2024-02-15, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Läste en artikel på Dagens PS att livs längden på el bilar ligger runt 10år. När bil batteriets garanti går ut efter 8år så ligger ägaren risigt till. Oftast håller batteriet inte mer än 20 tusen mil sen är det för dyrt att byta ut det. Ligger runt 300 tusen för ett batteri utbyte på en liten bmw i3 som i år är runt 10år gammal. Så de flesta som äger en bmw i3 från 2013-14 kan skrota sin bil nu 2024 efter batteriet lagt av.

En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag. Alltså 20-30år eller 30 tusen mil uppåt. Alla bensin/diesel bilar producerade efter 2000 finns fortfarande i trafiken.

Det är skrämmande utveckling vi går mot om vi förbjuder nya fossil bilar redan till 2035
Batteriet oroar mig inte.
De håller rätt bra.
Min ZOE har rullat över 26.000 mil nu, och batteriet har 88% kapacitet kvar.

Det är snarare motorerna, reduktionslådan, laddsystemet och klimatanläggningen som kan ställa till det på beg elbilar när de rullat en del mil, men å andra sidan är reparationskostnaden inte högre på dessa delar på elbilar än vad de är på förbränningsbilar, så det jämt lopp så att säga.
Citera
2024-02-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu påstod ju den jag svarade att:

Majoriteten av dom 123k du hänvisar till har knappast nått sin sista ägare ännu, än mindre rullat alla mil dom ska innan dom inte är värda att reparera längre.

Hur många bilar som nästan nått sin totala livslängd tror du hamnar på Blocket?

Som sagt, snittåldern för en skrotad bil är 18 år, och I snitt rullar bilar 1100 mil om året.

Även om du har rätt i att jämförelsen på Blocket haltar lite, så var det 4 promille som gått över 40k mil. Borde ju varit minst 10 ggr så många om det nu är vanligt (vanligt för mig är minst 25% av bilparken) med bilar som rullar 40k-60k
Citera
2024-02-15, 23:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Läste en artikel på Dagens PS att livs längden på el bilar ligger runt 10år. När bil batteriets garanti går ut efter 8år så ligger ägaren risigt till. Oftast håller batteriet inte mer än 20 tusen mil sen är det för dyrt att byta ut det. Ligger runt 300 tusen för ett batteri utbyte på en liten bmw i3 som i år är runt 10år gammal. Så de flesta som äger en bmw i3 från 2013-14 kan skrota sin bil nu 2024 efter batteriet lagt av.

En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag. Alltså 20-30år eller 30 tusen mil uppåt. Alla bensin/diesel bilar producerade efter 2000 finns fortfarande i trafiken.

Det är skrämmande utveckling vi går mot om vi förbjuder nya fossil bilar redan till 2035

Sålde i somras min 12 år gamla diesel-Passat för 50.000. den hade 32.000 mil på mätaren... fint skick och mycket lull-lull men inte någon extrem bil alls.
Citera
2024-02-15, 23:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Här håller jag med till 100%

Vi har behov av flera bilar, och har då olika drivmedelsalternativ att välja på, så om något sticker iväg åt fel håll så han vi anpassa hur vi fördelar körmilen mellan fordonen och köra mest med den som är billigast.

Men har man bara en bil är det inte lätt att veta vad som är bäst på sikt. Jag hade inte valt en elbil om jag bara hade behov av en bil (inte bara för driftkostnaden)

Nej, jag har väl inget emot elbilar generellt. Bil som bil, det är upp till användaren vad som passar ens behov. Behöver man en 4-hjulsdriven SUV eller pickup för att dra något tungt några gånger per år så ska man väl kunna ha det utan att det kostar en förmögenhet att äga den trots att man bara kör den 100 mil per år och har en annan (EL?) bil till vardags. Det är kanske till och med en förutsättning för att man ska klara sig med en elbil, som inte kan dra släp, till vardags.

Det som retar mig är detta eviga subventionerande/beskattande och byte av förutsättningar hela tiden, som belastar hushållen bara för att markera miljöpolitiska godhetssignaler som ändå inte gör någon större skillnad för klimatet. I alla fall inte relaterat till ett litet glesbefolkat land som Sverige.
Citera
2024-02-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej, jag har väl inget emot elbilar generellt. Bil som bil, det är upp till användaren vad som passar ens behov. Behöver man en 4-hjulsdriven SUV eller pickup för att dra något tungt några gånger per år så ska man väl kunna ha det utan att det kostar en förmögenhet att äga den trots att man bara kör den 100 mil per år och har en annan (EL?) bil till vardags. Det är kanske till och med en förutsättning för att man ska klara sig med en elbil, som inte kan dra släp, till vardags.

