2024-02-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför inte?
Ryssland har ju inte gjort annat än våldfört sig på grannländerna.
Så hur får du ihop resonemanget:

1. Ukrainas försvar har kollapsat totalt.
2. Ryssland tar över allt de kan.
3. Ryssland har inte invaderat minst halva Ukraina.

Minst en punkt ovan måste vara falsk, eller så förstår du inte grundläggande logik.

Övertygelse trumfar i och för sig ofta grundläggande logik. (kallas för dubbeltänk)
2024-02-19, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det finns uppgifter om att ryssarna under natten har brutit in i Ukraina 30 km förbi Avdiivka. Tyder inte det på att Ukrainas krigsmakt har rasat ihop. Det finns bilder på när Ukraina skjuter sönder sina egna Leo 2 med en Bradley (!) för att de inte ska falla i Rysslands händer.
Om det stämmer så finns en poäng ja, framförall om de fortsätter. Men 30km är inte mycket, inte ens om de håller sig kvar i flera veckor. 300km skulle däremot visa tydligt att försvaret kollapsat totalt.

Var kan jag läsa om detta i pålitlig källa?
2024-02-19, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är tvärstopp i representanthuset eftersom den högerextreme talmannen vägrar låta stödet till Ukraina gå till omröstning, eftersom han vet att majoriteten vill fortsätta stödja Ukraina.

Detta lär snart leda till att han byts ut, då även republikanerna har tröttnat på detta direkt odemokratiska beteende.

USA kommer med stor sannolikhet snart att återuppta sitt stora stöd för Ukraina. Detta kommer inte att förhindras av att ryssar och rysstroll önsketänker motsatsen.

Det är tvärstopp eftersom man bakat in alldeles för många olika punkter i samma motion. Ukraina, Israel, Situationen vid gränsen, migration etc.

Dags att byta media så du får en bättre uppfattning av situationen? Det är inte svårt.

Saken är den, att påverka opinionen genom att kalla folk onda funkar inte längre.
2024-02-19, 07:04
Medlem
borrizs avatar
[quote=Fullhora|87419747]Så hur får du ihop resonemanget:

Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
1. Ukrainas försvar har kollapsat totalt.
Jag kan tyvärr inte hålla med dig här. Mig veterligt lämnade man denna värdelösa ruinstad i god ordning.
Citat:
2. Ryssland tar över allt de kan.
Tyvärr är detta intrycket jag fått.
Citat:
3. Ryssland har inte invaderat minst halva Ukraina.
Du menar om Ryssland tar över 49,9 procent, så är detta ok?
Citat:
Minst en punkt ovan måste vara falsk, eller så förstår du inte grundläggande logik.
Det är din högst personliga logik jag inte förstår.
Citat:
Övertygelse trumfar i och för sig ofta grundläggande logik. (kallas för dubbeltänk)
Begreppet dubbeltänk kommer från George Orwells bok 1984 och är inte det du beskriver.
2024-02-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Så hur får du ihop resonemanget:

Jag kan tyvärr inte hålla med dig här. Mig veterligt lämnade man denna värdelösa ruinstad i god ordning.

Tyvärr är detta intrycket jag fått.

Du menar om Ryssland tar över 49,9 procent, så är detta ok?

Det är din högst personliga logik jag inte förstår.

Begreppet dubbeltänk kommer från George Orwells bok 1984 och är inte det du beskriver.
Du har missupfattat det mesta du besvarar, kanske läste du enbart inlägget du besvarade och inte min föregående dialog.

"Jag kan tyvärr inte hålla med dig här"
Bra, det är min poäng att Ukrainas försvar inte kan ha kollapsat totalt. Så då är vi överens.

Resten av det du skriver tycks vara samma typ av missförstånd eller följd av det första.
2024-02-19, 07:40
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Hur länge har du påstått och hur länge kommer du fortsätta påstå att Ukrainas stridsduglighet snart kommer att rasa totalt?

Jag gissar att du om ytterligare två år, då kriget fortfarande kommer att pågå och Ryssland fortfarande inte kommer att vara i närheten av någon seger, kommer uttrycka dig exakt likadant.

Jag har påstått att det varit kört för Ukraina redan våren 2022 när Mariupol omringades och Azov fick på käften. Inte nödvändigtvis att man inte skulle kunna göra motstånd på sina ställen och kasta mer liv och pengar i sjön, men att man i slutändan skulle förlora kriget och mer områden än om man bara förhandlat direkt. Deras öde var mer eller mindre förseglat där och då.

Efter Bakhmut och Ukrainas legendariskt urusla "Spring Offensive" som pågick i typ 5 månader och uppnådde exakt noll, trots all hype, har min ståndpunkt varit att Ukrainas förmåga att göra någon slags offensiv öht är förbi. Man borde backa och hålla det som hållas kan.

