2024-02-16, 16:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Var befann sig PG när det började brinna? Var hittade man kroppen?
"Vittnesmål har pekat ut ett av våningsplanen högt upp i trapptornet som en plats där den försvunna mannen arbetade innan branden" enl Expressen fast det är inte riktigt svar på frågan.
Citera
2024-02-16, 16:14
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Du svamlar! Jag vet att alla släckbilar har en liten skumtank.
Men ALLA tankbilar har INTE skumkanon på taket!
Allt beror på riskobejekt iområdet.
Så sluta svamla!
När det brunnit så är alla på Flashback brandmän, till och med Mazeppa?!
Citera
2024-02-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
https://ibb.co/LCBCyYp
Varför sprang inte de utländska arbetarna o hämta dessa slangar som va på andra sidan dörren. De verkade hyffsat långa.
Istället ser man folk står o kollar bara. https://ibb.co/d790k64

Älskar hur folk bashar mig hela tiden när detta är obvious facts att byggarna inte bryr sig om sverige eller att springa o släcka, och hade de hade kunnat förändra en katastrofal utveckling och styra upp tills RD kom på plats.
Jag håller med
Citera
2024-02-16, 16:15
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Var befann sig PG när det började brinna?
Var hittade man kroppen?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Vittnesmål har pekat ut ett av våningsplanen högt upp i trapptornet som en plats där den försvunna mannen arbetade innan branden" enl Expressen fast det är inte riktigt svar på frågan.
Jag väntar fortfarande svar från Arbetsmiljöverket på min begäran av tillbudet som RSGBG skickade in efter brandgasexplosionen. Finns förhoppningsvis ledtrådar där.
Citera
2024-02-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag håller med
Det verkar ju som om de började brinna på flera olika ställen samtidigt i den gröna vattenrutschkanan ?? Är inte det sjukt konstigt ?? Ser ju minst 3 småbränder rätt lång ifrån varann.
Citera
2024-02-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det verkar ju som om de började brinna på flera olika ställen samtidigt i den gröna vattenrutschkanan ?? Är inte det sjukt konstigt ?? Ser ju minst 3 småbränder rätt lång ifrån varann.
Tänker på vad experten sa, arbetarna måste ha förstått hur branden uppstod..varför stannade P.G i tornet? Hade han hörlurar?

Sorgligt Vila i Frid
styrka till familjen
Citera
2024-02-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Han har ju inte letats efter.
Läs: Man har inte kunnat gå in pga rasrisk.

Rasrisken hade inte blivit varken större eller mindre om det varit en poliskår av annan nationalitet.

Med tanke på att viss information kom ut igår runt 20-tiden misstänker jag att man med tekniska hjälpmedel (drönare motsv) funnit något som kan vara en kropp. Först idag när polisen gick in kunde man bekräfta detta.
Citera
2024-02-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Hörde idag att räddningstjänsten trodde/förmodade att han kanske var i en av kanorna.
Ska man spekulera så kanske han varit det och då kanske i någon av de "större" som startar högre upp
i tornet än den gröna där branden startade.
I och med branden i den gröna kanan har röken tagit sig uppåt i trapphuset/tornet och fyllt utrymmet längst upp där kanan han befunnit sig i startat. Har han varit det så kan han ha fastnat mellan ett rökfyllt översta plan och en eldhärjad rutschkana nedifrån. Det räcker med ett par andetag av den giftiga brandröken för att bli medvetslös så helt otänkbart känns inte scenariot.
Hemsk tanke om det skulle vara så.
Detta är inget jag själv har hört från räddningstjänst utan andrahandsuppgifter så ta det för vad det är.

Vila i frid!
Citera
2024-02-16, 16:56
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Lyckades grabba denna från videon: https://i.postimg.cc/h4VKnNV5/Screenshot-20240215-192745-SVT-Nyheter.jpg

Hela tillbudet är inte med så jag har begärt ut det från Arbetsmiljöverket. Får se om dom svarar och förhoppningsvis skickar det imorgon.

Fick svar från Arbetsmiljöverket nu:

Citat:
Begäran om allmän handling
Ni har begärt att få ta del av handlingar i ärenden.
Totalt har 1 handlingar bedömts.
Uppgifter kan vara maskerade på grund av sekretess. Dessutom kan känsliga
personuppgifter vara skyddade med anledning av att Dataskyddsförordningen inte
medger att sådana uppgifter skickas digitalt. Eventuella känsliga personuppgifter kan
begäras ut i pappersformat, men maskering med sekretessgrund kommer att kvarstå.
Följande handling/handlingar lämnas ej ut i sin helhet :
2024/009058-1 - Anmälan om tillbud i ärende 2024/009058. Sekretesskyddade uppgifter
har maskerats med stöd av OSL 18 kap. 1§: förundersökning i brottmål.

https://imgur.com/0hOZkLf

Det är mer maskat än från publiceringen på SVT med hänvisning till pågående brottsutredning.

Värt ett försök ändå.
Citera
2024-02-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
https://ibb.co/LCBCyYp
Varför sprang inte de utländska arbetarna o hämta dessa slangar som va på andra sidan dörren. De verkade hyffsat långa.
Istället ser man folk står o kollar bara. https://ibb.co/d790k64

Älskar hur folk bashar mig hela tiden när detta är obvious facts att byggarna inte bryr sig om sverige eller att springa o släcka, och hade de hade kunnat förändra en katastrofal utveckling och styra upp tills RD kom på plats.

Trycket i de slangarna hade inte släckt en tändsticka
Citera
2024-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Jag håller fast vid min teori om att det har varit lösningsmedel inblandade som har accelererat förloppet. Ånga från lösningsmedel är tyngre än luft så det är möjligt att man gjort något uppe i tornet där dessa ångor likt vatten runnit ner för Rutschkanan där det ansamlas vid lågpunkter, däribland de brunnar med anslutande PE-rör som höll på att lagas/plastsvetsas.
Citera
2024-02-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Fick svar från Arbetsmiljöverket nu:

https://imgur.com/0hOZkLf

Det är mer maskat än från publiceringen på SVT med hänvisning till pågående brottsutredning.

Värt ett försök ändå.

Det sekretessbeslutet kan du säkert överklaga. Bara för att någon har gjort den sekretetssbedömningen är det inte säkert att den är korrrekt. Fick du ingen anvisning om hur du överklagar beslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in