Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ja, "sneddandet" finns implicit i det han berättar redan då. Det blir onekligen raffinerat om han "speglar" GM på detta subtila sätt. Han säger det bara mellan raderna i sådana fall.
I hans berättelse framstår annonspelaren annars som orsaken till att han missar första skottet. Han befinner sig "mittför" den och mordplatsen finns på dess andra sida. Skott två hör han, utan att inse att det är ett skott, när han placerat sig vid bankfilialens fönster och koncentrerar sig på klockan.
Man kan notera att i vissa versioner är det upplysta skyltfönstret utbytt mot reklampelarens ovanifrån kommande ljussken vid klocktittandet. Då finns inget implicit sneddande.
Det är svårt att inte raljera över detta. SE, som har svinbråttom till en t-bana som går om 12 minuter, tittar på klockan hela vägen och stannar sedan med näsan in i annonspelaren mittför honom och studerar "koncentrerat" klockan när statsministern avrättas på dess motsatta sida. Går sedan vidare och tittar fortsatt ner på klockan tills han står vid en figur som ligger på marken.
Om han inte "rusar" dit efter att ha hört två skott.
Jag gör mitt bästa för att inte dra några växlar och jag är helt öppen för att jag "ser spöken här".
Men är det inte lite "uncanny" (oklart om den svenska översättningen "kuslig" passar bra här) att vi faktiskt har en äldre man som går bakom paret Palme långt ut på trottoaren enligt NF?
Den informationen kan ju inte ha "läckt" 11 mars?
Och vi har Engström som "mellan raderna" / "indirekt" hävdar redan då att han går där ute för att sedan "snedda" in till Götabanken...
Känns som att vi är tillbaka till ännu ett "lustigt sammanträffande"...
Jag hajar din eleganta "lösning" att han använder annonspelaren som en form av barriär/anledning för att rent visuellt kunna missa mordet. Men för att hamna framför den behöver man gå rätt långt ut på trottoaren...
Som addering är ju förklaringen i ren allmänhet föga övertygande. Den bär många spår av att vara mer eller mindre 100% påhittad.