2024-02-15, 14:25
Medlem
Den springande mannen som fipplade med väskan.. kan det har varit för att förändra sitt utseende. Förstöra signalementet. Var det den stickade mössan han försökte stoppa ner där? Kanske han helt
enkelt hadde två två huvudbonader med sig. Ett snabbt sätt att byta identitet.
Citera
2024-02-15, 14:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Enligt domen nedan verkar det mesta av innehållet i förundersökningen ha lämnats ut. Undantag är lite telefonavlyssning samt obduktionsprotokollet och några småposter.

Att obduktionsprotokollet omfattades av sekretess är väntat. Oväntat är att Stadsarkivet senare lämnat ut det i dess helhet. Med undantag för relevanta delar (skottets omedelbara verkan samt dödsorsak) borde det definitivt inte gjorts av hänsyn till personlig integritet. Enligt min mening.

Dom meddelad av Högsta domstolen 1990 angående avslag på begäran att ta del av bland annat obduktionsprotokollet:

https://lagen.nu/dom/nja/1990s510 (Krantz?)

Se där, en gammal dom. Ja det är nog Krantz där.

Precis Obduktionsprotokollet har även Hemlig-stämpeln på sig från TR, så den bör ju alltså inte ha lämnats ut och inte till Krantz heller då 1990. Däremot så fick han ut telefonavlyssningen(Sigge).
(Dessa hade också Hemlig-stämpel)

Men gällande att det övriga i FUP:en blev tillgängligt, så var det väl nog så att samma regler gällde som nu.
Men man borde ju ha märkt det i nyhetsflödet då grävande journalister fick möjlighet att läsa in sig på förhör och uppslag som inte togs med i TR.
(Kanske mer jag som missat detta)
Citera
2024-02-15, 14:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Språngmarscher, mörkblå täckjacka och supervittnen i all ära, men den gula linjen måste väl i så fall betraktas som SE:s verkliga magnum opus. Vad tror du Roerlig, kan SE ha dragit både chefsåklagaren och Gunnar Wall i benet här?
Chefsåklagaren: Gula linjen nyckeln till mordgåtan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

Dra någon i benet? Vad innebär det?

Den gula linjen blir ju hans postuma fall. Det är väl den som huvudsakligen utgör bevisningen mot honom.

Så det vore därmed inte så lite tokigt om han aldrig sett LJ öht, utan hittat på Grändmannen. Och som sen råkar överensstämma med LJ. Vilket blir det som avslöjar honom, eftersom han inte kan ha sett LJ från mordplatsen (då ingen observerat honom där).

När han kluddar ner sin egen skiss och "siktlinje", så är det apropå att Kvällsposten förser honom med den felaktiga uppgiften att LJ stod inne på Luntmakargatan och inte i korsningen. Och då tror, eller "tror", SE ånyo att det kan ha varit GM han sett i gränden.
Citera
2024-02-15, 14:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, "sneddandet" finns implicit i det han berättar redan då. Det blir onekligen raffinerat om han "speglar" GM på detta subtila sätt. Han säger det bara mellan raderna i sådana fall.

I hans berättelse framstår annonspelaren annars som orsaken till att han missar första skottet. Han befinner sig "mittför" den och mordplatsen finns på dess andra sida. Skott två hör han, utan att inse att det är ett skott, när han placerat sig vid bankfilialens fönster och koncentrerar sig på klockan.

Man kan notera att i vissa versioner är det upplysta skyltfönstret utbytt mot reklampelarens ovanifrån kommande ljussken vid klocktittandet. Då finns inget implicit sneddande.

Det är svårt att inte raljera över detta. SE, som har svinbråttom till en t-bana som går om 12 minuter, tittar på klockan hela vägen och stannar sedan med näsan in i annonspelaren mittför honom och studerar "koncentrerat" klockan när statsministern avrättas på dess motsatta sida. Går sedan vidare och tittar fortsatt ner på klockan tills han står vid en figur som ligger på marken.

Om han inte "rusar" dit efter att ha hört två skott.

Jag gör mitt bästa för att inte dra några växlar och jag är helt öppen för att jag "ser spöken här".

Men är det inte lite "uncanny" (oklart om den svenska översättningen "kuslig" passar bra här) att vi faktiskt har en äldre man som går bakom paret Palme långt ut på trottoaren enligt NF?

Den informationen kan ju inte ha "läckt" 11 mars?

Och vi har Engström som "mellan raderna" / "indirekt" hävdar redan då att han går där ute för att sedan "snedda" in till Götabanken...

