2024-02-18, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skulle vara intressant att veta hur många av de första 360 000 som lever idag efter 2 års krig.

Jag skulle tippa på 10%. Om du med kvar menar överlevnad. De tio procenten sitter hemma i en rullstol idag, och skjutsas runt av någon gammal farmor eller farfar.

Det intressanta är ju med den ryska statistiken, där de påstår att de rekryterar 1500 nya soldater varje dag, vilket gör ungefär en halv miljon soldater per år, eller 1 miljon soldater under de två år som kriget varat.

Då lär det ha strukit med betydligt fler pizz-ryzzar än den halva miljon ryzzka clown-soldater som vi i väst gissar oss till.

Sen kan man ju undra över under vilka livsförhållanden som de ryska tonåringarna lever, när de hellre väljer att åka ner till Ukraina och kriga, att hellre blir lemlästade, söndersprängda och gruppvåldtagna i ett skyttevärn, för ett par kilo rovor, än stannar kvar i Moskva eller St Petersburg.
Citera
2024-02-18, 13:21
Medlem
Jack.Elams avatar
Ryssarna gräver djupare och djupare i lagren av gammalt sovjetskrot.

https://twitter.com/Tendar/status/1759190874934685742
Citat:
Footage of an armored Russian attack in Zaporizhzhia region. Several MBTs and IFVs were involved in this attack which ended in several vehicles being knocked out.

The most telling thing is, however, the usage of T-55 tanks which have not even the common upgrades such as ERA Kontakt bricks. It also proves that the Russian claim to use this vehicles as field artillery was a lie. Instead, they are used as common standard MBTs in which they are completely outdated.
Citera
2024-02-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är väl du som är en krigshetsare som inte vill att Putin ska åka hem?

De som stöder Ukraina är fredshetsare.
De som stöder Ryssland är krigshetsare.
Citera
2024-02-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Enligt experter, så är inte Nato involverat i kriget.
Har du andra källor?

Du tror att Europa och USA ger vapen och pengar till Ukraina bara för att dom tycker synd om dom och vill vara snälla?!

Jag behöver inga "experter" för att lägga ihop ett och ett.
Citera
2024-02-18, 13:25
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag vet. Det är därför Ryssland kommer vinna kriget mot NATO.

Skulle ni kriga mot NATO skulle Ryssland inte ha någon chans alls!

Lika troligt som att Etiopien skulle vinna hockey VM!
Citera
2024-02-18, 13:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jag skulle tippa på 10%. Om du med kvar menar överlevnad. De tio procenten sitter hemma i en rullstol idag, och skjutsas runt av någon gammal farmor eller farfar.
Det intressanta är ju med den ryska statistiken, där de påstår att de rekryterar 1500 nya soldater varje dag, vilket gör ungefär en halv miljon soldater per år, eller 1 miljon soldater under de två år som kriget varat.
Då lär det ha strukit med betydligt fler pizz-ryzzar än den halva miljon ryzzka clown-soldater som vi i väst gissar oss till.
Sen kan man ju undra över under vilka livsförhållanden som de ryska tonåringarna lever, när de hellre väljer att åka ner till Ukraina och kriga, att hellre blir lemlästade, söndersprängda och gruppvåldtagna i ett skyttevärn, för ett par kilo rovor, än stannar kvar i Moskva eller St Petersburg.

Tror antalet allvarligt skadade kontra döda är större även med Rysslands dåliga sjukvård. I början av kriget när Ukraina var mer öppna med förluster så räknade de med att 1/3 av alla skadade var permanent handikappade. Och det var minst 3 skadade per död. Så kanske 25 % invalidiserade bland alla skadade/döda.

Men hur många är kvar i armén? Jag tror inte 100 % är döda eller skadade.
Citera
2024-02-18, 13:27
Medlem
raskenss avatar
Uppemot 32000 ryssar kan ha stupat för att inta Avdiika som hade färre innevånare ursprungligen. Ryssarna är totalt värdelösa.

