2024-02-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Expat2024 litar bara på suddiga Telegram-bilder, och uppgifter på Bulgariska internet.
Aaa hehe!!! bara telegram och bulgariskt internet!! Idiot. Jag lever inte i en lögn om att det går bra för Ukraina bara. Tycker fan synd om er hur ni sitter här och låtsas som att det går bra
Citera
2024-02-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Se mitt Edit.

Jag som bara skämtade, men tydligen har de verkligen börjat med det. Köpa/byta olja mot bananer...

Låter som en stormakt på frammarsch...

Kan dom få till det med lite ägg också så är saken biff!
Citera
2024-02-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expat2024
Aaa hehe!!! bara telegram och bulgariskt internet!! Idiot. Jag lever inte i en lögn om att det går bra för Ukraina bara. Tycker fan synd om er hur ni sitter här och låtsas som att det går bra

Förstår att det är svårt att ta in för den som tror på smörjan rysk stadsmedia producerar, men ryssland har förlorat enorma, ofantliga, mängder material och manskap i deras meningslösa anfallskrig mot ett gäng hohols. Pinsamt Ivan, var ni inte bättre än såhär?!
Citera
2024-02-15, 15:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Se mitt Edit. Jag som bara skämtade, men tydligen har de verkligen börjat med det. Köpa/byta olja mot bananer... Låter som en stormakt på frammarsch...

Det är den nya multipolära världen och BRICS storhet vi ser nu! BRICS nya valuta som skulle konkurrera ut dollarn blev bananer!
Citera
2024-02-15, 15:52
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssland rustar upp i vansinnig takt nu och det är ju just därför som väst är rädda för vad Ryssland kommer att ta sig till härnäst.
Ryssland har sju gånger så hög produktion nu som usa och väst tillsammans.

Du tror att Ukraina och väst är det verksamma ?

Dessutom kan såväl Ukraina och väst köpa dedikerade halvledare och kretsar och ligger inte under sanktioner .

Ryssland kan öht inte köpa dessa dedikerade kretsar och halvledare i någon större volym då de är hänvisade till den grå/svarta marknaden ( och inte ens där är det säkert att de får vad de köpt. Den svarta marknaden är full av produkter som är synbart lika och som har såväl avvikande specifikationer som prestanda )

Föreställ dig ett lass med halvledare där 50% avviker från de specificerade värdena och föreställ dig sedan att det avvikande värdet dessutom fluktuerar mellan komponenterna . Det är exakt så du får en felaktig produkt som mjukvara/firmware sedan inte kan kompensera för

Det är är en fest för piratkopierare och en hemsk jävla mardröm för den som ska använda det eller städa upp bland systemkritiska system .

Kina och Kinas " svarta fabriker " jublar
Citera
2024-02-15, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
26 robotar varav mestadels var gammalt skrot. Du antar väldigt mycket och ofta har du fel, även som jag nämnde för dig igår och som stämde idag.

Deras nyare robotar av X-101, Kalibr, Kinzahl, Zicron etc har de max 200 av kvar. Sen finns det möjligen ett par hundra av allt annat skit. Tänk då att Ryssland hade flera 1000 när kriget startade. Den mängd Ryssland har kvar av manskap, utrustning, fordon, robotar med mer är jämförbart med Finland nu.

Jag antar inte fel för att jag inte delar dina glädjekalkyler

Jag kunde igår visa en artikel som beskriver nyproduktion och ett stort lager

Tidigare av era glädjekalkyler så skulle ryskt artilleri vara slut, Putin dö i cancervården senast augusti 2022, och Ukrainas våroffensiv skulle ta tillbaka åtminstone halva Krim.

Nej, Ryssland har inte slut på robotar. Lite realistism om jag får be. De har tusentals stridsvagnar kvar och 10000 pansarfordon. Bedömningen är att dessa omöjligt kan ta slut
Citera
2024-02-15, 16:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Good stuff. 94km från gränsen denna gång men man har ju slagit mot platser betydligt längre bort.

Ukraina har visat de senaste veckorna att den egna kapaciteten för att slå mot mål inne i Ryssland är förbättrad. Om varenda oljedepå är ett potentiellt mål som Ukraina har förmåga att bekämpa innebär det att Ryssland måste börja tänka om och låsa upp luftförsvarsresurser i större utsträckning för alla dessa platser.