Nu efter Adiivka - med hänsyn till att man petade Zaluszny, Azov 3rd brigades förintelse, att man tappade staden som var deras sista riktiga befästning i området, samt trovärdiga rykten som florerar att ryssarna pushat igenom på flera ställen - är min ståndpunkt nu att Ukrainas förmåga att ens försvara områden någorlunda är förbi.
Vi kommer se fler och fler röster höjas om att flytta huvudstaden till Lviv och låta Polen inta västra delen av landet. Så kört är det.

Personer som du verkar tro att det är nån Disney film och att Ukraina snart kommer köra en Avengers End Game på Ryssland. När proppen väl gå ur (brist på betydande material, soldater, moral, förmåga) så kommer deras militär att kollapsa mer eller mindre över en natt. Det kommer gå fort och allt som sker efter kommer ske i ren panik för att stoppa blödningen.
Att Ukraina lyckas terrorbomba någon obetydlig stad eller sänka nåt skepp har noll betydelse för slutresultatet.

Slutligen. Ukraina har inte längre någon kapacitet att strida i två år till. Spring Offensive och deras oförmåga att försvara Adiivka visar tydligt på en kraftigt försämrad stridsduglighet (kanske för att man nu i ren desperation tagit in 55+ och kvinnor i leden???) jämfört mot bara ett år sedan. Det kommer komma en punkt i närtid där soldaterna bara får nog och vägrar fortsätta strida för kokainskallen Zelensky.
Senast redigerad av Fizzlor 2024-02-19 kl. 08:00.
2024-02-19, 08:32
Medlem
Citat:
Jag skiter i vad västerländsk krigspropaganda talar om.

Om det hade varit sant att Ukrainas försvar kollapsat totalt, då hade minst halva Ukraina varit lika ockuperat och kontrollerat som Krim inom några dagar.

Framförallt om det även varit sant som västerländska medier ständigt påstår att Putin kommer att ta hela Ukraina och sedan fortsätta att ta över hela Europa.

Men så är inte fallet.
Ukrainska försvaret kollapsar så sakteliga, det innebär inte att det blev en total kollaps igår. Så inom några veckor eller månad börjar det märkas rejält.
2024-02-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det finns uppgifter om att ryssarna under natten har brutit in i Ukraina 30 km förbi Avdiivka. Tyder inte det på att Ukrainas krigsmakt har rasat ihop. Det finns bilder på när Ukraina skjuter sönder sina egna Leo 2 med en Bradley (!) för att de inte ska falla i Rysslands händer.
Jo det syns tydligt att ryssarna avancerar rakt västerut från Avdiivka, och det verkar inte finnas något motstånd alla.
2024-02-19, 08:42
Medlem
Citat:
Det är tvärstopp i representanthuset eftersom den högerextreme talmannen vägrar låta stödet till Ukraina gå till omröstning, eftersom han vet att majoriteten vill fortsätta stödja Ukraina.

Detta lär snart leda till att han byts ut, då även republikanerna har tröttnat på detta direkt odemokratiska beteende.

USA kommer med stor sannolikhet snart att återuppta sitt stora stöd för Ukraina. Detta kommer inte att förhindras av att ryssar och rysstroll önsketänker motsatsen.
Om du har hängt med lite i politiken i usa så hade du fattat att det är helt slut på stöd till Ukraina, visserligen kan det komma något mera men på sikt blir det inget.
Väst vet ju att det är så och det är väl i paniken av detta som Danmark har sagt att dom ska skicka precis allt artilleri som dom har.
Det är ju precis det som Ryssland vill att dom ska göra och om fler länder gör likadant så blir det fullständigt livsfarligt.
2024-02-19, 08:44
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ukrainska försvaret kollapsar så sakteliga, det innebär inte att det blev en total kollaps igår. Så inom några veckor eller månad börjar det märkas rejält.
Vad baserar du det på? Som någon annan skrev: Ryssland har offrat motsvarande ett lands armé under fredstid på att ta en stad stor som Motala.
2024-02-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vad baserar du det på? Som någon annan skrev: Ryssland har offrat motsvarande ett lands armé under fredstid på att ta en stad stor som Motala.
Ryssland hade ju tre miljoner soldater totalt i början av kriget, så det säger ju allt.
2024-02-19, 09:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssland hade ju tre miljoner soldater totalt i början av kriget, så det säger ju allt.

Förstår du då mentaliteten hos den ryska ledningen?
Vilket annat land i världen hade tyckt det varit okej att förlora så mycket människor, för att ta över grushögar?
Det är ju trots allt 2024 inte 1800.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in