2024-02-15, 16:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Edit: googlade och såg att de visst börjat imponera bananer från Indien... och jag som skämtade. Ibland överträffar dikten verkligheten när det gäller Ryssland...

Ja men då kan dom köpa bananer för 39 miljarder dollar

https://mind.ua/en/news/20261447-russia-cannot-get-39-billion-for-the-oil-sold-to-india-it-is-stuck-in-indian-banks
Citat:
russia cannot get $39 billion for the oil sold to India – it is stuck in Indian banks

The Indian Central Bank bans the circulation of its currency outside the country
Citera
2024-02-15, 16:56
Medlem
Jack.Elams avatar
Apropå gasledningarna genom Ukraina

https://www.reuters.com/business/energy/eu-sees-no-need-extend-deal-russian-gas-transit-via-ukraine-2024-02-15/
Citat:
BRUSSELS, Feb 15 (Reuters) - The European Union sees no need to extend an agreement to transport Russian gas to Europe via Ukraine, ahead of the contract's planned expiry at the end of the year, the bloc's energy policy chief said on Thursday.

Energy commissioner Kadri Simson said the EU's analysis indicated that countries served by the gas transit route - which include Austria, Italy and Slovakia - would be able to source alternative supply.
"We have no interest to prolong the trilateral gas transit agreement with Russia, which will expire by the end of this year," Simson told an EU Parliament committee meeting.
Citera
2024-02-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
En fundering är om det inte vore smart om de började skicka drönare direkt mot Kreml samt de bostadsområden de mest välbärgade och inflytelserika ryssarna bor? Det skulle kunna påverka mycket tror jag.

Och andra sidan skulle det kanske mötas av kritik från Västvärlden då det inte är militära mål?

Ja. Terrorbombningar är inget som vi i väst är så förtjusta i av någon anledning. Vi bakbinder oss själva rätt hårt med vår etik och moral när den andra sidan inte ens kan stava till de två orden och än mindre förstå dom.
Senast redigerad av Kratatch 2024-02-15 kl. 17:07.
Citera
2024-02-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Något lite mer om sänkningen av Caesar Kunikov. (Utdrag ur art,)
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.themoscowtimes.com/2024/02/15/black-sea-fleet-commander-sacked-over-warships-sinking-russian-pro-war-bloggers-say-a84091

Den ryska botten är nådd. 👎

När bygger Sverige och Finland sina drönare av den här typen? Vore ju utmärkt att ha längs Östersjöns kust. Militärt övertag kanske är att ta i när de inte har flotta? Men de förnekar iaf Ryssland att få det. Det blev lite samma som med luftherraväldet på den. Snöpligt för Ryssland. Dags att spränga bron nu då? Skulle svida rejält när båtarna sjunker.
Citera
2024-02-15, 17:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Med vilka halvledare? Eller är det bara vapen med 60-tals teknologi?
Kinesiska kanske? SMIC kan massproducera åtminstone 14nm, knappast det bästa, men långt ifrån 60-tal, vilket är ungefär då ICn uppfanns. Men jag har ingen aning om det är så.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-02-15 kl. 17:16.
Citera
2024-02-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Något lite mer om sänkningen av Caesar Kunikov. (Utdrag ur art,)
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.themoscowtimes.com/2024/02/15/black-sea-fleet-commander-sacked-over-warships-sinking-russian-pro-war-bloggers-say-a84091

Den ryska botten är nådd. 👎

En stor bedrift att lyckas slå ut en så stor del av den ryska Svarta havs-flottan och göra resterande till lame ducks.. det kan inte ha funnits på nån av putlers gamla kartor.

Sanslös förnedring som det talas för lite om och omöjlig att ersätta under putlers livstid.
Men det kanske gömmer sig en uppsjö av örlogsfartyg i Uralbergen som bara väntar på att dammas av? Kalle81 kanske vet mer?
Citera
2024-02-15, 17:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
När bygger Sverige och Finland sina drönare av den här typen?

