2024-02-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det har ju varit lite sisådär på den fronten det senaste året.
Dom hade en guld generation, med Ayari, AAA mfl, men klarar dom av att följa upp på detta? Jag tycker inte det verkar så, men då har jag inte koll på truppens yngsta spelare.
Jag har ingen koll heller, men kommer upp spelare hela tiden känns det som. Möjligt att de ändrats på slutet pga Universal eller något annat.
Citera
2024-02-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Att AC har en nedåtgående formkurva är ju svårt att argumentera emot. Det intressanta är hur tungt spelglädje, engagemang och motivation väger mot en åldrande kropp med hjärtproblem. Han kan mycket väl gå in och göra succe på ren vilja och lycka över att få vara på planen, men det kan också sluta med det trazke säger, en bänkspelare som kommer in sista 30 och gör det helt ok.

Jo kanske nedåtgående men fortfarande 1 av allsvenskans bästa spelare (de matcher han spelade), sen får man se hur det blir denna säsongen.
Men att han höll hög nivå innan hjärtproblemen är ju svårt att argumentera emot nedåtgående form el inte kan jag tycka.
Citera
2024-02-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Även om AC fortfarande höll en bra nivå så var det långtifrån den dominans man tidigare sett. Jag tycker det var en tydlig nedgång under ett par års tid och det är väl ganska logiskt att tänka att den nedgången hade fortsatt eller t o m accelererat under senaste året även utan hjärtproblemen. Jag hoppas dock jag har fel för en sådan spelare förtjänar ett bättre avslut. Men tveksam det är jag.

Ah jo det har du helt rätt i, hög nivå men absolut en nedgång.
Citera
2024-02-16, 12:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Det har ju varit lite sisådär på den fronten det senaste året.
Dom hade en guld generation, med Ayari, AAA mfl, men klarar dom av att följa upp på detta? Jag tycker inte det verkar så, men då har jag inte koll på truppens yngsta spelare.
De åt för mycket 2023, men nu har de fått bränsle. Själv väntar jag på Teus facit angående resultatet innan jag vågar mig in på detaljer.
Senast redigerad av eternussermo 2024-02-16 kl. 12:27.
Citera
2024-02-16, 12:38
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Men är inte driftskostnaderna ett resultat av att man inte längre skriver av spelare som en engångskostnad? Guidetti var ju så dyr att man gjorde om detta, och nu slår ut hans kostnad på hela kontraktet istället för vid sign on tillfälle. Är inte detta något som belastar driften mycket tyngre nu?

Tryckte man över capex-pengar på opex för att det var för dyrt annars med Guidetti? Låter ju helt absurt och rent av olagligt?
Eller är det så att flyttat samtliga spelarköp till opex-kostnader? Då kommer driftskostnaden skjuta i höjden något oerhört framgent.
Citera
2024-02-16, 12:44
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Tryckte man över capex-pengar på opex för att det var för dyrt annars med Guidetti? Låter ju helt absurt och rent av olagligt?
Eller är det så att flyttat samtliga spelarköp till opex-kostnader? Då kommer driftskostnaden skjuta i höjden något oerhört framgent.
AIK har tagit sina kostnader som engångskostnader. Tex värvar man en spelare som kostar 10 miljoner på 3 år så tar man -10 miljoner direkt. Det är helt ok att redovisa på detta sätt och det är ytterligare någon klubb som kör så.

Men ekonomin var ansträngd när man skulle redovisa Guidetti (Fisher var nog dyr för perioden också) så istället för att ta hela hans kostnad direkt, vilket hade landat i ett katastrofal kvartalsrapport så bytte man till vad jag förstår är betydligt vanligare, att man slår ut kostnaden över kontraktstiden.
Är inte ekonom men antar att det är fördelaktigare att göra på det sistnämnda sättet när man gör tunga investeringar.

Aik har absolut inte gjort något fel, utan jag tog mer upp det då man kan se denna kostnad i Q4 rapporten i december där "man värvade spelare för 9 miljoner" trots att man inte värvade någon spelare, missförstå mig rätt.
Citera
2024-02-16, 12:54
Medlem
Londons avatar
Citat:
AIK har tagit sina kostnader som engångskostnader. Tex värvar man en spelare som kostar 10 miljoner på 3 år så tar man -10 miljoner direkt. Det är helt ok att redovisa på detta sätt och det är ytterligare någon klubb som kör så.

