Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Hur länge har du påstått och hur länge kommer du fortsätta påstå att Ukrainas stridsduglighet snart kommer att rasa totalt?
Jag gissar att du om ytterligare två år, då kriget fortfarande kommer att pågå och Ryssland fortfarande inte kommer att vara i närheten av någon seger, kommer uttrycka dig exakt likadant.
Jag har påstått att det varit kört för Ukraina redan våren 2022 när Mariupol omringades och Azov fick på käften. Inte nödvändigtvis att man inte skulle kunna göra motstånd på sina ställen och kasta mer liv och pengar i sjön, men att man i slutändan skulle förlora kriget och mer områden än om man bara förhandlat direkt. Deras öde var mer eller mindre förseglat där och då.
Efter Bakhmut och Ukrainas legendariskt urusla "Spring Offensive" som pågick i typ 5 månader och uppnådde exakt noll, trots all hype, har min ståndpunkt varit att Ukrainas förmåga att göra någon slags offensiv öht är förbi. Man borde backa och hålla det som hållas kan.
Nu efter Adiivka - med hänsyn till att man petade Zaluszny, Azov 3rd brigades förintelse, att man tappade staden som var deras sista riktiga befästning i området, samt trovärdiga rykten som florerar att ryssarna pushat igenom på flera ställen - är min ståndpunkt nu att Ukrainas förmåga att ens försvara områden någorlunda är förbi.
Vi kommer se fler och fler röster höjas om att flytta huvudstaden till Lviv och låta Polen inta västra delen av landet. Så kört är det.
Personer som du verkar tro att det är nån Disney film och att Ukraina snart kommer köra en Avengers End Game på Ryssland. När proppen väl gå ur (brist på betydande material, soldater, moral, förmåga) så kommer deras militär att kollapsa mer eller mindre över en natt. Det kommer gå fort och allt som sker efter kommer ske i ren panik för att stoppa blödningen.
Att Ukraina lyckas terrorbomba någon obetydlig stad eller sänka nåt skepp har noll betydelse för slutresultatet.
Slutligen. Ukraina har inte längre någon kapacitet att strida i två år till. Spring Offensive och deras oförmåga att försvara Adiivka visar tydligt på en kraftigt försämrad stridsduglighet (kanske för att man nu i ren desperation tagit in 55+ och kvinnor i leden???) jämfört mot bara ett år sedan. Det kommer komma en punkt i närtid där soldaterna bara får nog och vägrar fortsätta strida för kokainskallen Zelensky.