Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Den som inte är villig att offra även egna soldater, när läget så är påkallat, kan inte föra krig. Efter hand som läget i Ukraina stabiliserat sig, har också möjligheter att grundutbilda större mängder rekryter skapats. Det har knappast varit möjligt att göra tidigare, varför rekrytutbildningen till stor del placerats utomlands. Så, ökad mobilisering torde möjliggöras av framgångar, men motiveras av att Ukraina självklart både haft förluster och nu behöver rotera större mängder förband från fronten för att dessa skall kunna återhämta/reorganiseras för att senare kunna återvända till striderna.
Av skäl jag anförde ovan, tror jag nog att vi kan göra en viss bedömning, även om man aldrig kan vara helt säker innan fullständiga uppgifter föreligger.
Varför vill då Zelensky att EU-länder ska utlämna ukrainska flyktingar för att få mer folk till fronten?
Varför allmän mobilisering? I MSM i Väst har det skrivits mycket de senaste månaderna om bristen på trupper eller rätt utbildade trupper så nog har Zelensky problem vid fronten pga detta.
Det är korrekt att anta att det kostar mer att anfalla än att försvara men då måste du ta med i beräkningen att även Kiev har gått på offensiven vid olika tillfällen och i synnerhet under den flera månader långa "motoffensiven".
Sedan kan man räkna på ration för artilleri som inte har varit till Kievs fördel under i stort sett hela konflikten.
Denna konflikt har i huvudsak baserats på skyttegravar, befästningar, minfält och artilleribeskjutning.
Ukraina hade förra året ett övertag när det gäller droner, som har betytt mycket, men där har ryssarna kommit ikapp på sistone.
Pyrrhusseger för ryssarna kan det nog vara, men i synnerhet är det pyrrhusförlust för ukrainarna.
Krig lönar sig aldrig IMO.
Apropå TS så är Adviika inte mer katastrof än något annat utan jag tror att "motoffensiven" var ett strategiskt misstag . De borde ha satsat på försvar hela tiden istället.