2024-02-18, 00:09
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag håller på med mammans förhör nu och i ett av förhören visar FL en bild på en svart burk och i den burken hittades Ättiksflaskan.
Mamman säger att de la flaskan i den efter att Z druckit glaset med Ättika.
Men gissa vad som mer fanns i burken? En spruta..
Mamman visste inte hur sprutan hamnat i burken mer än att de hade många såna sprutor för medicinintag.

De brukade ju ge barnen sprutor med melatonin (oralt)

Kan tratten vi pratat om egentligen vara en spruta?
Varför har man en spruta OCH ättika TILLSAMMANS i en för övrigt tom burk?
Kanske mamman använde sprutan för att spruta ner ättika i halsen på Z?
Kanske lite då och då som straff för olika saker?
Men denna gång blev det för mycket?
Kanske mamman sagt att det är sömnmedicin?
När Z blev för dålig så kanske Z drack ett glas med vatten och mamman sen intalade Z att det var ättika hon druckit?

Undrar lite hur hennes tonfall var i det fetade :

"FL: När det händer med Zoey lägger någon i ättikan?
J: Jag kommer inte ihåg om det var jag eller Daniel som la i ättikan i burken, det var sån kaos
den dagen.
FL: Sen hamnar sprutan där, när kommer sprutan in i burken?
J: Ingen aning, den har väl legat där eller kastats in, det borde väl ni ta reda på"

Missat det med sprutan. I vilken av alla inspelningar finns det?
Citera
2024-02-18, 01:19
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2

Apropå spruta; minns att nåt av barnen har sagt att J tog en spruta i armen vid något tillfälle. Det skulle ha skett en bit in i fallet.

Har ingen FUP längre, men hoppas att någon annan här kan minnas detta.
Citera
2024-02-18, 01:32
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja J vet precis vad hon gjort på nätterna- varit uppe och plågat Z och hällt stearin på hennes underliv tex. Jag tror de flesta av Z skador uppkommit just på nätterna. Alla tänkbara övergrepp och tortyr.

Mamman säger att Z var uppe och sprang på nätterna, men det verkar som att det var J som gjorde det. En typisk överföring att det mamman själv gör skyller hon på Z.

J säger typ så heroiskt att hon äter när barnen har ätit om något finns kvar. Tror familjen skrapade av sina tallrikar och att det var den geggan Z fick i den där glassburken 🙁

I hennes magsäck fanns lök, jalapeno och om det var sesamfrön eller senapsfröna, sånt som de övriga barnen inte åt.
Citera
2024-02-18, 03:35
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Primära målet verkar vara att bli av med Zoey, mamman ville ha in henne på särskolan och dess LSS boende på heltid.

Står lite i mammans (och pappans antar jag fast jag inte är där än) förhör i FUP, bland annat detta:

"FL: Personen som handlägger LSS-ansökningar säger att det inte är ofta man får in en
ansökan där ett föräldrapar ansöker om allt, stöd 100% av tiden.
J: Jag ska fylla i den bättre nästa gång."

och detta:
"FL: Tvärtom ansöker ni i december om stöd via LSS på 100 procent. Daniel säger att det var ett alternativ att Zoey inte skulle bo hos er överhuvudtaget för det var för jobbigt. Stämmer det?
J: Både ja och nej. Det stämmer att vi ansökte om att få avlastning genom en kontaktfamilj. Att
man får paus en helg, avlösning för att orka med som förälder. Det är inget men söker för att
det är roligt utan för att få hjälp.

När LSS inte verkade gå igenom så fick det bli alternativ 2.
Bort skulle Z till varje pris.

Föräldrarna säger dock i rättegången att Ds chef gett dem tipset att fylla i 100% på blanketten.
Anledningen skulle vara att beslutet om omfattning aldrig blir högre än vad man angett på blanketten.
De säger att de inte räknade med att få igenom 100%.

