2024-02-14, 22:26
  #493
Medlem
flashmaners avatar
Nu har jag läst igenom domen.

Måste säga att jag tycker att det är en mycket välskriven dom. Väldigt många snäpp bättre än exempelvis domen emot chalmersmannen. Hade rätten i det fallet gjort samma överväganden som rätten har gjort i detta fallet, hade utkomsten i det fallet blivit helt annorlunda.

Därmed INTE sagt att jag håller med om denna domen.

Även om jag ännu inte har bestämt mig för vad jag tycker hade varit rätt dom i detta fallet, så lutar jag just nu emot att detta snarare borde vara oaktsam våldtäkt än våldtäkt.

Jag delar INTE rättens uppfattning om att kvinnan inte befinner sig i en beroendeställning och att mannen inte utnyttjat sin ställning, i lagens mening. Jag anser nog att bägge dessa rekvisit är uppfyllda. Mannen har utnyttjat bägge dessa faktum för att få kvinnan dit han ville.

En nämndeman är skiljaktig, hon anser att åklagaren inte visat att målsäganden inte visade en sådan
medverkan till handlingen som kan tolkas som ett medgivande. Nämndemannen saknar här, IMO, kunskap om hur ett sådant här fall skall bedömas. Det beskrivs ganska bra på lekmannavis kan jag tycka, av domarbloggen, i länken nedan, där det tydligt framgår att

Citat:
Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet.

Den skiljaktiga nämndemannen tycks bortse från alla de olika delar som rätten tar upp i domen, som gör att domaren och den andra nämndemannen gör bedömningen att hennes ofrivillighet är visad. Jag delar här de senares uppfattning. Det är visat, genom det som beskrivs i domen, att kvinnan inte deltog frivilligt.

https://www.domarbloggen.se/vad-menas-egentligen-med-oaktsam-valdtakt/

Allt ovanstående med reservation för att jag ännu inte läst FUP. Möjligen kommer jag revidera min åsikt när jag läst den.

Tyvärr, som vanligt, kan noteras att åklagaren inte varit objektiv utan påstår saker som är direkt osanna, något som rätten försiktigt påpekar i domen.
Citera
2024-02-15, 00:07
  #494
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Tingsrätten har allt som oftast rätt. Efter det kan man överklaga och då tas fallet upp i hovrätten. Sen kan man överklaga hovrättens dom och då tas det upp i högsta domstolen. Sen tar det slut, det som HD dömer går inte att överklaga.
Av de domar som överklagas och hovrätten tar upp så är det nästan hälften som ändras.
Citera
2024-02-15, 01:47
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, eftersom det är han som sätter upp mötet, han som är i ansvars position, och enligt honom "ville han lära känna sina anställda"

Det blir nästan komiskt att du försöker tillskriva en nyanställd nittonåring ett högre ansvar än 40-50 åring i chefsposition.

Från domen, din vidriga padda:

Citat:

Ostridigt händelseförlopp

Sms-kontakt före händelsen
Peter Molarin och målsäganden hade en sms-kontakt under ett antal veckor före händelsen där Peter Molarin bland annat skrev “vi ska ha ett lönesamtal efter nyår” till målsäganden, varpå hon svarade “Låter bra. Vi ska ju ha våran kväll någon gång också det hoppas jag inte du glömt bort!”.

Citera
2024-02-15, 01:49
  #496
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2

Från domen, din vidriga padda:
På vilket sätt motsäger det att han var den som planerade mötet.

Din lilla incel.
Citera
2024-02-15, 01:56
  #497
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Om man ska lita på det här så verkar det som att den unga kvinnan har varit pådrivande att de ska träffas och ha en "egen kväll"?


Man kan bara spekulera i om hon försökte utnyttja chefens position till sin egen fördel inför "lönesamtalet"?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-02-15 kl. 01:58. Anledning: Tillägg
Citera
2024-02-15, 01:58
  #498
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Av de domar som överklagas och hovrätten tar upp så är det nästan hälften som ändras.

Troligtvis beroende på att hovrätten ställer högre krav på bevisningen.

Är det någon som vet om "chefen" vill ha en ny prövning i hovrätten?
Citera
2024-02-15, 02:02
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu har jag läst igenom domen.

Måste säga att jag tycker att det är en mycket välskriven dom. Väldigt många snäpp bättre än exempelvis domen emot chalmersmannen. Hade rätten i det fallet gjort samma överväganden som rätten har gjort i detta fallet, hade utkomsten i det fallet blivit helt annorlunda.

Därmed INTE sagt att jag håller med om denna domen.

Även om jag ännu inte har bestämt mig för vad jag tycker hade varit rätt dom i detta fallet, så lutar jag just nu emot att detta snarare borde vara oaktsam våldtäkt än våldtäkt.

Jag delar INTE rättens uppfattning om att kvinnan inte befinner sig i en beroendeställning och att mannen inte utnyttjat sin ställning, i lagens mening. Jag anser nog att bägge dessa rekvisit är uppfyllda. Mannen har utnyttjat bägge dessa faktum för att få kvinnan dit han ville.