Snart

https://twitter.com/DefenceU/status/1757859562424574074
Citat:
Latvia, Denmark, the Netherlands, Estonia, Germany, Lithuania, and Sweden will help Ukraine by delivering drones, testing equipment, and training soldiers within the Drone coalition.
The coalition aims to provide one million drones for Ukraine.

Also, within the year, Latvia will invest at least 10 million euros in the development of the drone coalition.

We are grateful to our partners for strengthening our defense capabilities. Drones play a key role on the battlefield and bring Victory closer.
Citera
2024-02-15, 17:37
Medlem
Hört rykten om Ukraina är intresserade om turkiska stridsplan. Inte deras F 16 utan Turkiets egna KAAN plan.
Citera
2024-02-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag antar inte fel för att jag inte delar dina glädjekalkyler

Jag kunde igår visa en artikel som beskriver nyproduktion och ett stort lager

Tidigare av era glädjekalkyler så skulle ryskt artilleri vara slut, Putin dö i cancervården senast augusti 2022, och Ukrainas våroffensiv skulle ta tillbaka åtminstone halva Krim.

Nej, Ryssland har inte slut på robotar. Lite realistism om jag får be. De har tusentals stridsvagnar kvar och 10000 pansarfordon. Bedömningen är att dessa omöjligt kan ta slut

Bedömningen är att de flesta av dem är t-55 som får lite era och en cope-cage fastskruvat innan avfärd.
Citera
2024-02-15, 17:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Kan dom få till det med lite ägg också så är saken biff!

Tror inte Indien producerar så mycket av det, de flesta är ju hinduer och därmed också vegetarianer. Tror jag.

Men lite märkligt att en nation som Ryssland som exporterade mycket livsmedel nu börjar få brist på vissa livsmedel och tvingas importera många västerländska matvaror via Turkiet och de centralasiatiska länderna.

De verkar hålla på att ställa om till en Sovjetekonomi där det råder brist på allt -utom propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är den nya multipolära världen och BRICS storhet vi ser nu! BRICS nya valuta som skulle konkurrera ut dollarn blev bananer!

Nåväl bananer är åtminstone en mer gångbar valuta än Rubenl var under Sovjets dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha stor humor!😂😂
Blir spännande att se vilka vapen Ecuador kommer att leverera till Ukraina i stället för bananer till Ryssland

Bra fråga, googlade på det och fann att deras främsta exportprodukter förefaller vara olja, bananer och skaldjur.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Om jag inte minns fel så fanns bananer endast tillgängliga för eliten under sovjettiden, det är dit Putin är på väg igen. Brödbrist för befolkningen, bananer och bröd för eliten.

Jag har för mig att det faktiskt fanns tropiska frukter att köpa över jul och nyår, men inte annars. Men strunt i samma poängen är att Putins Ryssland allt mer börjar likna Sovjetunionen. Putin och hans kompisar har verkligen inte en susning om hur en ekonomi fungerar, vilket i och för sig kanske inte är så konstigt då de är uppväxta och utbildade i Sovjet. Men då blir ju också resultat därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ja men då kan dom köpa bananer för 39 miljarder dollar

https://mind.ua/en/news/20261447-russia-cannot-get-39-billion-for-the-oil-sold-to-india-it-is-stuck-in-indian-banks

Ja många bananer blir det.
Citera
2024-02-15, 17:55
Medlem
StigEngstroms avatar
Det är ju helt otroligt hur mycket förbrukad, föråldrad piss som Ryssland har förvarat över landet.
Har det varit för dyrt att skrota skiten kontra att bara slänga in det i nått bergrum?
Citera
2024-02-15, 18:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Hört rykten om Ukraina är intresserade om turkiska stridsplan. Inte deras F 16 utan Turkiets egna KAAN plan.

Fast t.o.m. turkarna själva tycks ju föredra F16...

Hur som helst är de planerade att börja produceras först år 2028 så det skulle ta några år. Ifall nu Turkiet är villiga att sälja dem förstås. Det är de nog, men då kan de förmodligen räkna med att bli utslängda från NATO, vilket de rimligen inte vill. Så nä, det blir nog inget med det. Och om det mot förmodan blir en affär kommer det ändå inte påverka kriget de närmsta åren ändå så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in