Känns som att vi är tillbaka till ännu ett "lustigt sammanträffande"...

Jag hajar din eleganta "lösning" att han använder annonspelaren som en form av barriär/anledning för att rent visuellt kunna missa mordet. Men för att hamna framför den behöver man gå rätt långt ut på trottoaren...

Som addering är ju förklaringen i ren allmänhet föga övertygande. Den bär många spår av att vara mer eller mindre 100% påhittad.
Citera
2024-02-15, 14:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I Mars 1986 sa har SE bara hört ett skott som jag minns det...

Ja, det är i början av april samma år han lämnar en alternativ berättelse i ett par tidningar, i vilken han hör två skott varpå han rusar fram till mordplatsen.
Citera
2024-02-15, 14:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag gör mitt bästa för att inte dra några växlar och jag är helt öppen för att jag "ser spöken här".

Men är det inte lite "uncanny" (oklart om den svenska översättningen "kuslig" passar bra här) att vi faktiskt har en äldre man som går bakom paret Palme långt ut på trottoaren enligt NF?

Den informationen kan ju inte ha "läckt" 11 mars?

Och vi har Engström som "mellan raderna" / "indirekt" hävdar redan då att han går där ute för att sedan "snedda" in till Götabanken...

Känns som att vi är tillbaka till ännu ett "lustigt sammanträffande"...

Jag hajar din eleganta "lösning" att han använder annonspelaren som en form av barriär/anledning för att rent visuellt kunna missa mordet. Men för att hamna framför den behöver man gå rätt långt ut på trottoaren...

Det är nog SE:s eleganta lösning på problemet att han missar ett mord och två skott precis framför sig. Han uttrycker explicit att annonspelaren kan vara orsak till detta. Typ, har ej tid kolla saker nu.

Citat:
Som addering är ju förklaringen i ren allmänhet föga övertygande. Den bär många spår av att vara mer eller mindre 100% påhittad.
Citera
2024-02-15, 16:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Linjens urmoder är väl Stig själv.

Han placerar i april 1986 de två prickarna (SE resp LJ) rakt mittemot varandra längs en fri siktlinje in i den trånga gränden:

https://imgur.com/a/hnSJG3M

Åklagaren kunde använt skissen under sin presentation.

Va?

Hur tolkas bilden?
Citera
2024-02-15, 16:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är han GM, funkade den vilda taktiken.

Men nu var det vittnet-SE och vad det säger om en person om det inte skett utan han kom dit senare och var inte alls aktiv. Det var det skribenten hade som tes.

Vad skulle han gjort i rätten som vittnet då? Erkänt i radiosändare rättegång att han är en patetisk lögnare?
Citera
2024-02-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad skulle han gjort i rätten som vittnet då? Erkänt i radiosändare rättegång att han är en patetisk lögnare?
Du menar att han ljugit sig fast och måste hålla fast i alla detaljer?

Men ändå så har han ljugit innan i tidningar och förhör.

Det säger isåfall en del om hans personlighet.
Citera
2024-02-15, 16:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Larsson har väl samma hållning idag som han hade vid bokens publicering, antar jag. Efter bokens publicering har han ju inte rotat i MOP eller SE vad jag vet, än mindre efter nedläggningen 2020. Varför skulle han känna bitterhet? För att han inte fick cred på presskonferensen, eller för att TP sålde sina bokrättigheter till Netflix?

Bitter för att han inte gick ut i media och namngav SE och sa att han definitivt var Palmes mördare... Istället la han sin etik på en godtagbar nivå och sa att SE under pseudonym kunde ha med mordet att göra.
Citera
2024-02-15, 16:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Punkt 4 och 5.

-LJ tid i trappan ca 30s
-Farbror X till mötet med YN ca 15s (om han såg LJ i trappen)
-YN tid från mötet med X till trappkrönet och mötet med LJ ca 45s

När Farbror X sprungit till mötesplatsen med YN, måste LJ sålunda rört sig 15 sekunder närmare toppen av trappan, dvs 15 sek kvar för LJ till krönet.

Då hade YN ca 45s kvar till krönet. Då måste LJ stått och väntat ca en halv minut på YN.

Springer LJ trappan på 30 sekunder? 3 trappsteg i sekunden plus några steg på plattform.?
Citera
2024-02-15, 16:50
Medlem
Är det någon som har läst eller har tillgång till intervjun han gav till norska Aftenposten dagen efter mordet? Hadde varit intressant att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in