Det som retar mig är detta eviga subventionerande/beskattande och byte av förutsättningar hela tiden, som belastar hushållen bara för att markera miljöpolitiska godhetssignaler som ändå inte gör någon större skillnad för klimatet. I alla fall inte relaterat till ett litet glesbefolkat land som Sverige.

Ja, det är helt sinnessjukt faktiskt. Är tyvärr rätt övertygad om maktskifte 2026, och där kommer galningar ifrån miljöpartiet att få stort inflytande, och då ändras förutsättningarna igen, och vi ska kompensera för Kinas utsläpp osv
Citera
2024-02-15, 23:53
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
200k är skit mycket. Inte kanske för ditt rich ass men de flesta människorna i världen kan inte köpa ett batteri för 200k. Att laga en tesla är som att äga en v10a.
Har man råd med bilen för 700k-1mkr bör man ha råd med batteri för 200k...
Citera
2024-02-15, 23:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Som sagt, snittåldern för en skrotad bil är 18 år, och I snitt rullar bilar 1100 mil om året.

Även om du har rätt i att jämförelsen på Blocket haltar lite, så var det 4 promille som gått över 40k mil. Borde ju varit minst 10 ggr så många om det nu är vanligt (vanligt för mig är minst 25% av bilparken) med bilar som rullar 40k-60k

Ja det är svårt att få ett rättvist svar, jag utgick från 1500 mil/år som nog varit normen tidigare, men stämmer 1100-1200 mil nu så ökar även antalet år man måste äga en elbil innan den når 20 000 mil.
Sedan räknas krockade bilar, brända bilar, utryckningsfordon som inte går så långt per år med flera som inte uppnår förväntat miltal in i vad som skrotas.

Det är som sagt svårt att hitta en bra mall för hur man ska mäta. Dock vet jag att verkstaden påstod att min förra mercedes tillverkad år 2000 utan problem skulle rulla minst 45 000 mil utan maskinella problem om inget onormalt inträffade. tyvärr så klippte jag ett rådjur med den vid 38 000 när den var 15 år så där tog den resan slut. Har haft flera äldre dieslar tidigare som gått ungefär lika långt innan jag sålt dom vidare också och jag förutsätter att bilarna inte blivit sämre när det gäller livslängd för nyare modeller, däremot har reparationer dragit iväg i pris så att även mindre fel kan leda till skroten tyvärr...
Citera
2024-02-16, 00:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Har man råd med bilen för 700k-1mkr bör man ha råd med batteri för 200k...
Nu är det kanske så i och för sig, att man har råd med det om man köpt sig en dyr Tesla. Men det är väl att jämföra med dom som tidigare köpte en av dom dyraste modellerna av Mercedes, BMW eller Audi?

Dom allra flesta som köper en elbil kommer att handla i en helt annan prisklass, och relaterat till bilens nypris kommer ett nytt batteri att motsvara en betydande del av bilens nypris.
Citera
2024-02-16, 01:08
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:

300 000!? 😱

Edit. Ingen lång livslängd på dom bilarna. Blir häst och vagn snart..
Citera
2024-02-16, 01:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Jag borde ha länkat från dagena PS men ni kan själv söka då artikeln är skriven idag

Hittar ingen sådan artikel. Länka.

/Mod

Citera
2024-02-16, 01:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Håll er borta från NCA eller NCM batterier utan satsa på en bil med LFP batterier. LFP batterier kommer vara bättre under hela bilens livslängd och ge bättre räckvidd efter 20000 mil än en bil med NCA eller NCM batterier. LFP batterier kan man ladda till 100% utan att de tar större skada. En Tesla måste man begränsa till 80% för att batterierna ska hålla längre. LFP batterier håller ca 5000 laddningar vilket enkelt är 30000-40000 mil om inte mera.

Ett annat problem är höga temperaturer med NCA eller NCM batterier. Dessa batterier börjar brytas ner redan vid 60C. Har man bilen ute på sommaren eller kör ner till Spanien eller liknande kan man lätt hamna i situationer då batterierna kan bli för varma bara pga en yttre miljön. Bilens plåt kan enkelt bli över hundra grader vilket kan fortplanta sig. Asfalt kan bli stekhet och värma batterierna undertill. En del bilar har batterierna i innekupén vilket kan bli över 100 grader en sommardag. Förstörda batterier pga varmt väder är mycket vanligt. LFP batterierna har inte detta problem utan klarar av mycket högre temperaturer.

LFP batterier är även säkrare än NCA eller NCM batterier.
Citera
2024-02-16, 01:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag.
Ja, varför tror du att (nästan) alla biltillverkare är så välvilligt inställda till el?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in