2024-03-30, 21:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Det är ändå 9 spelare ni kan komma att tappa i år. Inklusive IKT, Pena och Nanasi. IKT och Pena kan ni inte få allt för mycket för, och Nanasi blir inte Hugo-pengar såvida han inte drar till Saudiarabien, så det blir ändå svårt att hitta ersättare på den nivån.

Förutsätter så klart att ni inte kvalar till CL. Det vore ju osportsligt.

Vi kommer att tappa spelare i sommar, men det är bara Peña och Nanasi av de du räknar upp som är oklara. Nanasi är planerad försäljning och där behöver vi ersättare. Dock på den svåraste positionen som finns. Ser ingen i allsvenskan som passar. Hoppas att Berg eller AC kan avlasta varandra resten av säsongen. Peña kan ha hemlängtan, men tror också han har ett monetärt tänk också. Kan hamna var som.

Vi förnyar med IKT och Dahlin. Resterande går att ersätta.

Men vi kommer också få bud på Ali, Busanello och Cornelius. Oklart hur vi gör. Rosengren och Berg Johnsen kan få intressenter, men vi släpper bara vid kanonbud
Citera
2024-03-31, 05:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClitCommander
Han drar nog i sommar om han håller uppe det snittet. Det svåra med att tippa skytteligan är att de bästa ofta drar i sommarfönstret. T.ex. Traore förra året.
AEK var och nosa på honom. Ett köp av en Pittas som leder skytteligan kommer dock vara jävligt dyr, och givet kontraktslängd/ålder tror jag det kan bli en omöjlig prislapp som sätts där och då. Det ska i princip till ett bud som är oförsvarbart att tacka nej till. Tänk 80 mille+
Senast redigerad av Teu 2024-03-31 kl. 05:30.
Citera
2024-03-31, 07:27
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
AEK var och nosa på honom. Ett köp av en Pittas som leder skytteligan kommer dock vara jävligt dyr, och givet kontraktslängd/ålder tror jag det kan bli en omöjlig prislapp som sätts där och då. Det ska i princip till ett bud som är oförsvarbart att tacka nej till. Tänk 80 mille+
Han fyller 28 i sommar har ett kontrakt som går ut efter 2025. Tror du det blir dyrt att lösa det verkligen?
Citera
2024-03-31, 07:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.Canis.Majoris
Han fyller 28 i sommar har ett kontrakt som går ut efter 2025. Tror du det blir dyrt att lösa det verkligen?
Om han leder skytteligan vid sommaren ska vi naturligtvis ha en kompensation som motsvarat eventuellt missat Europakval, om inte rentav missat Europaspel, och då tror jag vi kommer upp i en sån siffra. Är nog inte många som kan hoppa in och fylla Pittas skor i sommarfönstret om situationen är sådan.
Senast redigerad av Teu 2024-03-31 kl. 07:33.
Citera
2024-03-31, 07:46
Avslutad
Citat:

80 miljoner är endast en glädjekalkyl man kan fantisera om. 30-50 är mer rimligt om allt slår ut rätt. Han har aldrig spelat på högre nivå än AIK så han har både åldern och saknar erfarenhet kring ifall han kan prestera på högre nivå mot sig. Hade AIK haft chans till europaspel i år där han fått chansen att visa upp sig i ett kval så hade priset kunnat gå upp men så som det är just nu nej, finns inte på kartan att ett lag i allsvenskan får 80 för en 28-åring såvida det nya "Kina" inte får feeling och känner att de vill slänga pengar i sjön om det nu går bra.
Citera
2024-03-31, 08:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
80 miljoner är endast en glädjekalkyl man kan fantisera om. 30-50 är mer rimligt om allt slår ut rätt. Han har aldrig spelat på högre nivå än AIK så han har både åldern och saknar erfarenhet kring ifall han kan prestera på högre nivå mot sig. Hade AIK haft chans till europaspel i år där han fått chansen att visa upp sig i ett kval så hade priset kunnat gå upp men så som det är just nu nej, finns inte på kartan att ett lag i allsvenskan får 80 för en 28-åring såvida det nya "Kina" inte får feeling och känner att de vill slänga pengar i sjön om det nu går bra.
Du missar denna biten.
Citat:
givet kontraktslängd/ålder tror jag det kan bli en omöjlig prislapp som sätts där och då. Det ska i princip till ett bud som är oförsvarbart att tacka nej till
Jag säger inte att marknadsvärdet kommer vara 80m, jag säger att Pittas värde för AIK kommer vara någonstans där. Viktigt att poängtera att vi inte haft en skytteligavinnare sedan 195x vilket är ytterligare en parameter att beakta.
Citera
2024-03-31, 08:23
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Du missar denna biten.

