Citat:
Ursprungligen postat av
Salorm
Tryckte man över capex-pengar på opex för att det var för dyrt annars med Guidetti? Låter ju helt absurt och rent av olagligt?
Eller är det så att flyttat samtliga spelarköp till opex-kostnader? Då kommer driftskostnaden skjuta i höjden något oerhört framgent.

AIK har tagit sina kostnader som engångskostnader. Tex värvar man en spelare som kostar 10 miljoner på 3 år så tar man -10 miljoner direkt. Det är helt ok att redovisa på detta sätt och det är ytterligare någon klubb som kör så.
Men ekonomin var ansträngd när man skulle redovisa Guidetti (Fisher var nog dyr för perioden också) så istället för att ta hela hans kostnad direkt, vilket hade landat i ett katastrofal kvartalsrapport så bytte man till vad jag förstår är betydligt vanligare, att man slår ut kostnaden över kontraktstiden.
Är inte ekonom men antar att det är fördelaktigare att göra på det sistnämnda sättet när man gör tunga investeringar.
Aik har absolut inte gjort något fel, utan jag tog mer upp det då man kan se denna kostnad i Q4 rapporten i december där "man värvade spelare för 9 miljoner" trots att man inte värvade någon spelare, missförstå mig rätt.