2024-02-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Exakt. När ditt bidrag försvinner så kommer du vips att hitta ett jobb. Det roliga är att du inte fattar det.

Jag har varit hemlös. Det tog fem månader att hitta ett jobb - för 5 000 kr/månaden. Drygade ut med soc innan jag fick nog och utbildade mig.

Du har en oerhört naiv bild av världen.
Citera
2024-02-15, 11:03
Medlem
Barents förståsigpåfloksler är riktigt underhållande. Vem fan vill överge bostad (ofta surt förvärvad genom många års kötid), vänner och familj för att bo i ett elskåp i Hässleholm?

Ska man söka jobb är det just Stockholm man ska bo i. Det gäller bara att ha tålamod.
Senast redigerad av Baast 2024-02-15 kl. 11:08.
Citera
2024-02-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Ersättningar går att ändra. Annars hade det funnits kvar personer i 80 och 90-talets a-kasse regler

Nivån kan ändras ja men principen är väl att den som går in i ett system och betalar in till relevant a-kassa kan förvänta sig att systemet inte välts över ända. Avtal skall hållas.
Folk kommer ju att gå ur kassa-systemet som råttor lämnar ett sjunkande skepp.
Citera
2024-02-15, 11:08
Medlem
Så tanken blir ännu mer att jag som bor i Skåne då snällt ska ta mitt pick och pack och skutta iväg till nån gruvarbetartjänst i Lappland om jag skulle bli arbetslös? Resten av livet ska man bara kasta åt sidan?
Citera
2024-02-15, 11:09
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Jag har varit hemlös. Det tog fem månader att hitta ett jobb - för 5 000 kr/månaden. Drygade ut med soc innan jag fick nog och utbildade mig.

Du har en oerhört naiv bild av världen.
Alla i Sverige som kan ska jobba. Det är inte en naiv bild av världen. Det är den enda som håller ihop samhället ekonomiskt, ett samhällskontrakt med alla. Man kan inte utbilda sig till bibliotekarie och sedan kräva jobb på ett bibliotek, det är inte så det fungerar. Höger-regeringen vill hjälpa dig inte tvärtom, du behöver uppenbarligen hjälp med gränssättning i ditt liv. Du ska vara glad för den, inte för bidragen.

Sök nu ett jobb i Åmål. Du kommer att bli förvånansvärt lycklig om du får ett. Bostadskostnaden är 50% mot Uppsala.
Citera
2024-02-15, 11:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama
Så tanken blir ännu mer att jag som bor i Skåne då snällt ska ta mitt pick och pack och skutta iväg till nån gruvarbetartjänst i Lappland om jag skulle bli arbetslös? Resten av livet ska man bara kasta åt sidan?
Ja.

Säg inte vad samhället ska göra för dig. Säg vad du ska göra för samhället.
Citera
2024-02-15, 11:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ja.

Säg inte vad samhället ska göra för dig. Säg vad du ska göra för samhället.
Ja, för samhället har ju verkligen levererat det senaste.
Citera
2024-02-15, 11:18
Medlem
Citat:
Alla i Sverige som kan ska jobba. Det är inte en naiv bild av världen. Det är den enda som håller ihop samhället ekonomiskt, ett samhällskontrakt med alla. Man kan inte utbilda sig till bibliotekarie och sedan kräva jobb på ett bibliotek, det är inte så det fungerar. Höger-regeringen vill hjälpa dig inte tvärtom, du behöver uppenbarligen hjälp med gränssättning i ditt liv. Du ska vara glad för den, inte för bidragen.

Sök nu ett jobb i Åmål. Du kommer att bli förvånansvärt lycklig om du får ett. Bostadskostnaden är 50% mot Uppsala.

Trams, det finns inte jobb till alla så enkel är verkligheten. Riksbanken räknat med en arbetslöshet på 7% för att hålla inflationen på två procent.
Citera
2024-02-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Barents förståsigpåfloksler är riktigt underhållande. Vem fan vill överge bostad (ofta surt förvärvad genom många års kötid), vänner och familj för att bo i ett elskåp i Hässleholm?

Ska man söka jobb är det just Stockholm man ska bo i. Det gäller bara att ha tålamod.

Det finns tillräckligt många arbetssökande i hälssleholm för de lediga jobb som finns där
Citera
2024-02-15, 11:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Trams, det finns inte jobb till alla så enkel är verkligheten. Riksbanken räknat med en arbetslöshet på 7% för att hålla inflationen på två procent.
Dagens arbetslöshet är den lägsta på årtionden. Det är mest ungdomar och invandrare som är arbetslösa och de har inte ens akassa.

Den som är arbetslös kan starta ett eget företag. Jag har jobbat eget i 20 år.
Citera
2024-02-15, 11:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ja, för samhället har ju verkligen levererat det senaste.
Vi har den lägsta arbetslösheten på åratal.

Samhället levererar inga jobb. Det är marknaden, dvs kunder och företag, som gör.

Måste vara konstigt att gå runt och tro att Samhället ska ta hand om dig. Om du ens är vuxen.

Repris: så lustigt att svensken blev 25% friskare när karensdagen infördes så att bidragen minskade.
Citera
2024-02-15, 11:24
Medlem
Citat:
Dagens arbetslöshet är den lägsta på årtionden. Det är mest ungdomar och invandrare som är arbetslösa och de har inte ens akassa.

Den som är arbetslös kan starta ett eget företag. Jag har jobbat eget i 20 år.

Ja du är säkert en fantastisk och överintelligent person.

Alla har inte den turen att vara skapta lik perfekt som dig.

Att nu slå i sönder dessa personers liv och tvinga dem söka ekonomiskt bidrag är iskall högerpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in