Citat:
Ursprungligen postat av
Ironside79
Liten historia.
Pearl harbour 1942. Japanerna attackerar. Japanernas plan var att göra folkopinionen förbannad och för USA att skicka ut sin kvarvarande styrka så att japan skulle förgöra den. Det hände inte. USA lugnade ned situationen och spenderade 1år att bygga upp världens största och bästa flotta/logistik kedja innan man anföll.
När du som Israel upptäcker stora hål i din försvarsplan och agerar reaktionärt med det du har just nu. Har anfallaren övertaget. Du kan ge dig fan på att Iran inte suttit med handen inkörd i röven som exempelvis svenska försvaret.
Det rationella för Israel. Är att genomföra lite flyganfall för syn skull. Sedan sätta sig ned och rita upp en plan med klar strategi och uppdaterad taktik. Låt det ta 6 månader eller ett år. Skaffa några hundra tusen FPV drönare som är det mest effektiva medlet i Ukraina kriget. Bygg ut och träna artilleri som är det näst mest effektiva i Ukraina kriget. Och träna ditt infanteri efter scenariot 2006 och efter Hizbollah nuvarande förmåga. Det är så man genomför en framgångsrik kampanj, och det var så Israel fungerade förr.
Israels mest framgångsrika kampanjer är genomlärda i defensiva positioner. Mot en anfallare. Vem är anfallaren som måste ta sig igenom defensiva positioner i dagsläget?
Läser du någonsin dina egna inlägg?
Du verkar helt missförstå situationen, det är alltså Hizbollah som ständigt attackerar Israel, inte tvärtom.
Vid någon tidpunkt blir Hizbollahs aggressioner helt enkelt för mycket för att viftas bort som något annat än en direkt krigsförklaring.
Jag tror inte att Israel helt plötsligt ska skicka in mängder med mark-trupper, varför tror du det? Vilka hål i Israels försvarsplaner är det du ser?
Jag tror knappast att Israel gör några flyganfall för ”syns skull”. Låter orimligt med tanke på resultaten dom visat.
Israel vill troligen skapa en form av säkerhetzon inom Libanon, iaf är det så jag tolkar situationen och spridda uttalande.
Det skulle tala för en massiv bombkampanj ett antal mil in i Libanon och en utbyggnad av övervakning främst. Utöver det så lär man antagligen attackera viss infrastruktur för att pressa Libanons redan hårt sargade ekonomi och störa Hizbollahs logistik.
Redan där kan det bli rejält påfrestande för väldigt många människor i landet med tanke på alla sidoeffekter som följer.