2024-02-19, 02:54
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Ryska kostnaden för grushögen enligt ukrainska armen. Förklarar varför ryska milbloggers inte är imponerade över insatsen. Men en symbolisk vinst är det.

47186st soldater "Förluster alltså inte bara döda"
784st trupptransportfordon
364st stridsvagnar
248st artillerisystem
5st flygfartyg

Sådär har det låtit nu varje dag senaste två åren.
Som person med fungerande hjärna borde man fråga sig varför Ukraina fortsätter tappa mark och städer om nu ryssarna konstant gör dessa förluster.
Varför börjar nu hela västvärlden få kalla fötter med stöd om Ryssland snart är uppe i 500k-1000k stupade och tiotusentals förstörda fordon? Nu borde ju vara ultimata tillfället att eskalera?
Eller kan det vara så enkelt som att dessa förluster är extremt överdrivna av Ukraina; då man är oförmögna att leverera resultat i verkligheten så gör man det istället i NAFO - fantasin. Vad låter mest troligt sett till utvecklingen på slagfältet?

Måste dock medge att det är extremt underhållande att läsa den alltmer desperata copen.
2024-02-19, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Sådär har det låtit nu varje dag senaste två åren.
Som person med fungerande hjärna borde man fråga sig varför Ukraina fortsätter tappa mark och städer om nu ryssarna konstant gör dessa förluster.
Varför börjar nu hela västvärlden få kalla fötter med stöd om Ryssland snart är uppe i 500k-1000k stupade och tiotusentals förstörda fordon? Nu borde ju vara ultimata tillfället att eskalera?
Eller kan det vara så enkelt som att dessa förluster är extremt överdrivna av Ukraina; då man är oförmögna att leverera resultat i verkligheten så gör man det istället i NAFO - fantasin. Vad låter mest troligt sett till utvecklingen på slagfältet?

Måste dock medge att det är extremt underhållande att läsa den alltmer desperata copen.
Ryssland har en mycket stor befolkning, trots de mycket stora förlusterna så är det inte precis som att de håller på att få slut på människor att skicka till Ukraina som kanonmat.

Och eftersom de nu också har ställt om sin ekonomi till att prioritera tillverkning av krigsmateriel över allt annat så kan de ersätta de förstörda fordonen hyfsat fort.

Jag vet dock inte varifrån du får att Västa skulle börja få kalla fötter gällande stödet till Ukraina. Väst är lika motiverade att stödja Ukraina idag som de var från början.
2024-02-19, 03:52
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ryssland har en mycket stor befolkning, trots de mycket stora förlusterna så är det inte precis som att de håller på att få slut på människor att skicka till Ukraina som kanonmat.
Och eftersom de nu också har ställt om sin ekonomi till att prioritera tillverkning av krigsmateriel över allt annat så kan de ersätta de förstörda fordonen hyfsat fort.

Det är skillnad på verkligheten och fantasin. Vad du håller på med nu är cope Deluxe. Du citerar Ukraina, som inte gjort annat än ljugit och snackat skit under hela krigets gång. De är totalt opålitliga.

Det ryktas nu om att fronten håller på att kollapsa på flera ställen samtidigt och att ryssarna rycker fram.
Ukrainas byte av Zaluszny, den stora prestigeförlusten att tappa Adiivka, Azov 3rd battalions utrotning - allt inom en vecka - kan knappast ha varit bra för moralen.

Om Ukrainas stridsduglighet varit skakig hittills så kommer vi snart se den rasa totalt. De är körda.

Citat:
Jag vet dock inte varifrån du får att Västa skulle börja få kalla fötter gällande stödet till Ukraina. Väst är lika motiverade att stödja Ukraina idag som de var från början.

Har gråtits friskt nu i flera månader gällande USAs stöd och att GOP håller tillbaka.
Många på Twitter som är sura och skyller förlusten av Adiivka på vikande stöd från väst.
Man lider av kraftig ammunitionsbrist, främst artilleri, och har gjort det länge nu.
2024-02-19, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densvenskahorden
hahahahahahahahahhahahahahahahaah ni är bara för mycket ibland. ja ni måste vara jättemotiverade, det är därför det är tvärstopp i kongressen.
Det är tvärstopp i representanthuset eftersom den högerextreme talmannen vägrar låta stödet till Ukraina gå till omröstning, eftersom han vet att majoriteten vill fortsätta stödja Ukraina.

Detta lär snart leda till att han byts ut, då även republikanerna har tröttnat på detta direkt odemokratiska beteende.

USA kommer med stor sannolikhet snart att återuppta sitt stora stöd för Ukraina. Detta kommer inte att förhindras av att ryssar och rysstroll önsketänker motsatsen.
2024-02-19, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Det är skillnad på verkligheten och fantasin. Vad du håller på med nu är cope Deluxe. Du citerar Ukraina, som inte gjort annat än ljugit och snackat skit under hela krigets gång. De är totalt opålitliga.

Det ryktas nu om att fronten håller på att kollapsa på flera ställen samtidigt och att ryssarna rycker fram.
Ukrainas byte av Zaluszny, den stora prestigeförlusten att tappa Adiivka, Azov 3rd battalions utrotning - allt inom en vecka - kan knappast ha varit bra för moralen.

Om Ukrainas stridsduglighet varit skakig hittills så kommer vi snart se den rasa totalt. De är körda.

Har gråtits friskt nu i flera månader gällande USAs stöd och att GOP håller tillbaka.
Många på Twitter som är sura och skyller förlusten av Adiivka på vikande stöd från väst.
Man lider av kraftig ammunitionsbrist, främst artilleri, och har gjort det länge nu.
Hur länge har du påstått och hur länge kommer du fortsätta påstå att Ukrainas stridsduglighet snart kommer att rasa totalt?

