Citat:
De som varit det flera år har tyvärr ofta en diagnos som ryggsäck. De borde ha fått annan hjälp men den hjälpen fungerar inte. En nästan outhärdlig verklighet för dem som drabbas, och deras anhöriga! Under tiden får de som jobbar jobba desto mer, - övertid, - dubbla arbetsuppgifter eftersom vikarier inte sätts in, arbetsplatser "slimmas" och tjänster dras in!
Detta leder till ohälsa och utbrändhet, vilket alla vet!
Sedan blir den sjuke utförsäkrad och ska anmäla sig på arbetsförmedlingen. Blir troligen inget nytt jobb. A-kassedagarna tar slut, = försörjningsstöd nästa. Hemlösheten hägrar...
Såhär är det nu, och det ser inte ut att bli bättre med de förslag till lösningar finns.
Detta leder till ohälsa och utbrändhet, vilket alla vet!
Sedan blir den sjuke utförsäkrad och ska anmäla sig på arbetsförmedlingen. Blir troligen inget nytt jobb. A-kassedagarna tar slut, = försörjningsstöd nästa. Hemlösheten hägrar...
Såhär är det nu, och det ser inte ut att bli bättre med de förslag till lösningar finns.
Om du visste hur dåliga insatserna är för långtidsarbetslösa, så skulle du lätt förstå varför en del fastnar i systemet i flera år. Det finns artiklar och undersökningar som påpekat detta rätt länge nu. Att stödet för långtidsarbetslösa är för dåligt.
Alla har inte diagnoser. Det kan handla om människor som saknar körkort, inte har något kontaktnät etc. Alla människor har inte samma förutsättningar. Och alla har inte samma ekonomiska bakgrund. Det är klart att det alltid kommer vara lättare för någon, som haft tillgång till allt detta. Att tro att alla är lika i samhället är bra naivt.
Istället för att slå undan benen på denna grupp ännu mer, satsa på bättre insatser så det kommer ut på arbetsmarknaden istället. Jag har både polare och en förälder som blev sjuk. Så jag vet. Det blir uppenbart när folk uttalar sig om saker, som det inte vet något om. Att leva i "skyddad verkstad" kallas det. Med det ska jag även tillägga att det finns dom med diagnoser och psykisk ohälsa, samt som jag nämnde en av mina päron. Som blev arbetsskadad pga av tungt arbete i flera decennier. Det gör ingenting åt detta, på ett effektivt sätt. Åldersdiskriminering är stort i detta land med.