Citat:
Ursprungligen postat av
Camarosmurfen
Som sagt, snittåldern för en skrotad bil är 18 år, och I snitt rullar bilar 1100 mil om året.
Även om du har rätt i att jämförelsen på Blocket haltar lite, så var det 4 promille som gått över 40k mil. Borde ju varit minst 10 ggr så många om det nu är vanligt (vanligt för mig är minst 25% av bilparken) med bilar som rullar 40k-60k
Ja det är svårt att få ett rättvist svar, jag utgick från 1500 mil/år som nog varit normen tidigare, men stämmer 1100-1200 mil nu så ökar även antalet år man måste äga en elbil innan den når 20 000 mil.
Sedan räknas krockade bilar, brända bilar, utryckningsfordon som inte går så långt per år med flera som inte uppnår förväntat miltal in i vad som skrotas.
Det är som sagt svårt att hitta en bra mall för hur man ska mäta. Dock vet jag att verkstaden påstod att min förra mercedes tillverkad år 2000 utan problem skulle rulla
minst 45 000 mil utan maskinella problem om inget onormalt inträffade. tyvärr så klippte jag ett rådjur med den vid 38 000 när den var 15 år så där tog den resan slut. Har haft flera äldre dieslar tidigare som gått ungefär lika långt innan jag sålt dom vidare också och jag förutsätter att bilarna inte blivit sämre när det gäller livslängd för nyare modeller, däremot har reparationer dragit iväg i pris så att även mindre fel kan leda till skroten tyvärr...