Jag säger inte att marknadsvärdet kommer vara 80m, jag säger att Pittas värde för AIK kommer vara någonstans där. Viktigt att poängtera att vi inte haft en skytteligavinnare sedan 195x vilket är ytterligare en parameter att beakta.

Och så lär det inte bli i år heller. Även om ni ser bra ut i år kommer det minst finnas 5-6 lag som gör fler mål än er och därmed ger helt andra möjligheter för anfallare i dessa lag. Spelar ingen roll om Pittas skulle vara den effektivaste målskytten i allsvenskan, man vinner inte skytteligan i AIK.

Jag förstår dock din poäng angående värdet. Han kommer vara mer värd för er än vad någon klubb kan/vill betala.
Citera
2024-03-31, 08:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Och så lär det inte bli i år heller. Även om ni ser bra ut i år kommer det minst finnas 5-6 lag som gör fler mål än er och därmed ger helt andra möjligheter för anfallare i dessa lag. Spelar ingen roll om Pittas skulle vara den effektivaste målskytten i allsvenskan, man vinner inte skytteligan i AIK.

Jag förstår dock din poäng angående värdet. Han kommer vara mer värd för er än vad någon klubb kan/vill betala.
Skönt att man har trazke som fattar direkt.

Nej, jag tror Botheim tar det. Även om Pittas gör 70% av alla mål i AIK kommer Malmö göra så många fler mål med sitt anfall att det inte kommer spela någon roll.
Citera
2024-03-31, 08:45
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Storlag som håller på att åka ur + lag som slåss om guld har högst publiksnitt. Om ni säkrar plats i mitten av tabellen tror jag intresset för er säsong kommer bli väldigt ljummet. Då kan ni tappa 5000-10000 i publiksnitt.

I ett sådant läge kan det bli aktuellt att sälja Pittas för 10-20 miljoner. Vilket ändå är en väldigt bra deal allt som allt.

Edit: tappa 5000-10000
Senast redigerad av cokehyena 2024-03-31 kl. 09:34.
Citera
2024-03-31, 09:18
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Storlag som håller på att åka ur + lag som slåss om guld har högst publiksnitt. Om ni säkrar plats i mitten av tabellen tror jag intresset för er säsong kommer bli väldigt ljummet. Då kan ni 5000-10000 i publiksnitt.

I ett sådant läge kan det bli aktuellt att sälja Pittas för 10-20 miljoner. Vilket ändå är en väldigt bra deal allt som allt.
När hade ni ett högre publiksnitt än oss sist? 1930?
Citera
2024-03-31, 09:21
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
När hade ni ett högre publiksnitt än oss sist? 1930?
Fast ni har svag ekonomi i dagsläget och publiken är en viktig intäktskälla. Viker den så kan ni tvingas till icke-planerade spelarförsäljningar.
Citera
2024-03-31, 09:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Fast ni har svag ekonomi i dagsläget och publiken är en viktig intäktskälla. Viker den så kan ni tvingas till icke-planerade spelarförsäljningar.
Svara på frågan istället. När hade ni högre publiksnitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in