2024-02-15, 00:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4ND4
Har rökt grönt två gånger i kombination med alkohol och har fått jordens panikångest i samband med detta båda gångerna, lider utav paniksyndrom sedan tidigare. Vad kommer det sig att detta sker, noll njutning utav ruset

Mvh

Vad får dig att tro att Cannabis skulle vara bra mot ångest?

THC inducera ångest genom att påverka funktionen i amygdala, specifikt relaterat till cannabinoid-1 (CB1) receptorer. Detta visar på en direkt koppling mellan THC och ångestreaktioner i hjärnan.

https://www.nature.com/articles/s41598-017-14203-4
Citera
2024-02-15, 00:24
Medlem
Gillar du det inte så gillar du det inte. Är väl inte konstigare än att vissa gillar att bygga, vissa gillar att gå på konsert, vissa gillar att sola, vissa gillar kaffe, vissa gillar schack o.s.v. Och ibland kan det till och med skifta från dag till dag, eller mellan vissa perioder i livet.

Utan att veta och för att gissa vilt så tror jag att det är vanligare i perioder när folk är rädda att tappa kontrolle/de som bryr sig om omgivningen/vill ha kontroll över situationen/inte bara tänker på sig sjäva, eller hur man nu vill formulera sig

Men är det fel att du känner så? Och är det något du borde kämpa med och övervinna? Är det ett viktigt mål som du borde prioritera framför annat i livet?

Nej, inte nödvändigtvis faktiskt. Någon nyfrälst kanske säger ”Du får ångest för att du är rädd att tappa kontrollen! Men du måste lära dig acceptera läget! Kom igen nu! Det här kan du inte acceptera! Försök ändra på dig! Så att du kan acceptera läget!”, vilket jag varit med om så många gånger själv (i yngre dagar när folk runtom en var nyfrälsta).

Men i slutändan så är det inte svårare än att ibland vill man inte och ibland vill man, och ibland vill vissa oftare och ibland mer sällan.

Och, so what om du inte vill tappa kontrollen? Du kanske är i en period i livet där du hellre önskar stabilitet? Eller vad det nu än kan vara. Oavsett anledning så är det en tillräcklig anledning. Det är inget liksom fel i sig att inte vilja röka, det är ju inte rökandet i sig som är något slags slutmål

Varför tvinga dig själv?
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2024-02-15 kl. 00:42.
Citera
2024-02-15, 00:40
Medlem
Funkade bra för mig tills jag blev 22 eller något. Sen dess får jag bara panik attacker och extrem ångest av något enstaka bloss.
Citera
2024-02-15, 00:47
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

THC inducera ångest genom att påverka funktionen i amygdala, specifikt relaterat till cannabinoid-1 (CB1) receptorer. Detta visar på en direkt koppling mellan THC och ångestreaktioner i hjärnan.

Det hjälper för mig i alla fall, känner ångesten bara rinner av mig när jag röker.
Citera
2024-02-15, 00:47
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Du ska inte röka cannabis. Om ditt psyke e för svagt o inte kan hantera det så får du lägga ner.
Har inget med svagt psyke att göra dock. Jag kan trippa på LSD utan problem men får ångest/derealisation av cb.
Citera
2024-02-15, 01:41
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

Cannabis funkar bra mot ångest, vilket var ett av symptomen man kunde få CB utskrivet för av läkare i Kalifornien innan de fullt ut legaliserades. Finns en del som får ångest av att röka, men skulle nog våga påstå att de flesta som röker/äter CB ofta känner motsatsen. För varför skulle man annars fortsätta konsumera?
Citera
2024-02-15, 02:19
Medlem
KjellKjellborns avatar
Beror på många faktorer.

Kvaliten på weedet,

Din generella hälsa,

Hur mycket du röker,

Vilken miljö du befinner dig i,

Om du blandar med annat, osv.

Nästa gång du kör, om du nu gör det. Se till att enbart röka cannabis och va i en lugn miljö (t.ex sitta hemma och kolla på film med munchies)
Citera
2024-02-15, 06:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Har rökt grönt två gånger i kombination med alkohol och har fått jordens panikångest i samband med detta båda gångerna, lider utav paniksyndrom sedan tidigare. Vad kommer det sig att detta sker, noll njutning utav ruset

Mvh

Drick ingen alkohol är väll första steget.

Nu blandar du och vet inte vad som ger vad eller kombinationen.
Citera
2024-02-15, 09:19
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Så kan det vara, ge fan i att röka helt enkelt. Panikattackerna kan börja komma tätare och oftare även när du är nykter om du fortsätter. Själv så är jag vek för cannabis och fick panik nästan varje gång trots det rökte jag då och då, det slutade med derealisation som vara i ett år nästan, inte kul.

Väldigt många som fått derealisation av just cannabis.
Citera
2024-02-15, 09:27
Medlem
Bassplays avatar
Röker du oftare så brukar det gå över.

Set och setting spelar roll även för cannabis.

Hur trygg känner du dig där du röker?
Vet man att det finns risk att grannar känner lukt eller så kommer din hjärna tänka på det även om du inte har tanken rätt i skallen.

Jag skulle prova gå / cykla till ett mer avlägset område och röka där.
Citera
2024-02-15, 10:26
Medlem
Pröva med brunt istället när du dricker, kan själv få lite ångest av vissa sativa strains.

Sen kan inte alla crossfadea
Citera
2024-02-15, 10:35
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:

Mvh

Nu kanske detta har tagits upp i tråden, har inte läst. Men..Testa en gång utan alkohol då? Får du samma känsla så lägg ner rökandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in