2024-02-15, 09:04
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Var det du som skickade den eminenta länken igår från Kristall i Tyskland där du förespråkade tysk ingenjörskonst? Ha. Gigantiskt anläggning i klass med Liseberg. 15 rutschkanor. 13 i plast. Två i stål. Sistnämnda för utomhusbruk - naturligtvis.

Fyra nya i stål, de gamla i plast. Vilket visar att trenden går bort från plast. Helt enligt tidsandan – eller ska vi säga ”zeitgeist”?

Jag vet ju att Gert Wingårdh har ett visst estetiskt sinne ändå och det måste klia i fingrarna när han ser vad man kan göra med vattenrutschkanor i stål.

Här en bild på en underskön metallskapelse i kvällsljus som för tankarna till en oas.

Här en lekfull slingrande kana omgiven av en utsökt träkonstruktion.

Och här den kanske mest fascinerande skapelsen av alla – man har gjort underdelen i stål och överdelen i glas för obehindrat ljusgenomsläpp. Vad säger du Gert?
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-02-15 kl. 09:29.
Citera
2024-02-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Reglar och lagar verkar inte vara skrivna för sånna här mastodontprojekt.
Men stockholmarna lyckades bygga Globen, Friends och flera andra stora arenor utan att de brann upp. Så jag tror det ligger brottsligt slarv bakom den här branden.
Väldigt tråkigt för Göteborg, världens bästa stad.

Slarv är möjligt, ren och skär otur också, likaså räcker det med en (EN) felaktig komponent som orsakar ett förlopp man inte kunnat förutse eller ha med i beräkningarna under arbetsberedningen av arbetsmomentet.
Citera
2024-02-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Får man fråga en fråg som okunnig. Va skulle hända om ncc skicka dit en mobil kranbil och akut monterade ner taket?( eller hissa ner tilsammans med ett kraftigt rivningsfordon, någon form av försök?)
Är de klassisk svensk boomer byråkrati ? Samma dom stoppade brandbilar från att parkera närmre elden och släcka den innan elden spred sig i början av förloppet?
Ska vi fixa ett problem innan de blir mer problem? Arbetsmiljön...
Ska vi ha skumsläckafe på plats och försöka slä ka istället för att afrikanska arbetare bara står o kollar ? Tänk på Lokalmiljön .

De har en mobilkran på plats redan med gripklo och har rivit ut en del brandrester.
Citera
2024-02-15, 09:07
Medlem
DARYLs avatar
Diameter saknades

Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Jag brukar inte bli så engagerad men det här har bitit sig fast och berört mig så jag har inte kunnat låta bli att följa händelsen noga sedan måndag förmiddag. Kanske är det för att jag känner att allt som skapar och ger glädje och ett gott skratt är extra viktigt nu (för familjer att få bada, leka och ha kul alltså, inte att det brann ner), eller för att jag bara var väldigt spänd på att åka dit och uppleva Oceana.

Mina iakttagelser och gissningar:
Jag tycker inte det råder några tvivel om att branden har startat i samband med montage av det spillvattenrör med dubbla anslutningar mot den gröna vattenkanan. Min bedömning är att röret är av stål då det hänger kvar efter branden. Det har tidigare nämnts att vattenkanorna hade testkörts och att man pumpade vatten i dessa under branden men då spillvattenrören inte var monterade på den gröna antar jag att denna var sist att färdigställas och ännu inte var redo för vatten.