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-anfall-mot-robotyne-avvarjt-massiva-ryska-forluster-tva-dodade-av-ballistisk-robot-mot-bo stadshus-i-kramtorsk-en-dodad-i-sloviansk/
Citera
2024-02-18, 13:28
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68

Det har framkommit rapporter om att en del av dom blir mer eller mindre tvångsvärvade. Exempelvis för att få ut ett examensbevis så måste studenter först skriva på ett kontrakt för militärtjänstgöring. Företag i Moskvaregionen är tvingade att värva X% av sina anställda om dom ska ha något hopp om kontrakt och så vidare. Slutligen så kan man se hur dom jagar folk i fattigare länder där dom inte bara ges en mindre förmögenhet, sett till den lokala köpkraften men även löfte om ryskt medborgarskap. Det sista är lockande i länder som Nepal där ett Ryskt pass ger större möjligheter att resa än ett Nepalskt pass som oftast kräver Visa.
Citera
2024-02-18, 13:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dina "frågor" och funderingar är inget som jag kan svara på. Jag kan bara konstatera att NATO var i Ukraina och dom var där eftersom Ukraina ville ha dom där, förstår inte varför du tjatar på mig om dina funderingar?
Putin påstår säkerligen en massa, det gör du också.

Vad tror du om att de ryska styrkorna ska vara i Ukraina?
Du kastar fram frågor och tankar och det är väl bra. Detta är ett diskussionsforum.
Så då kan man väl ställa relevanta frågor kring dina tankar. Eller?
Varför skulle du annars skriva här?
Är mina frågor för jobbiga?
Citera
2024-02-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du har nog rätt i att kriget kommer att fortsätta. En diplomatisk lösning som är acceptabel för båda länderna går knappast att hitta. Putin kan inte avsluta kriget utan att kunna visa upp något som han kan lansera som "vinst" och eftersom Ukraina knappast kommer kapitulera villkorslöst måste en diplomatisk lösning innebära att Ryssland avstår något och eftersom man redan annekterat större Ukrainska områden än man kontrollerar så är det nog svårt att hitta en lösning, ja.

Och sedan är ju frågan om Ukraina alls kommer tro på en lösning. Ryssland har erkänt Ukrainas gränser två gånger och invaderar ändå. Hur ska Ukraina kunna ha förtroende för att det blir tredje gången gillt och inte en tredje invasion om några år?

Det sista du skriver är stollerier. Det finns ingen annan än Ryssland som vill ha krig. Ingen annan än Ryssland kommer att göra något som kan starta ett tredje världskrig.

Den stora skillnaden är att Ukraina är 100% beroende av att Väst är en del av kriget. Därför är det egentligen inte vad Ukrakna "anser" som styr huruvida en kompromiss, hållbar fred, kan skapas eller inte. Det är en fråga för USA och EU idag om Ukraina ska tvingas förhandla, eller om man ska forsätta eskalera kriget ytterligare med, flyg, långdistans missiler och fler terrorist attacker, och i slutändan eu-trupp ocb kärnvapen.

Ukraina kan till skillnad från Ryssland tvingas till förhandlingar, snacket om att ryssarna ekonomiskt kan betvingas med "sanktioner" och ekonomisk krigföring och blockader, så man likt kalla kriget inte anser sig ha "råd" att kriga längre är snö-mos som gör vägen till förhandling svår idag, och enbart gör situationen och haten/hoten mer explosiva och farliga.

Framför allt är det erfarenheterna hur USA och Nato betedde sig efter kalla kriget som gör sanktions-politik än mer farlig o huvudlös idag. Ryssarna känner sig svikna och bedragna efter att muren föll av väst, att tro att de ska vika sig på liknande sätt en gång till med de erfarenheter de haft om USAsnato-utvidgning är galet orealistisk.

Precis som med Kuba-krisen så har de också haft sina röda linjer som passerats av Nato gång på gång, med Ukraina som nu antagligen var droppen som fick bägaren att rinna över hos Putin.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Du fick ett relevant svar som inte var offT.

Men om jag uttrycker mig så här så fattar du.
"Min fiendes fiende är min vän"

Så din fiende är Ukraina?
På vilket sätt?
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Uppemot 32000 ryssar kan ha stupat för att inta Avdiika som hade färre innevånare ursprungligen. Ryssarna är totalt värdelösa.

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-anfall-mot-robotyne-avvarjt-massiva-ryska-forluster-tva-dodade-av-ballistisk-robot-mot-bo stadshus-i-kramtorsk-en-dodad-i-sloviansk/

Jo men ryssen har väl alltid krigat så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in