2024-02-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Jag lider av det motsatta.
Om jag tar in 10 för anställningsintervju, så kommer 2.

Bransch? Var?
Citera
2024-02-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Bransch? Var?

Ljug så klart
Citera
2024-02-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Man sänker A-kassan, men höjer taket även botten

Läskunnigheten är inte vad den borde här inne, golvet sänks till 365 kronor om dagen
Citera
2024-02-15, 12:41
Medlem
"Regeringen kommer att återkomma med förordningsändringar för bland annat takbeloppet inom arbetslöshetsförsäkringen.

Det är bara den som är ny ersättningssökande i arbetslöshetsförsäkringen som omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring."

-Det ändrar ju bilden lite i alla fall? Man har liksom en möjlighet att anpassa sig på det sättet, spara mer, dra ner på utgifter etc?

Om det hade/kommer att slå rakt av 2025/10 är det nog rätt många fler uteliggare som behöver hjälp och stöd?
Citera
2024-02-15, 12:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jo, det gör den. A-kassorna finansieras nästan uteslutande av offentliga medel, den lilla delen som kommer från inbetalningar av medlemmarna låg på ca 15% sist jag kollade. Du kan kalla det en försäkring om du vill, men i så fall är det en offentligt finansierad försäkring. Det är en sossemyt att a-kassan skulle vara något som inte kostar skattepengar.

Källa på det? Här står det nämligen att den del som staten betalar ut till arbetslöshetskassorna finansieras av arbetsgivaravgiften samt egenavgiften.

Sedan betalar A-kassorna in en finansieringsavgift till staten för att finansiera statens kostnader.

https://www.iaf.se/individersattningar/finansiering-av-arbetsloshetsforsakringen/
Citera
2024-02-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrdensGuru
"Regeringen kommer att återkomma med förordningsändringar för bland annat takbeloppet inom arbetslöshetsförsäkringen.

Det är bara den som är ny ersättningssökande i arbetslöshetsförsäkringen som omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring."

-Det ändrar ju bilden lite i alla fall? Man har liksom en möjlighet att anpassa sig på det sättet, spara mer, dra ner på utgifter etc?

Om det hade/kommer att slå rakt av 2025/10 är det nog rätt många fler uteliggare som behöver hjälp och stöd?

Hur ska du kunna anpassa dig och dra ner utgifter så att du klarar dig på femtusen i månaden? Köpa tält på biltema kanske

Jag är inte motståndare till förändringarna förutom att det bortre golvet för de stackarna som inte lyckas få arbete måste gå att leva på. Som förslaget presenterades igår kommer folk tvingas i aktivitet och praktik för 5000 kronor i månaden.
Citera
2024-02-15, 12:54
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Källa på det? Här står det nämligen att den del som staten betalar ut till arbetslöshetskassorna finansieras av arbetsgivaravgiften samt egenavgiften.
Ni pratar förbi varandra, i slutändan är ju arbetsgivaravgiften och egenavgiften skatter även om de kallas något annat.
Citera
2024-02-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Sedan betalar A-kassorna in en finansieringsavgift till staten för att finansiera statens kostnader.

https://www.iaf.se/individersattningar/finansiering-av-arbetsloshetsforsakringen/

Sedan kan man ju säga att Staten egentligen inte har några egna pengar. Allt de har är genererat av dess befolkning. Så hur saker är betalda till staten är lite oväsentligt då allt är skattemedel.

Nu tycker jag iofs att staten behövs och att i det stora hela så sköter sig de folkvalda rätt hyfsat ändå. Vi är Sapiens - och det är väl inte det trevligaste evolutionen kommit upp med hittills?
Citera
2024-02-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jag blir för övrigt lite nyfiken kring hur denna omställning ska fungera rent juridiskt.

För de som varit med i A-kassa och fack under många år har ju ingått ett avtal vid tidpunkten för det beviljade medlemskapet och en av parterna i ett avtal får ju inte godtyckligt ändra förutsättningarna för avtalet utan den andre partens medgivande.

Så hur funkar detta rent juridiskt? Du som medlem har ett avtal med A-kassan och A-kassan utför ett arbete på uppdrag av staten (vet ej om det ska ses som myndighetsutövande).

Har vi någon jurist här inne som kan inflika?

Avtal går ju att bryta men det kommer att kosta. Har du jobbat på bruket i 40 år har du betalat in en ansenlig summa till A-kassan.

Jag kan tänka mig att staten kommer att förlora den rättsprocessen så man kompenserar helt enkelt dom som har pengar i systemet.
A-kassan startande just av den anledningen, att politikerna inte med ett enkelt beslut skulle ändra systemet över en natt.
Citera
2024-02-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Hur ska du kunna anpassa dig och dra ner utgifter så att du klarar dig på femtusen i månaden? Köpa tält på biltema kanske

Jag är inte motståndare till förändringarna förutom att det bortre golvet för de stackarna som inte lyckas få arbete måste gå att leva på. Som förslaget presenterades igår kommer folk tvingas i aktivitet och praktik för 5000 kronor i månaden.

Nej, jag håller med dig. Det är helt orimligt och fel. Det finns ingen som kan leva på 365:-/veckodag minus den högre skatten (inget jobbavdrag) överhuvudtaget.

Om det fanns någon poäng så var den att nu blir det mer "var och en för sig själv" nedmontering av ömsesidighet och samhälle. Staten tar över. Men då vet vi ju det och kan ha lite framförhållning var väl kanske tanken?
Citera
2024-02-15, 13:08
Medlem
Black.Panthers avatar
lite förvånad över att det inte tycks förekomma speciellt mycket protester mot detta eller rapporteras om i media? Nu jobbar jag mestadels så kanske har missat det men inte sett så mycket om det här. Jag tror det blir en klar försämring mot dagens system för de flesta. Fast inser att man måste klämma åt latmaskarna, tycker bara synd om dem som verkligen försöker men inte kan få något jobb och redan har det tufft ekonomiskt.

Trodde inte SD skulle acceptera en försämring av a-kassan ?

känns mer som en moderatgrej än en liberal eller sd grej.
Citera
2024-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Avtal går ju att bryta men det kommer att kosta. Har du jobbat på bruket i 40 år har du betalat in en ansenlig summa till A-kassan.

Jag kan tänka mig att staten kommer att förlora den rättsprocessen så man kompenserar helt enkelt dom som har pengar i systemet.
A-kassan startande just av den anledningen, att politikerna inte med ett enkelt beslut skulle ändra systemet över en natt.

Nja, A-kassan startade som Strejkassan för att arbetare skulle ha möjlighet att strejka för bättre villkor - inte för att de skulle vara ovilligt arbetslösa. Det ändrade sig sedan över tid dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in