Det är givetvis svårt att bedöma sanningshalten i detta.
De uppger att de hade försökt med LSS tidigare och fått avslag. De ska ha sökt även för lungsjuka V.

Med tanke på att de redan hade omvårdnadsbidrag, och att motiveringen de uppgav för Z är i princip en upprepning av försäkringskassans motivering av tillsynsbehov, tror jag ändå målet var att göra Z såpass skadad att hon skulle klassas med funktionsnedsättning och självskadebeteende.

Därutöver har J ett känslomässigt problem som hon tar ut på Z.
Det finns vissa indikationer på att föräldrarna misshandlat de andra syskonen men åklagaren valde att inte gå vidare med detta.
T.ex. när de förhörde N. så ska hon ha stelnat till när den frågan kom upp.
Citera
2024-02-18, 03:54
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Apropå spruta; minns att nåt av barnen har sagt att J tog en spruta i armen vid något tillfälle. Det skulle ha skett en bit in i fallet.

Har ingen FUP längre, men hoppas att någon annan här kan minnas detta.

Mamman uppger själv i LVU-utredningen aktbilaga 198 att hon fortsatt ta amfetamin då och då, men att det skulle ha varit i tablettform.

I syskonförhören aktbilaga 180 finns flera uppgifter om sprutor.

M berättar att han och S hade fått instruktion i att ge sin mamma en spruta med medicin mot EP-anfall i munnen vid behov.
Han säger också att mamman tar över 30 olika mediciner bland annat en spruta med nål i underarmen.

N berättar att de ofta får medicin i munnen med spruta.

V berättar om mammans spruta mot EP-anfall.
Citera
2024-02-18, 04:02
Medlem
HowLongIsNows avatar
Hittade en annan intressant uppgift i förhören med syskonen aktbilaga 180.
Så här säger M.
Föräldrarna hade alltså ställt fram dricka till Z.
Citat:
Okej. Mm, berätta lite grann om det där med ättikan för mig!
MI: Mm, att det innan julafton så äh, Zoey var jättetörstig, men dom hade också ställt.. tagit fram dricka till henne, vatten och en kaka(?) om för hon brukar gå upp på natten och tjuva för hon kan äh, tjuva mat för hon tror att hon inte får äta, fast hon får, så för att hon går inte till mamma och frågar utan det blir så. Ja, då så tar hon (ohörbart) istället som man hade glömt och ta bort ättikan för att det luktar jätteilla från tvättstugan, så då brukar...för att det röker folk, så då brukar mamma ställa fram men då så, hon visste ju inte att Zoey skulle gå upp och ta ättikan, så hon drack av den.

Citat:
MI: Så hon gådde ut och...äh, drack ättika istället för vatten.
FL: Mm. Och bara för att jag får det tydligt igen, M*lwin, var nånstans var det hondrack ättikan?
MI: Här.
FL: Här.
MI: Mamma trodde att hon ställde den, glömde ta bort den och alla glömmer saker, hon stodde så långt in, hon visste ju inte vad som skulle hända, så hon ställde den ganska långt in, men då hade Zoey tagit den pallen, ställt sig där, klivit och tagit ättikan i ställer för vattnet som stod där.
FL: Mm, så detta hände i köket?
MI: Ja.

Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-18 kl. 04:09.
Citera
2024-02-18, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Föräldrarna säger dock i rättegången att Ds chef gett dem tipset att fylla i 100% på blanketten.
Anledningen skulle vara att beslutet om omfattning aldrig blir högre än vad man angett på blanketten.
De säger att de inte räknade med att få igenom 100%.

Det är givetvis svårt att bedöma sanningshalten i detta.
De uppger att de hade försökt med LSS tidigare och fått avslag. De ska ha sökt även för lungsjuka V.

Med tanke på att de redan hade omvårdnadsbidrag, och att motiveringen de uppgav för Z är i princip en upprepning av försäkringskassans motivering av tillsynsbehov, tror jag ändå målet var att göra Z såpass skadad att hon skulle klassas med funktionsnedsättning och självskadebeteende.