Jag gissar att du om ytterligare två år, då kriget fortfarande kommer att pågå och Ryssland fortfarande inte kommer att vara i närheten av någon seger, kommer uttrycka dig exakt likadant.
2024-02-19, 05:31
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Nä, jag förstår att du inte tycker det ordet är konstigt. Men för oss svenskar är det helt okänt.

Varför jag är emot kriget och vill ha fred är för att det inte ska bli ännu värre. Och dessutom så är alla pengar som har skickats till Zelensky ifrån Europeiska länder helt utan några folkomröstningar.

Europa kommer bli urfattigt för att våra korrupta politiker tvingar Europeiska folket att försörja ett krig mellan två icke eu-länder...😑

Sveriges regeringen har inte råd att hjälpa våra pensionärer till ett drägligt liv...men till krig, ja där finns det plötsligt hur mycket pengar som helst..fy va korrupt alla politiker är.

Jag hatar alla som vill ha mer av det där eviga, meningslösa och dyra kriget.

Blanda inte in mig och övriga bildade svenskar i ditt uttalande.

Är man någorlunda påläst vet man vad ordet Vatnik betyder.

Du är emot kriget och önskar fred det får mig att tänka på Neville Chamberlain.

Ytterst korkad person som trodde fredssamtal och en namnteckning skulle rädda oss från krig.

Verkar som att du ligger på samma nivå av dumhet dvs ytterst korkad.

Putin är precis som Hitler och kan ENDAST bemötas på ett och samma sätt dvs vapenskrammel.

Ger man Putin lillfingret (delar av Georgien) och han tar hela handen (Ukraina och sedan vidare)

Jag är rätt övertygad att Europas skattebetalare dvs de som inbringar skattepengar till staten
vill att stödet till Ukraina ska fortgå. Ja t om utökas rejält för att undvika ett världskrig.

Du vet mycket väl om varför många svenska pensionärer (riktiga svenska pensionärer) ej
har ett drägligt liv. Det beror inte på biståndet till Ukraina.

Det beror helt och endast på de öppna dörrarna Sverige har haft sedan vi skulle öppna våra hjärtan.
2024-02-19, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Blanda inte in mig och övriga bildade svenskar i ditt uttalande.

Är man någorlunda påläst vet man vad ordet Vatnik betyder.

Du är emot kriget och önskar fred det får mig att tänka på Neville Chamberlain.

Ytterst korkad person som trodde fredssamtal och en namnteckning skulle rädda oss från krig.

Verkar som att du ligger på samma nivå av dumhet dvs ytterst korkad.

Putin är precis som Hitler och kan ENDAST bemötas på ett och samma sätt dvs vapenskrammel.

Ger man Putin lillfingret (delar av Georgien) och han tar hela handen (Ukraina och sedan vidare)

Jag är rätt övertygad att Europas skattebetalare dvs de som inbringar skattepengar till staten
vill att stödet till Ukraina ska fortgå. Ja t om utökas rejält för att undvika ett världskrig.

Du vet mycket väl om varför många svenska pensionärer (riktiga svenska pensionärer) ej
har ett drägligt liv. Det beror inte på biståndet till Ukraina.

Det beror helt och endast på de öppna dörrarna Sverige har haft sedan vi skulle öppna våra hjärtan.

Ja fast här avslöjar du dig själv som.väldigt dåligt påläst. Trött?
2024-02-19, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Hur länge har du påstått och hur länge kommer du fortsätta påstå att Ukrainas stridsduglighet snart kommer att rasa totalt?

Jag gissar att du om ytterligare två år, då kriget fortfarande kommer att pågå och Ryssland fortfarande inte kommer att vara i närheten av någon seger, kommer uttrycka dig exakt likadant.

Till och med västerländska medier talar ju om fullständig kollaps av Ukrainas försvar. Så du får utveckla din logiska slutledningsförmåga här.
2024-02-19, 06:24
Medlem
Avdivka är ju bara en liten obetydlig håla.

Däremot om fronten kollapsar på bred front och framryckningen täcker halva Ukraina eller i motsatt riktning halva Krim, då hade det varit mer av katastrof för ena eller andra sidan.

Men inte ens då en katastrof för Nato.
2024-02-19, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pro-vaxx
Till och med västerländska medier talar ju om fullständig kollaps av Ukrainas försvar. Så du får utveckla din logiska slutledningsförmåga här.
Jag skiter i vad västerländsk krigspropaganda talar om.

Om det hade varit sant att Ukrainas försvar kollapsat totalt, då hade minst halva Ukraina varit lika ockuperat och kontrollerat som Krim inom några dagar.

Framförallt om det även varit sant som västerländska medier ständigt påstår att Putin kommer att ta hela Ukraina och sedan fortsätta att ta över hela Europa.

Men så är inte fallet.
2024-02-19, 06:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora

Om det hade varit sant att Ukrainas försvar kollapsat totalt, då hade minst halva Ukraina varit lika ockuperat och kontrollerat som Krim inom några dagar.

Framförallt om det även varit sant som västerländska medier ständigt påstår att Putin kommer att ta hela Ukraina och sedan fortsätta att ta över hela Europa.

Men så är inte fallet.
Varför inte?
Ryssland har ju inte gjort annat än våldfört sig på grannländerna.
2024-02-19, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora

Men så är inte fallet.

Det finns uppgifter om att ryssarna under natten har brutit in i Ukraina 30 km förbi Avdiivka. Tyder inte det på att Ukrainas krigsmakt har rasat ihop. Det finns bilder på när Ukraina skjuter sönder sina egna Leo 2 med en Bradley (!) för att de inte ska falla i Rysslands händer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in