Men ekonomin var ansträngd när man skulle redovisa Guidetti (Fisher var nog dyr för perioden också) så istället för att ta hela hans kostnad direkt, vilket hade landat i ett katastrofal kvartalsrapport så bytte man till vad jag förstår är betydligt vanligare, att man slår ut kostnaden över kontraktstiden.
Är inte ekonom men antar att det är fördelaktigare att göra på det sistnämnda sättet när man gör tunga investeringar.

Aik har absolut inte gjort något fel, utan jag tog mer upp det då man kan se denna kostnad i Q4 rapporten i december där "man värvade spelare för 9 miljoner" trots att man inte värvade någon spelare, missförstå mig rätt.

Iaf mer rimligt. Rimligast hade ju på ett sätt varit att marknadsvärdera spelaren men då uppstår helt andra risker.

Lucas Bergvall kommer som ett exempel gissningsvis vara bokförd till typ 6,5-7 mkr per bokslut. 10 - (10/3) vilket ju alla förstår inte var verkligt värde.
Citera
2024-02-16, 17:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Och det är lite detta som gör att jag skruvar på mig när Aik:are (blan Teu vill jag minnas) viftade bort förra årets katastrof med att nytt folk är på plats.
Det spelar liksom ingen roll vad du har för folk på plats om man ordnat det så för sig att man är tvingade att sälja spelare för +40 miljoner men har en ålderstigen trupp där i princip ingen ens teoretiskt skulle betinga dessa siffror.

AIK ekonomin hade varit i full balans om man haft massa spelare i 20 års åldern som ryktas gå för 50-100 miljoner, men nu är verkligheten raka motsatsen. Jag tror det kommer pratas elitlicensproblem om ett år om inte Taha Ayari säljs för en storsumma under året.
Saletros, Pittas, och Ayari Jr kan alla gå för 40+ om dom fortsätter på inslagen väg från förra säsongen. Modesto är också försäljningsbar även om han behöver rycka upp sig om han ska upp till den summan. Att hävda att vi inte har spelare med värde bevisar egentligen bara hur lite du och hyenan kan om fotboll.

Jag viftade inte bort något för övrigt. Vi befann oss i en extrem situation förra säsongen som innebar att vi blev tvingade till att ta extrema åtgärder vilket ledde till en total renovering av truppen.
Citera
2024-02-16, 17:33
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Saletros, Pittas, och Ayari Jr kan alla gå för 40+ om dom fortsätter på inslagen väg från förra säsongen. Modesto är också försäljningsbar även om han behöver rycka upp sig om han ska upp till den summan. Att hävda att vi inte har spelare med värde bevisar egentligen bara hur lite du och hyenan kan om fotboll.

Jag viftade inte bort något för övrigt. Vi befann oss i en extrem situation förra säsongen som innebar att vi blev tvingade till att ta extrema åtgärder vilket ledde till en total renovering av truppen.

Saletros är otroligt medioker. Vilken oxymoron va? Grabben har sin peak nu; om några år becknar han zutt.
Han är färdig, slut. Guldet kommer hem till Södermalm utan Saletros.
Citera
2024-02-16, 17:36
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Haha nej, Salétros och Pittas kommer absolut inte gå för 40+. Ni köpte båda för mindre än 10 och de kommer inte fyrdubbla i värde lagom till 30.
Citera
2024-02-16, 17:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Saletros är otroligt medioker. Vilken oxymoron va? Grabben har sin peak nu; om några år becknar han zutt.
Han är färdig, slut. Guldet kommer hem till Södermalm utan Saletros.
Pratar vi om damfotboll nu igen eller?
Citera
2024-02-16, 17:49
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Pratar vi om damfotboll nu igen eller?

Alltid en komiker du?
Gnaget skulle kanske kunna bli bäst i stan den här säsongen. Men helt meningslöst att tippa. Har nästan aldrig rätt - förutom att gais skulle gå upp förra säsongen. Standard makrillarna förörvrigt att hajpa upp laget rejält när man håller på att gå upp i serier. Och för att senare ha rätt lamt publikdrag i allsvenskan. De är långt ifrån att vara i klass med Stockholmslagen. Glenn kan iaf jämföra sig med oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in