2024-02-15, 10:13
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolartisten
Bertil åker i sin fullutrustade XC90 till jobbet som vanligt. Bertil har 40 000 ut och njuter av livet som vanligt. Det sker inga förändringar för Bertil. Lars, ska tigga utanför en toalet. Lars är arbetarklass, din slav. Cirka 80% av svenskar ska tigga medans 20% ska smälla i sig Kaviar. Det är din politik...
Din politik är att du ska gå hemma och lata dig tills din drömjobb dyker upp 100 meter från ditt hem. Denna dagdrönartillvaro betalas av mannen som köpt sin nya Volvo som gav 200.000 kr i skatt rakt in i statens kassakista.

Du bevisar att förslaget i TS behövs. Du är bara för dum för att förstå det.
Citera
2024-02-15, 10:13
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
SD:s kärnväljare önskar inget hellre än att socbidragen till invandrare skärs ner och flerbarnstillägget ska tas bort. Sänkt skatt på arbete är vad som gäller.

Även hänsyn till skattesats för de som jobbar och har barn. De som inte jobbar ska inte kunna försörja sig och leva väl som "storfamilj", det kan väl ingen jävel tycka är ok?
Sd har väldigt lite kontakt med kärnväljarna. De flesta som röstar på Sd är väl hejajimmiezombies som inte tänker kritiskt ändå?
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Ja det är fantastiskt vilket självmål SD gör. Du försämrar kraftigt för äldre svenskar som har jobbat hela sitt liv men kanske blir arbetslösa sista åren av sitt liv. Men invandrarna kan fortsätta glida runt med sitt socialbidrag och flerbarnstillägg. Snacka om att ha sålt ut sig för ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Och även om det inte leder till fler sjukskrivningar mot alla odds: Fortfarande absurt, att sjuka och folk på soc inte längre kommer ha det sämst ställt ekonomiskt i Sverige. Utan folk som tidigare har jobbat och betalar en arbetslöshetsförsäkring.
De som får mindre pengar än ekonomiskt bistånd (s.k. socbidrag) kommer fortfarande att kunna få det. Däremot lär det bli praktiska problem nu när det är ont om hyresrätter, eftersom man inte får äga sitt boende då man går på försörjningsstöd.
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det du, liksom många andra missar är att en platsannons är en önskelista och man kan inte få allt man önskar.
Arbetsgivare väljer ofta att hellre inte anställa alls än att ta någon som inte har flera års erfarenhet. Sen går de till media och gråter om att vi måste ta in tusentals indier för att de "inte kan hitta rätt kompetens".
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Har hamnat på rusta och matcha.

Vi får lära oss att göra cv personlig ansökan.
Vi får intervjua varandra som om det är en riktig intervju. Vi ser på U-Tube där coacher pratar om hälsa motion positivt tänkande.

Helt bortkastad tid. Meningslöst.
Rusta och matcha är det nya vuxendagiset. Skiten kan läggas ned i morgon och ingen kommer att drabbas utom alla jobbcoacher som lever gott på att rapa upp skit om att man ska tänka positivt. Jag vill se dessa plocka fimpar vid vägkanterna.
Citera
2024-02-15, 10:14
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Sänk för fan kraven för att få en anställning till ett vanligt jobb, idag förväntas akademisk utbildning för praktiska jobb och många skulle med upplärningstid galant klara av massor av dom jobben med bara grundskola i botten, och kanske någon kurs/körkort eller liknande.

This!

5 år i grundskolan + div. körkort, skulle jag vilja hävda räcker för många utav de praktiska jobben t.o.m!
Citera
2024-02-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du ska söka andra jobb i andra städer eller med lägre lön. Din A-kassa verkar göra dig handikappad?

Och var ska man bo?

Är utbildad inom en bransch som har sitt fäste just här (Stockholm/Uppsala), så jag tror inte att det blir lättare att tälta i Åmål.

Staten påstår att det "skriks efter jobb". Jag föreslår därför att man börjar i den ändan.
Senast redigerad av Muszyca 2024-02-15 kl. 10:18.
Citera
2024-02-15, 10:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Sd har väldigt lite kontakt med kärnväljarna. De flesta som röstar på Sd är väl hejajimmiezombies som inte tänker kritiskt ändå?
SD är det parti som har bäst koll på medel-svensken. SD är ett äkta arbetarparti och t.ex sägs upp emot hälften av alla i LO och poliser rösta SD. S är motsatsen, Sveriges största bidragsparti, men de har inte längre makten och det kommer därför att gå bättre ekonomiskt för Sverige.