Därutöver har J ett känslomässigt problem som hon tar ut på Z.
Det finns vissa indikationer på att föräldrarna misshandlat de andra syskonen men åklagaren valde att inte gå vidare med detta.
T.ex. när de förhörde N. så ska hon ha stelnat till när den frågan kom upp.

Någon gång (minns inte var/när) har de ju också uttryckt att de absolut inte vill att Z kommer hem igen.
Tänka sig att framförallt D inte ens lyckas spela orolig, det gynnar ju inte deras sak direkt att så tydligt ta avstånd från Z och visa noll oro.

Jag har missat det i förhöret med N, men de kan säkert ha misshandlat de andra barnen med, dock tycker jag att det verkar vanligt att i liknande fall välja ut ETT syskon, ofta ur en större barnaskara, man misshandlar låser in och utsätter just det barnet för sexuella övergrepp (så som jag är säker på har skett även här.)

Det finns en hel del tant åklagare valt att inte gå vidare med.
Citera
2024-02-18, 08:39
Medlem
Citat:
Hittade en annan intressant uppgift i förhören med syskonen aktbilaga 180.
Så här säger M.
Föräldrarna hade alltså ställt fram dricka till Z.

Tror inte på detta hittepå, J har ju full kontroll över dem ..
Citera
2024-02-18, 08:48
Medlem
Någon som har kvar fup o vill lägga upp?
Citera
2024-02-18, 09:56
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2

Citat:
Ursprungligen postat av Bld138.
Någon som har kvar fup o vill lägga upp?
Infon om sprutan och bilder finns i FUP. Det jag återberättade finns i filen med mammans förhör.

i första inlägget finns en länk med FUP med filer uppdelat i kategorier som alla funkar
här: (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2024-02-18, 10:05
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahh0099
Tror inte på detta hittepå, J har ju full kontroll över dem ..

Denna uppgift har knappast kommit från J eller D.
De har inte berättat att de ställt fram vatten till Z.
Den uppgiften talar till deras nackdel.
Så jag skulle säga att den har rätt hög trovärdighet.

Visst försöker de kontrollera barnen men de är inte tillräckligt smarta (tack och lov) för att få ihop samstämmiga historier.
Citera
2024-02-18, 11:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Denna uppgift har knappast kommit från J eller D.
De har inte berättat att de ställt fram vatten till Z.
Den uppgiften talar till deras nackdel.
Så jag skulle säga att den har rätt hög trovärdighet.

Visst försöker de kontrollera barnen men de är inte tillräckligt smarta (tack och lov) för att få ihop samstämmiga historier.
jag har nu läst klart mammans alla förhör (de sista var värst, mitt mammahjärta gråter)

Jag kan tänka mig att mamman straffat Z med ättika i spruta.
Sen har mamman fyllt ett glas med vatten (och lagt fram en kaka?) för att kunna "ha bevis" att Z drack ur ett glas. (glaset som hittades med Z fingeravtryck/DNA)
Z dricker vattnet och mamman säger sen, det var ättika du drack!
Då får mamman sitt "alibi" att Z tror hon drack Ättikan själv OCH syskonen tror då att Z tog fel på vattenglaset och ättiksglaset.
Felet Melwin gör här är att han berättar hur Z klev upp på pall och tog fel glas I KÖKET.
Jag tror 100% på att mamman intalat barnen denna historia.

Melwin:
MI: Mamma trodde att hon ställde den, glömde ta bort den och alla glömmer saker, hon stodde så långt in, hon visste ju inte vad som skulle hända, så hon ställde den ganska långt in, men då hade Zoey tagit den pallen, ställt sig där, klivit och tagit ättikan i ställer för vattnet som stod där.
FL: Mm, så detta hände i köket?
MI: Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in