligger i att det var omöjligt för polisen att fatta varför SE ville nästan pressa sig in i fallet. Ingen av dom tänkte på att utstämplingen på Skandia helt enkelt tvingade honom att göra så.

När det är sagt, med det jag har sett av fallet nu tror jag faktiskt SE oroade sig i onödan. Tror aldrig någonsin polisen hadde kollat någon stämpel på Skandia från den kvelden om inte SE nämnt det. (rätta mig om jag har fel)

Men det vågade inte Engström gambla på.

Du menar om Engström bara legat lågt..

Tror väktarna var Engströms problem isåfall..

Alltså att dom tipsat polisen ..
Citera
2024-02-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar om Engström bara legat lågt..

Tror väktarna var Engströms problem isåfall..

Alltså att dom tipsat polisen ..

Jo, men precis, det gick helt enkelt inte att gambla på det. Han var tvungen att försöka få status som vittne. Han visste ju själv att någon måste ha sett honom på mordplatsen.
Attack är bästa försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in