Insidan av kanorna är gelcoat (samma som båtskrov etc) för en jämn och glatt yta, jag gissar att man vid varje skarv där delarna av rutschkanan sammanfogats måste bearbetas på något sätt för att få en jämn och slät övergång, mest troligt adderar man gelcoat här. Aceton löser gelcoat och skulle möjligtvis kunna användas för att tvätta alt lösa upp befintlig gelcoat för att kunna arbete ihop skarven. Tittar man på hur det brinner runt spillvattenrörets anslutningar tycker jag det talar för att det är någon form av kem som brinner här, möjligtvis har detta ansamlats i de två spillvattenbrunnarna varpå det sedan letat sig ner i röret när detta monterats. Om röret sedan häftats fast med svets i andra ändan och detta antänt gaser, om nån tänder en cigg i skyliften eller om det blir en statisk urladdning (ni vet, plast, något som rör sig inuti plasten typ varm luft, ett metallföremål utifrån upphängt i isolerande spännband som kommer åt..) är för oss såklart omöjligt att veta. Resten av förloppet här efter är väl alla ganska överens om (förutom dom som tror att en bomb startade branden).

Angående brandlarmet så (vad jag hört) pågick tester av larmet under måndagen. Larmet ljuder långt in i brandförloppet i flera av de filmer som publicerats från parkeringen bakom bygget efter utrymning (slog förmodligen över från test till skarpt). Detta kan förklara varför vissa tycks reagera långsamt då man var förberedd på att tester av larm skulle pågå, det förklarar också varför personer i ledande roller aktivt hämtar ut och informerar personer om läget på platsen.

Flera oberoende källor påstår att den man som fortfarande saknas tog på sig ansvaret att tömma arbetsplatsen och av allt att döma förolyckades under tiden. Detta agerande talar förutom storsinthet på att det var en person med god insyn kring var och vilka arbeten som pågått och en känsla av ansvar så jag bedömer det troligt att den information som rör att det är en i projektgruppen hos Liseberg stämmer.

Enligt min egen erfarenhet av större projekt så är alltid risken för olyckor störst i slutfasen, när det är bråttom att bli klar ser man allt mer genom fingrarna och frångår rutiner, det kan också finnas inslag av nonchalans då man börjar slappna av och landar i känslan av att mer eller mindre vara klar. En olycka kommer mycket plötsligt och går extremt fort.

Sorg.

Jag är också övertygad om att branden startade p.g.a. svetsningen av detta rör som är ca 20-30 cm i diameter och som löper under den lilla gröna rutschbanan, där vi vet att branden startade. Dom har kanske börjat svetsa på röret redan tidigt på morgonen och värmen i röret som är alltså är kopplat till rutschbanan kanske gjorde att någon komponent i rutschbanan, löstes upp och dess kemikalierök steg upp längs rutschbanan och in i det svarta trappstegstornet. Det kanske fanns tid för detta att pågå i 2-3 timmar utan att någon lade märke till det. När det sedan började brinna så fanns det redan en ansenlig mängd brandfarlig gas i byggnaderna.
Senast redigerad av DARYL 2024-02-15 kl. 09:08. Anledning: Diameter saknades
Citera
2024-02-15, 09:09
Medlem
Citat:
Måste wnackas mer om detta. Fattar att möndalsån får problem men rent seriöst kan man nog sanera skum också. Faktum att inget släckningsarbetet gjordes tidigt på rätt plats bevisa mig gärna fel. De räddade dock delar av byggnaden lite senare. Men vi snackar 20-40min senare.

Att de inte släckte tidigt är ju inte sant dock. Finns flertalet klipp där man ser första brandbilen anlända och parkera precis vid branden vid den gröna rutschkanan och börja släcka. Branden var ju redan då enormt stor.
Citera
2024-02-15, 09:10
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russelbuff
Att de inte släckte tidigt är ju inte sant dock. Finns flertalet klipp där man ser första brandbilen anlända och parkera precis vid branden vid den gröna rutschkanan och börja släcka. Branden var ju redan då enormt stor.
Skicka gärna är beredd att ha fel.
Hade ju fel i min spekulation kring rivning.
Citera
2024-02-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fyra nya i stål, de gamla i plast. Vilket visar att trenden går bort från plast. Helt enligt tidsandan – eller ska vi säga ”zeitgeist”?