En fundering är om det inte vore smart om de började skicka drönare direkt mot Kreml samt de bostadsområden de mest välbärgade och inflytelserika ryssarna bor? Det skulle kunna påverka mycket tror jag.

Och andra sidan skulle det kanske mötas av kritik från Västvärlden då det inte är militära mål?
Citera
2024-02-15, 16:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det du beskriver är ju bara en fantastisk fantasi av en perfekt bojkott. Blockader funkar väldigt sällan.

I själva verket har Ryssland nära noll problem att få tag i halvledare. Fabrikerna går för fullt där borta medan ni sitter och sprider osanningar

Vart ser vi dessa nyproducerade vapen någonstans?

Ukraina fick tag på en ryskt havererad drönare och optiken var en webbkamera från 2012.
Citera
2024-02-15, 16:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Och förlora stödet från Polen, Slovakien och Ungern m.fl?
Och ersättningen för transiteringen.
Verkligen inget smart! Hur kan man bara komma på nåt sånt korkat?
Citera
2024-02-15, 16:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig fullständigt har Ryssland tröttnat på det och krävt att få betalt i någon annan valuta. Problemet är att de inte lyckas bestämma sig för vilken. Alla länder med någon större valuta är motståndare till Ryssland. Det enda undantaget är Kina, men det är som bekant Indiens ärkefiende så det vägrar Indien. De lyckades visst efter mycket om och men enas om Förenade Arabemiratens valuta Dirham (och det säger ju en del hur långt ner på listan av valutor de tvangs gå), men det stoppade Förenade Arabemiraten när de fick höras talas om det. Så nu står de där...

Ryssland har visst fått probem med sin import av bananer från Ecuador. Och då Indien producerar mycket bananer så kan de kanske be att få betalt i bananer.

Edit: googlade och såg att de visst börjat imponera bananer från Indien... och jag som skämtade. Ibland överträffar dikten verkligheten när det gäller Ryssland...
Ha ha stor humor!😂😂
Blir spännande att se vilka vapen Ecuador kommer att leverera till Ukraina i stället för bananer till Ryssland
Citera
2024-02-15, 16:49
Medlem
Taggads avatar
Något lite mer om sänkningen av Caesar Kunikov. (Utdrag ur art,)
Citat:
Rapporter: Stämmer att Ukraina sänkte krigsfartyg.

- Detta reducerar ytterligare Rysslands förmåga till amfibieoperationer i Ukraina – men den var redan obefintlig, eftersom marinsoldaterna redan är utspridda i Ukraina och tidigare bombningar förpassat Svartahavsflottan till havets östra del, skriver ISW.

- Enligt Storbritannien har nu Ukraina det militära övertaget i Svarta havet.

- Flera Kremlvänliga ryska militärbloggare uppger att Svartahavsflottans befälhavare Viktor Sokolov sparkats efter händelsen, enligt oberoende Moscow Times.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.themoscowtimes.com/2024/02/15/black-sea-fleet-commander-sacked-over-warships-sinking-russian-pro-war-bloggers-say-a84091

Den ryska botten är nådd. 👎
Senast redigerad av Taggad 2024-02-15 kl. 17:06.
Citera
2024-02-15, 16:51
Medlem
Citat:
Om jag inte missminner mig fullständigt har Ryssland tröttnat på det och krävt att få betalt i någon annan valuta. Problemet är att de inte lyckas bestämma sig för vilken. Alla länder med någon större valuta är motståndare till Ryssland. Det enda undantaget är Kina, men det är som bekant Indiens ärkefiende så det vägrar Indien. De lyckades visst efter mycket om och men enas om Förenade Arabemiratens valuta Dirham (och det säger ju en del hur långt ner på listan av valutor de tvangs gå), men det stoppade Förenade Arabemiraten när de fick höras talas om det. Så nu står de där...

Ryssland har visst fått probem med sin import av bananer från Ecuador. Och då Indien producerar mycket bananer så kan de kanske be att få betalt i bananer.

Edit: googlade och såg att de visst börjat imponera bananer från Indien... och jag som skämtade. Ibland överträffar dikten verkligheten när det gäller Ryssland...

Om jag inte minns fel så fanns bananer endast tillgängliga för eliten under sovjettiden, det är dit Putin är på väg igen. Brödbrist för befolkningen, bananer och bröd för eliten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in