Citat:
Ursprungligen postat av
Sleazetjackisen
Jag tvivlar starkt på att Johann Pachelbel anser att det komponerade runt år 1680 saknar upphovsman och att det skulle ses som en ”kvintcirkel”, men det blir såklart tufft att fråga honom..
Men det är inget snack om saken, utan hela hennes låt är ju byggd på att refrängen är ifrån Village People - Go west samt versen är ifrån Johann Pachelbel’s - Canon in D (förövrigt en riktigt banger! Han visste hur man skulle göra musik den mannen) med en ganska oklar text ovanpå..
Ja . . jag håller med om att versen har toner från Canon in D. Jag betvivlar dock att Johann Pachelbel är upphovsman till ackordföljden I, IV, V, vi. Den lär ha funnits i folkmusik sen instrument uppfanns, men han kan varit den första som skrev ner den i noter.
Grejen är att huvudhooken (ey ey ey . . eller vad de sjunger) är en egen melodi/riff som vare sig finns i Canon in D eller Go West. En riktig banger om du frågar mig. Det är en genial strof ovanpå I, IV, V, vi ackorden. Är sur att jag inte kommit på det själv. Tror och hoppas den vinner hela klabbet