Jag vet ju att Gert Wingårdh har ett visst estetiskt sinne ändå och det måste klia i fingrarna på honom när han ser vad man kan göra med vattenrutschkanor i stål.

Här en bild på en underskön metallskapelse i kvällsljus som för tankarna till en oas.

Här en lekfull slingrande kana omgiven av en utsökt träkonstruktion.

Och här den kanske mest fascinerande skapelsen av alla – man har gjort underdelen i stål och överdelen i glas för obehindrat ljusgenomsläpp. Vad säger du Gert?

Två av tre länkade ser ut att vara torra rutschbanor och inga vattenrutschbanor
Citera
2024-02-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Jag är också övertygad om att branden startade p.g.a. svetsningen av detta rör som är ca 20-30 cm i diameter och som löper under den lilla gröna rutschbanan, där vi vet att branden startade. Dom har kanske börjat svetsa på röret redan tidigt på morgonen och värmen i röret som är alltså är kopplat till rutschbanan kanske gjorde att någon komponent i rutschbanan, löstes upp och dess kemikalierök steg upp längs rutschbanan och in i det svarta trappstegstornet. Det kanske fanns tid för detta att pågå i 2-3 timmar utan att någon lade märke till det. När det sedan började brinna så fanns det redan en ansenlig mängd brandfarlig gas i byggnaderna.

Så du menar att dom fick förs sig att svetsa på ett rör utan anledning som monteras samtidigt som tuschkanan. Nej du har fel detta rör är klart sedan tidigare, hur vet jag? jo för att detta är ett returvattenavlopp som förser ruschkanan med vatten (vattencirkulationen). Dessutom finns det tidigare filmer som visar att ruschkanan tog fyr i ovansidan.

Att det skulle fyllas med kemikalierök innan branden är också uteslutet då någon skulle reagerat på gasbildningen och den intensiva och fräna lukt som uppstår vi hetluftsarbeten (plastsvetts).
Citera
2024-02-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Så du menar att dom fick förs sig att svetsa på ett rör utan anledning som monteras samtidigt som tuschkanan. Nej du har fel detta rör är klart sedan tidigare, hur vet jag? jo för att detta är ett returvattenavlopp som förser ruschkanan med vatten (vattencirkulationen). Dessutom finns det tidigare filmer som visar att ruschkanan tog fyr i ovansidan.

Att det skulle fyllas med kemikalierök innan branden är också uteslutet då någon skulle reagerat på gasbildningen och den intensiva och fräna lukt som uppstår vi hetluftsarbeten (plastsvetts).

De svarta rören monterades dock långt senare, de var precis färdiga med monteringen på både den gula och blåa rutschkanan. Har följt byggt rätt noggrant de senaste åren.

Veckan innan branden gick jag ett varv runt hela badhuset och då höll de på att jobba med att fästa upp svarta rör på den gröna.
Citera
2024-02-15, 09:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Plasten kanske smälte o sen låg an mot metallen på andra sidan där man jobbar utan att man såg. Kanske annan smörjmedel elr vad som som legat o pyrt av värme, eller en vattenslang/något liknande som va inuti rör. Spännande o se va de va. Mest spännande är ju hur otroligt dålig koordinatnerat och släkningsaebetet va samt preventiva förberedelser.
Citera
2024-02-15, 09:28
Medlem
Citat:
Skicka gärna är beredd att ha fel.
Hade ju fel i min spekulation kring rivning.

https://vm.tiktok.com/ZGeSUadJa/

Här bland annat, branden är redan övermäktig för de första brandmännen och kort efter sker ju explosionen också. Precis efter explosionen bröt sig flertalet rökdykare in längs Mölndalsvägen och gick in med slangar också.
Citera
2024-02-15, 09:32
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnacie
Två av tre länkade ser ut att vara torra rutschbanor och inga vattenrutschbanor

Det spelar ingen roll. Man behöver bara ytbehandla insidan för att det ska bli bra glid med vatten i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in