2024-02-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det ligger på den före detta parkeringen till Lisebergs södra entré. Om du går förbi Universeum och fortsätter några hundra meter mot Mölndal så ligger det på vänster sida.

Ok då tror jag att jag förstår. Har aldrig åkt bil eller parkerat vid Liseberg utan bara kommit med spårvagn så jag har inte koll på varken parkering eller södra entrén men det verkar ju ändå som det var åt det håll jag tänkte då. Är det på utsidan av parkens bakre del alltså, mot Flumeridehållet typ?
Citera
2024-02-15, 01:21
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Ingen vågar kritisera eftersom räddningsledaren tänkte på miljön och undvek skumsläckning. Stackars jävlar om ett flygplan fattar eld på Landvetter när samma räddning/insatsledare först måste göra en miljöanalysutredning innan brandförsvaret påbörjar en miljövänlig släckning.

Hoppet för byggnaden var nog förlorat oavsett om de körde skum eller vatten. Det var ett skitsnabbt förlopp, en mycket stor brand och dessutom en rökgasbrand inuti rutschkanorna. Det hade väl inte spelat nån roll om de täckte kanornas utsidor med skum. Det hade kaosbrunnit inuti i alla fall.

Så om det inte hade stor betydelse för hur mycket de kunde rädda så var det väl ändå bättre att använda släckmetoden som inte sipprar ner och förgiftar grundvattnet.
Citera
2024-02-15, 02:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Hoppet för byggnaden var nog förlorat oavsett om de körde skum eller vatten. Det var ett skitsnabbt förlopp, en mycket stor brand och dessutom en rökgasbrand inuti rutschkanorna. Det hade väl inte spelat nån roll om de täckte kanornas utsidor med skum. Det hade kaosbrunnit inuti i alla fall.

Så om det inte hade stor betydelse för hur mycket de kunde rädda så var det väl ändå bättre att använda släckmetoden som inte sipprar ner och förgiftar grundvattnet.

Exakt. Allt var förlorat redan i spel direkt när det började brinna i kanorna. Gällde bara för brandkåren att hantera att det inte spred sig till bostadshus och andra närliggande fastigheter. Oceana var redan kört.
Citera
2024-02-15, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zina04
Ok då tror jag att jag förstår. Har aldrig åkt bil eller parkerat vid Liseberg utan bara kommit med spårvagn så jag har inte koll på varken parkering eller södra entrén men det verkar ju ändå som det var åt det håll jag tänkte då. Är det på utsidan av parkens bakre del alltså, mot Flumeridehållet typ?

Ja det stämmer, alltså i motsatt riktning mot huvudentren. Du skulle säkert se det som baksidan av Liseberg

Där låg förr en stor besöksparkering, nu ligger det först ett stort hotell och sedan kom vattenlandet Oceana!
Citera
2024-02-15, 03:26
Avslutad
läste att den försvunna mannen varken var anställd hos Liseberg eller byggfirman. Så vad gjorde han där?
Citera
2024-02-15, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
läste att den försvunna mannen varken var anställd hos Liseberg eller byggfirman. Så vad gjorde han där?

Vart läste du detta? Och vad menar du med anställd?

Är väl mkt möjligt han är inhyrd/anställd av en UE lika gärna, lär varit väldigt mkt folk på det bygget som inte är anställda på NCC eller Liseberg!
Citera
2024-02-15, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Vart läste du detta? Och vad menar du med anställd?

Är väl mkt möjligt han är inhyrd/anställd av en UE lika gärna, lär varit väldigt mkt folk på det bygget som inte är anställda på NCC eller Liseberg!

Han är anlitad av Liseberg. Konsult eller vad det är vet jag inte. Det är en person som varit med under en längre tid av bygget med en ledande roll.

Det är inte en vanlig yrkesarbetare.
Citera
2024-02-15, 07:43
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zina04

Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Ja det stämmer, alltså i motsatt riktning mot huvudentren. Du skulle säkert se det som baksidan av Liseberg

Där låg förr en stor besöksparkering, nu ligger det först ett stort hotell och sedan kom vattenlandet Oceana!
Intressant är att om man kollar Google map så finns inte Oceana med - bilden där är från när det var parkering (och man precis börjat gräva) och Södra Entrén fanns kvar. Taggen "Oceana vattenvärld" ligger dock kvar och är sökbar. Jag är helt säker på att det tidigare funnits senare bilder.
Citera
2024-02-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hth
Tror att NCC ledningsgrupp sitter febrilt här inne och läser. Själv tror jag att det är någon underleverantör som inte följt reglerna som orsakat denna hemska olycka.
Det är mycket som går fel när man anlitar billig arbetskraft som inte följer lagar och regler! Tragiskt!
Är nästan säker på att när utredningen börjar ta fart, som troligtvis kommer bli långvarig , så kommer detta hamna i domstol.

Det är säkert många som läser här i tråden och skrattar åt det ena korkade påhittet efter det andra. Det är sannolikt något som inte gjorts på rätt sätt. De som skulle laga vattenrutschkanan hade nog gjort det hundratals gånger. Av någon anledning sket det sig denna gången. Utredningen kommer förhoppningsvis klargöra detta. Bättre förberedelser hade säkerligen kunnat göras i brandsynpunkt. Men det kommer nog utredningen fram till. Vi kan nog lära oss mer i branschen efter detta.
Citera
2024-02-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Allt är förstört. Efter storbrand, kollaps och att brandkåren stått och sprutat vatten på resterna i några dagar är det bara att riva allt och börja om från början, i så fall. Möjligtvis kan grunden återanvändas, det beror på hur branden sett ut på marken.

Så eftersom det som nu brann tog fyra år att bygga, och det kommer ta minst ett år att utreda ansvar etc, och man antagligen kommer vilja hitta en ny leverantör av plaströren och kanske rita om banan, så kommer det ta minst fem år till om man nu bestämmer sig för att gå vidare -- men efter den extremt dåliga PR-bilden av projektet och en död person i branden tvivlar jag på att man kommer göra om det här.

Inte ens grunden kan återanvändas.
Har pratat med brandmän som varit på plats och det talas om att pålningen skall rivas den med.
Citera
2024-02-15, 07:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Kollar man på Googles foton från Oceana ser man att det finns en kvinna som varit inne och fotograferat - fördomsfullt kanske men har denna människa id06?
Citera
2024-02-15, 08:03
Medlem
Det måste till nya regler för hur man sköter brandsäkerhet under byggande. Inga sprinkler och stora öppna ytor. Fläktar som inte är igång för man inte vill fylla filtren med byggdamm.
Någon ansvarig borde väl ha insett faran med att bygga ett sån här stor byggnad?

Sen som vanligt girigheten hos stora byggbolag. Man bygger för 1, 2 miljarder ändå ska man ha billiga utländska arbetare för att tjäna max. EU har ju förstört ordningen som facken hade tidigare. Och det var väl hela meningen med att gå med?
Företagen vill ha tillgång till massor av billiga arbetare så lönerna kan pressas och fackens makt minskas i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in