Jag tänker på rökgaserna som verkar ha antänts och blåst ur hela anläggningen. En tanke är att den höga svarta trappbyggnaden borde ha öppna takluckor överst, så att inga nitrösa gaser som stiger uppåt kan samlas och utgöra en livsfara eftersom att gaserna inte kan ta vägen någonstans.
Min lekmannamässiga tanke är att om byggnaden vore mer välventilerad, hade explosionen troligen aldrig ägt rum.
Och branden hade stannat vid "bara" en brand. Och skadorna hade inte varit bråkdelen så allvarliga som de blivit nu.
Och, att den stackars Patrik Gillholm hade kunnat möta sin familj och sina vänner igen om inte helt anläggningen bokstavligen flög i luften.
Till sist, angående dödsfall bland Lisebergs besökare genom åren. Ja, det är riktigt att en person avlidit på grund av ett fall från
Bergbanan inne på Liseberg 1957.
Men genom åren har betydligt fler människor avlidit på Liseberg. Det har varit ett par självmord (hängning och ett hopp från Pariserhjulet om jag inte minns fel), sedan några överdoser och flera hjärtstopp där besökares liv tagit slut inne i nöjesparken. Flera döda har anträffats på toaletterna under det stora spelhuset nära Södra Entrén.