2024-02-15, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Nu inträffade slumpen igen, har du börjat förstått att de skickar iväg missiler i ren affekt när de får bakslag?

Denna salva av robotar var en salig blandning och den var heller inte särskilt omfattande. Är övertygad om att deras lager är minimala. Förmodligen 200-300 max.

Ja denna kan ju varit i affekt, en mindre omgång med 12 robotar? De större planeras långt i förväg.

Så om dessa hastades iväg i affekt säger det inget om storleken på robotlagret, vi får anta 800 tills vidare
Citera
2024-02-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Bra att du är vaken och reagerar, vi ska försöka hålla oss OnT.
Orban köper gas via pipeline som går från Ryssland genom grannlandet Ukraina. En pipeline som förövrigt underligt nog inte exploderar trots att den inte ligger på havsbotten.
Köpa gas strider inte mot sanktionerna.
Scott Ritter är ett lika litet problem som din Joe Blogs, bara att undvika skiten.
Med dubbelmoral tänker jag på att EU länder skickar pengar och vapen till Ukraina för att även skicka pengar till Ryssland för gas via pipeline och även uppenbart köpa rysk olja via bulvanländer.

Det är helt ok, så länge Ryssland går back på att pumpa upp den är allt som det ska. Någon måste alltid vara billigast. Nu blev det Ryssland som drog den korta stickan pga egen opålitlighet.
Citera
2024-02-15, 12:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ahh, den dubbelmoralen. Jo, ibland får de väl välja mellan pest eller kolera.
Man kanske borde ha satt hårt åt på Ungern från början?

Kanske hade de en förhoppning om att sanktionerna skulle få Ryssland att backa?
Dumt att då förstöra hela infrastrukturen som det skulle ha inneburit att helt stoppa ALLT.
Helt stopp och skenande oljepriser.
Ett Ryssland där all infrastruktur går åt pipan. Ryssland tappar allt hopp och sätter ingång VK3?

Eller så tänkte man på att nu kan marknaden få billig olja, genom att utnyttja Ryssland som ko..
Men vad vet jag.

Så du menar att vi handlar olja och gas från Ryssland för att dom inte ska förlora hoppet?
Så länge vi bara skickar F16, Abrams, Strv122 och Archer till Ukraina så håller sig Ryssen lugn och vi riskerar inte VK3?
Citera
2024-02-15, 12:48
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, och nu kanske det blir flum här, men den skulle rentav kunna förses med nån form av mindre torpeder och göra jobbet själv, s.a.s. Även för minröjning på land vore fjärrstyrda fordon bra.

Sen slog det mig (apropå mitt förra inlägg) att jag är osäker på om det är smart att påbörja masstillverkning av mindre drönare eller om det räcker med att ha produktionskedjan och logistiken på plats. Utvecklingen går så fort att man inte vill riskera att stå där med mängder av färdiga drönare som redan är föråldrade. Om man inte skänker bort dem löpande, så klart, vilket är en variant. På det sättet kan man uppgradera kontinuerligt vid behov och testa dem i skarpt läge.
Flygkropp, motor, servon och annat, behöver inte uppgraderas, själva avioniken kan göras modulär så att det är lätt att byta ut delar av den, men det skall även vara lätt att uppgradera programvaran.

Edit tvåa på bollen, HejaFinland hann före.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-02-15 kl. 12:59.
Citera
2024-02-15, 12:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Bra att du är vaken och reagerar, vi ska försöka hålla oss OnT.
Orban köper gas via pipeline som går från Ryssland genom grannlandet Ukraina. En pipeline som förövrigt underligt nog inte exploderar trots att den inte ligger på havsbotten.
Köpa gas strider inte mot sanktionerna.
Scott Ritter är ett lika litet problem som din Joe Blogs, bara att undvika skiten.
Med dubbelmoral tänker jag på att EU länder skickar pengar och vapen till Ukraina för att även skicka pengar till Ryssland för gas via pipeline och även uppenbart köpa rysk olja via bulvanländer.

Ukraina har kontrakt på att leverera gasen, till skillnad mot ryssland som bryter alla kontrakt så fullföljer Ukraina sina. Har för mig att jag läste någonstans att kontraktet löper ut i år, sen blir det nog ingen mer gas för Orban från det hållet.
Citera
2024-02-15, 12:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Så du menar att vi handlar olja och gas från Ryssland för att dom inte ska förlora hoppet?
Så länge vi bara skickar F16, Abrams, Strv122 och Archer till Ukraina så håller sig Ryssen lugn och vi riskerar inte VK3?
De skall förlora hoppet att vinna kriget, men de skall inte förlora hoppet om framtiden, de skall känna att de har mycket att vinna genom att avsluta kriget.
Citera
2024-02-15, 13:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De skall förlora hoppet att vinna kriget, men de skall inte förlora hoppet om framtiden, de skall känna att de har mycket att vinna genom att avsluta kriget.

Poetiskt och smart!
Är det Joe Blogs? Länk?
Citera
2024-02-15, 13:06
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Poetiskt och smart!
Är det Joe Blogs? Länk?
Tack!
Det är mina tankar, länken är mitt tidigare inlägg.
Citera
2024-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Så ryssarna har tiotusentals stupade män för att "befria" Adviika med 30 000 invånare. Var det värt det, Putin? Sedan kommer nästa 30 000 stad som ni måste ta. Sedan nästa...

Ja!
För Putin har en ryss värde 0. Så en kvadratmeter ukrainsk mark är mer värd för honom än 1 miljon ryssar.
Citera
2024-02-15, 13:10
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Nja, nu misstolkar du mig igen.
Jag gav dig ett antal möjliga skäl.

Sedan avslutade jag med:
Citat:
Men vad vet jag.

Det tyder på att det finns många möjligheter i detta.
Jag var liksom inte den som var med och beslutade.

Vad tror du var skälet?
Citera
2024-02-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja denna kan ju varit i affekt, en mindre omgång med 12 robotar? De större planeras långt i förväg.

Så om dessa hastades iväg i affekt säger det inget om storleken på robotlagret, vi får anta 800 tills vidare

26 robotar varav mestadels var gammalt skrot. Du antar väldigt mycket och ofta har du fel, även som jag nämnde för dig igår och som stämde idag.

Deras nyare robotar av X-101, Kalibr, Kinzahl, Zicron etc har de max 200 av kvar. Sen finns det möjligen ett par hundra av allt annat skit. Tänk då att Ryssland hade flera 1000 när kriget startade. Den mängd Ryssland har kvar av manskap, utrustning, fordon, robotar med mer är jämförbart med Finland nu.
Citera
2024-02-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja om man fimpar bron så blir det tufft att transportera vapen och ammunition till Krim. Vanliga färjor finns nog att tillgå men dessa är extremt såbara då de saknar beväpning.
F16 kan i alla fall bära tunga vapen med kapacitet att klippa bron mm.

Fast de kan inte operera över Krim. Även om ryssarnas luftförsvar visat sig vara värdelöst för kryssningsmissiler så borde F-16 vara lätta att skjuta ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in