2024-02-17, 01:26
Medlem
Finns det någon hypotes om varför BO omkom till skillnad från alla andra? Vart befann han sig och hur rörde han sig under händelseförloppet?
Citera
2024-02-17, 01:44
Medlem
VILKEN KATASTROF det här är, sörjer VERKLIGEN med den döde mannen och HANS FAMILJ. Har man varit med om något LIKNANDE så förstår man verkligen hur JOBBIGT livet efter kommer att VARA.
Citera
2024-02-17, 01:49
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Finns det någon hypotes om varför BO omkom till skillnad från alla andra? Vart befann han sig och hur rörde han sig under händelseförloppet?
Det enda man vet är att han var inne i tornet.
Räddningstjänsten fick till sig det redan när dom anlände till platsen och skickade in rökdykare efter honom. Dom höll på att stryka med när explosionen inträffade.
Citera
2024-02-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towen

Son jag förstår av vad som skrivs i texten var han mån om att alla skulle komma ut. Så har tydligen folk skrivit. Senaste platsen han sågs på var uppe i tornet fick brandkåren besked om när dom kom till platsen. Där av att dom försökte göra ett sök i byggnaden.

Men tror det blir svårt att veta exakt vart han hittades innan rapporten är klar. Någon sa att han skulle ha försökt att ta sig ut via en av tunnlarna och blivit fast mellan elden och röker. Har lite svårt att tro det för i så fall borde dom hittat honom tidigare under kanorna
Citera
2024-02-17, 03:03
Medlem
Fibonaccitals avatar
De där filerna jag lade upp idag.

Oceana:
https://imgur.com/a/PxrPGrO

En del frågar vad är för ljud i bakgrunden som tjuter åtta gånger innan smällen.

Jag tror att det är ett VMA som tjuter (VMA = Viktigt Meddelanden till Allmänheten)

https://www.sosalarm.se/112-och-andra-viktiga-nummer/viktigt-meddelande-till-allmanheten/

https://www.krisinformation.se/nyheter/20242/februari/vma-goteborg/

https://www.sosalarm.se/112-och-andra-viktiga-nummer/112-appen/
Senast redigerad av Fibonaccital 2024-02-17 kl. 03:23.
Citera
2024-02-17, 03:11
Moderator
Parongatans avatar
Jag tänker på rökgaserna som verkar ha antänts och blåst ur hela anläggningen. En tanke är att den höga svarta trappbyggnaden borde ha öppna takluckor överst, så att inga nitrösa gaser som stiger uppåt kan samlas och utgöra en livsfara eftersom att gaserna inte kan ta vägen någonstans.

Min lekmannamässiga tanke är att om byggnaden vore mer välventilerad, hade explosionen troligen aldrig ägt rum.

Och branden hade stannat vid "bara" en brand. Och skadorna hade inte varit bråkdelen så allvarliga som de blivit nu.

Och, att den stackars Patrik Gillholm hade kunnat möta sin familj och sina vänner igen om inte helt anläggningen bokstavligen flög i luften.

Till sist, angående dödsfall bland Lisebergs besökare genom åren. Ja, det är riktigt att en person avlidit på grund av ett fall från Bergbanan inne på Liseberg 1957.

Men genom åren har betydligt fler människor avlidit på Liseberg. Det har varit ett par självmord (hängning och ett hopp från Pariserhjulet om jag inte minns fel), sedan några överdoser och flera hjärtstopp där besökares liv tagit slut inne i nöjesparken. Flera döda har anträffats på toaletterna under det stora spelhuset nära Södra Entrén.
Citera
2024-02-17, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Till sist, angående dödsfall bland Lisebergs besökare genom åren. Ja, det är riktigt att en person avlidit på grund av ett fall från Bergbanan inne på Liseberg 1957.

Men genom åren har betydligt fler människor avlidit på Liseberg. Det har varit ett par självmord (hängning och ett hopp från Pariserhjulet om jag inte minns fel), sedan några överdoser och flera hjärtstopp där besökares liv tagit slut inne i nöjesparken. Flera döda har anträffats på toaletterna under det stora spelhuset nära Södra Entrén.

Vart kommer denna information ifrån?
Citera
2024-02-17, 04:22
Medlem
Citat:
Jag tänker på rökgaserna som verkar ha antänts och blåst ur hela anläggningen. En tanke är att den höga svarta trappbyggnaden borde ha öppna takluckor överst, så att inga nitrösa gaser som stiger uppåt kan samlas och utgöra en livsfara eftersom att gaserna inte kan ta vägen någonstans.

Min lekmannamässiga tanke är att om byggnaden vore mer välventilerad, hade explosionen troligen aldrig ägt rum.

Du menar rökluckor?

Det finns väldigt mycket krav kring brandsäkerhet dock var detta ett bygge inte en färdig fastighet. Svårt att få allt på plats dag ett.
Citera
2024-02-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
De där filerna jag lade upp idag.

Oceana:
https://imgur.com/a/PxrPGrO

En del frågar vad är för ljud i bakgrunden som tjuter åtta gånger innan smällen.

Jag tror att det är ett VMA som tjuter (VMA = Viktigt Meddelanden till Allmänheten)

https://www.sosalarm.se/112-och-andra-viktiga-nummer/viktigt-meddelande-till-allmanheten/

https://www.krisinformation.se/nyheter/20242/februari/vma-goteborg/

https://www.sosalarm.se/112-och-andra-viktiga-nummer/112-appen/

Sirenen som låter är från brandbilar som varnar för att vattentanken snart är slut. Jag gissar att det är den första bilen på plats som varnar.

En räddningsenhet/släckbil har mellan 2000-3000 liter vatten och ett strålrör ger mellan 450-475 liter vatten/minut. Har du två slangar ute från en och samma bil med dom volymerna så är det färdigsprutat väldigt snabbt.
Senast redigerad av Klaxx 2024-02-17 kl. 06:47.
Citera
2024-02-17, 07:07
Medlem
Citat:

Och branden hade stannat vid "bara" en brand. Och skadorna hade inte varit bråkdelen så allvarliga som de blivit nu.

Och, att den stackars Patrik Gillholm hade kunnat möta sin familj och sina vänner igen om inte helt anläggningen bokstavligen flög i luften.

Är helt med dig i undran om rökluckor fanns i toppen av tornet eller inte. Det borde det såklart ha gjort och frågan är om varför de inte aktiverades automatiskt? Inte inkopplat ännu? Har svårt att se på en modern byggnad att man måste aktivera dom manuellt.
Citera
2024-02-17, 07:22
Medlem
Jag undrar hur de kommer sig att de som är lindrigt skadade inte blev värre om P som dog inte klarade sig
Citera
2024-02-17, 07:31
Medlem
Rökluckor aktiveras ej automatiskt, det byggdes så förr. Men nu aktiveras dem via tryckknappar som räddningstjänsten manövrerar på plats.

Troligtvis var dem ej driftsatta ännu, det brukar ske sent i projekt. Inför samordnadfunktionskontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Klaxx
Är helt med dig i undran om rökluckor fanns i toppen av tornet eller inte. Det borde det såklart ha gjort och frågan är om varför de inte aktiverades automatiskt? Inte inkopplat ännu? Har svårt att se på en modern byggnad att man måste aktivera dom manuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in