En nämndeman är skiljaktig, hon anser att åklagaren inte visat att målsäganden inte visade en sådan
medverkan till handlingen som kan tolkas som ett medgivande. Nämndemannen saknar här, IMO, kunskap om hur ett sådant här fall skall bedömas. Det beskrivs ganska bra på lekmannavis kan jag tycka, av domarbloggen, i länken nedan, där det tydligt framgår att



Den skiljaktiga nämndemannen tycks bortse från alla de olika delar som rätten tar upp i domen, som gör att domaren och den andra nämndemannen gör bedömningen att hennes ofrivillighet är visad. Jag delar här de senares uppfattning. Det är visat, genom det som beskrivs i domen, att kvinnan inte deltog frivilligt.

https://www.domarbloggen.se/vad-menas-egentligen-med-oaktsam-valdtakt/

Allt ovanstående med reservation för att jag ännu inte läst FUP. Möjligen kommer jag revidera min åsikt när jag läst den.

Tyvärr, som vanligt, kan noteras att åklagaren inte varit objektiv utan påstår saker som är direkt osanna, något som rätten försiktigt påpekar i domen.

Kan du utveckla vad som talar för och emot våldtäkt vs oaktsam våldtäkt? Endast beroendeställningen eller något mer?
__________________
Senast redigerad av Hemvarare 2024-02-15 kl. 02:07.
Citera
2024-02-15, 02:06
  #500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om man ska lita på det här så verkar det som att den unga kvinnan har varit pådrivande att de ska träffas och ha en "egen kväll"?


Man kan bara spekulera i om hon försökte utnyttja chefens position till sin egen fördel inför "lönesamtalet"?

Det är väl rimligt att anta att detta inte är första gången de har pratat om denna träff.

Vem som var pådrivande från början för denna träff går inte att utläsa här.

Man kan spekulera i om hon försökte utnyttja chefens position eller om han utnyttjade sin maktposition över henne. Finns belägg för den sistnämnda, den första är ren spekulation
__________________
Senast redigerad av Hemvarare 2024-02-15 kl. 02:11.
Citera
2024-02-15, 02:12
  #501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt motsäger det att han var den som planerade mötet.

Din lilla incel.

På alla sätt, din kretin.
(Och jag fick faktiskt ligga med min makalöst vackra fru för mindre än tre timmar sedan. Hon tog initiativet och givetvis spelade vi in det uttalade samtycket med tid och platsstämpel och skickade det till tredje part).

Även det här motsäger att han planerade allt:
Citat:

”Då svarade hon att hon var på vad som helst som innebar ett glas vin eller två.”

”Målsäganden svarade senare och föreslog barerna Jacy'z och Pigalle samt bowling.”


”Målsäganden och PM möttes utanför Hotell Eggers, men bestämde sig för att i stället gå till Posthotellet.

Du vet att det här är skitsnack, du är bara för ryggradslös för att erkänna att du har fel…
Citera
2024-02-15, 02:24
  #502
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Det är väl rimligt att anta att detta inte är första gången de har pratat om denna träff.

Fast nu var det väl den unga kvinnan som var pådrivande till att ha en träff på tu man hand? Chefen å sin sida pratade väl om lönesamtal?


Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Vem som var pådrivande från början för denna träff går inte att utläsa här.

Sant men vi kan nog inte utesluta något alternativ just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Man kan spekulera i om hon försökte utnyttja chefens position eller om han utnyttjade sin maktposition över henne. Finns belägg för den sistnämnda, den första är ren spekulation

Du verkar gilla att spekulera?
Citera
2024-02-15, 02:28
  #503
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, eftersom det är han som sätter upp mötet, han som är i ansvars position, och enligt honom "ville han lära känna sina anställda"

Det blir nästan komiskt att du försöker tillskriva en nyanställd nittonåring ett högre ansvar än 40-50 åring i chefsposition.

Du missade kanske inlägget längst ned i spoilern?

Den unga kvinnan tycks vara pådrivande till att de ska ha en "egen kväll"?

Det blir nästan komiskt när du försöker förminska hennes egen roll i att få till ett "möte" med chefen.

Citera
2024-02-15, 02:47
  #504
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Det verkar ha undgått dig att mäns våld mot kvinnor är ett mycket mer utbrett problem.

Enligt bra.se är det förhållandevis "jämställt" mellan könen när det gäller våld i nära relationer. I det aktuella fallet handlar det dock om en chef som har trasslat till det för sig men det utesluter inte att det finns alternativa teorier om vad som egentligen hände mellan chefen och den unga kvinnan?

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Men de är rätt underhållande när du håller på och slänger dig med ditt kvinnohat till höger och vänster.

Du verkar vara tappad, det kan aldrig vara uttryck för kvinnohat när man diskuterar aktuella brottsfall på FB som är en plattform för yttrandefrihet. Om du har något emot att andra skribenter utrycker misstro mot vissa domar i aktuella brottsfall som det i GBG tex så får du faktiskt acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in