Ändå fascinerande hur frenetiskt bidragstagarna i tråden kämpar för sina bidrag. Om de kämpat hälften så mycket för att få jobb så hade de inte varit arbetslösa. Exakt det som är felet med bidrag, det gör folk passiva och omotiverade. Jag har en bror som inte jobbat på 10 år, jag vet exakt hur det fungerar.
Citera
2024-02-15, 10:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Och var ska man bo?

Är utbildad inom en bransch som har sitt fäste just här (Stockholm/Uppsala), så jag tror inte att det blir lättare att tälta i Åmål.
Haha du bor i Stockholm/Uppsala men har inte råd att bo i Åmål?

Kanske är arbetslösa lite efter iallafall.
Citera
2024-02-15, 10:20
Medlem
Citat:
Tråden handlar exakt om att få in folk i arbete. Det är inte staten som ordnar jobben. Det är företag och människor som ordnar jobben. Med förslag enligt TS så får folk ändan ur vagnen snabbare och arbetslösheten sjunker.

Jämför med sjukpenning. Så fort staten införde karensdagar så blev svensken 25% friskare. Fungera på varför.

Ingen blev friskare, folk går och arbetar sjuka får de har inte råd att vara hemma.
Citera
2024-02-15, 10:23
Medlem
Det här är början, värre kommer det bli för arbetarklassen.
Citera
2024-02-15, 10:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Ingen blev friskare, folk går och arbetar sjuka får de har inte råd att vara hemma.
Om de kan gå till jobbet så är de inte sjuka.
Citera
2024-02-15, 10:25
Medlem
Citat:
Haha du bor i Stockholm/Uppsala men har inte råd att bo i Åmål?

Kanske är arbetslösa lite efter iallafall.

Nu var Åmål ett ironiskt exempel, vilket du hade förstått ifall du själv vore normalbegåvad. Faktum är att det inte finns några jobb i sådana orter.

Jag flyttade hit och utbildade mig här just eftersom det är här jobben sägs finnas. Inte i Helsingborg. Inte i Västervik.

Att flytta till Landskrona (dvs ta in på ett vandrarhem eller bo i någons städskrubb) för att städa toaletter på donken för existensminimum är tyvärr inte särskilt lockande i nuläget. Inte för att jag ens får de jobben här. Har man utbildning anses man överkvalificerad för sånt.
Citera
2024-02-15, 10:27
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Skillnaden är att vid långtidsarbetslöshet ska du klara dig på 5000kr i månaden

Med dom gamla reglerna så hade jag fått en 11-13 tusen i månad beroende på hur många dagar det är i månaden om jag hade blivit långtidsarbetslös.

Det är inte speciellt mycket pengar och redan då hade jag haft panik att överleva, jag hade garanterat redan då fått sälja min bil för att hålla mig över vattenytan. Och förmodligen gått minus nån tusenlapp i månaden.

Med 5000 i månaden så är det ju helt kört att få ihop det och många kommer ju att dra på sig skulder vilket säkert är meningen. Jag har jobbat i snart 30 år av mitt liv och varit med i a-kassan lika länge, till vilken jävla nytta då.

Sen är det intressant att se högerns hat och förakt mot arbetande svenskar, för det är dom som kommer att drabbas, dom som jobbar idag är dom som straffas imorgon.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2024-02-15 kl. 10:39.
Citera
2024-02-15, 10:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Nu var Åmål ett ironiskt exempel, vilket du hade förstått ifall du själv vore normalbegåvad. Faktum är att det inte finns några jobb i sådana orter.

Jag flyttade hit och utbildade mig här just eftersom det är här jobben sägs finnas. Inte i Helsingborg. Inte i Västervik.

Att flytta till Landskrona (dvs ta in på ett vandrarhem eller bo i någons städskrubb) för att städa toaletter på donken för existensminimum är tyvärr inte särskilt lockande i nuläget. Inte för att jag ens får de jobben här. Har man utbildning anses man överkvalificerad för sånt.
Förslaget i TS är exakt ute efter dig. Du vill helt enkelt inte jobba. Då ska du inte heller få pengar från samhället. Dvs från skattebetalare som jag som jobbat varje dag i mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in