2024-02-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Exakt det som eftersträvas.
Färre som är med i A-kassan = färre som är med i facket= med större makt för arbetsgivarna = lägre löner osv.

Låter inte sannolikt eftersom man kan vara med i a-kassan utan att vara med i facket. Och fackavgiften är mycket högre än a-kasseavgiften. Så det bör inte finnas några som är med i facket fast de bara vill ha a-kassan.
Citera
2024-02-14, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Däremot så höjs lägsta nivån för den som får aktivitetsstöd men som INTE har fått A-kassa innan. Båda lägsta nivåerna är i princip omöjliga att leva på så antar att en del även fått ekonomiskt bistånd. Osv.

”Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 kronor per dag till 365 kronor per dag. Denna nivå har varit oförändrad i 20 år. Den lägsta nivån får tjäna som ett golv för den som får en nedtrappning av aktivitetsstödet.”

Vinklingen i nyheterna blev att ”lägsta nivån höjs”.

Men inte ett ord om att man samtidigt vill sänka från lägstanivån på 510 till 360 kr/dag för den som har jobbat innan…Det är ju bara för den som INTE har jobbat som aktivitetsstödet höjs för.

En genomsnittlig månad idag och 510 kr/dag = Cirka 11 220. Efter skatt cirka 7 800. (Om man har en hyra över 3000 kr så klassas redan det som under existensminimum)

360 kr/dag= Cirka 7900 kr. Efter skatt runt 5 600.

Nästan samtliga på den nivån hamnar under existensminimum och resulterar därför sannolikt i många fler som också söker ekonomiskt bistånd. I storstäder kan jag även tänka mig än fler hemlösa på den nivån.

Undantaget är ju om en stor del av dom som står längst ifrån arbetsmarknaden plötsligt verkligen får jobb inom ett år. Jag antar att det är så man tror att det funkar. Jag tror på fler som söker andra bidrag och andra negativa konsekvenser som bara kostar samhället än mer.

Jag kan tillägga att jag ser ett flertal av förslagen som fullt rimliga. Det ät bara den allra lägsta nivån som jag tycker är galen. Ja och att höja högstanivån från 33 000 till 34 000, inte minst när det samtidigt sägs att hög A-kassa resulterar i att folk fördröjer sin arbetslöshet!
Senast redigerad av sjelvefan 2024-02-14 kl. 22:48.
Citera
2024-02-14, 22:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur fan kan det bli ett steg i rätt riktning och på vilket sätt är det bra för samhället att ni får mer pengar som ni bara trycker in på fondkontot i stället för att dom breda folklagren har pengar som används till konsumtion?

Har man offrat flera år av sitt liv åt en akademisk utbildning till samhällets nytta är det väl inte mer än rätt att arbetslösa låginkomsttagare tar en mindre kakbit om de blir arbetslösa, till höginkomsttagarnas fördel? Blir det långvarigt är det ju en stark signal till de arbetslösa arbetarna att utbilda sig till akademiker tänker jag.
Citera
2024-02-14, 22:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Nedtrappning med 5 procentenheter var 100:e dag ner till en lägsta nivå motsvarande 365 kronor per dag.
365/dag netto eller brutto (dvs inkomstskatt)?
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det är bara den som är ny ersättningssökande i arbetslöshetsförsäkringen som omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring.
Så med andra ord så kan man fortfarande gå på a-kassa i flera år? LOL! :lol
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Hade inte SD som ett utav sina krav för att släppa fram regeringen att A-kassan inte skulle förändras?
Jo. Detta löfte svek dem, medan invandringen verkar förbli oberörd och ska (eventuellt) utredas i flera år framöver.

Jag skrev i en annan tråd att AfS hade spelat ut sin roll... det verkar inte så. Massvis med Sd-väljare lär bli apförbannade. Några går tillbaka till S men vissa kanske går vidare till AfS...
Citera
2024-02-14, 22:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Regeringen vill utreda om man ska ta bort barnbidragen för stora barnkullar... en fråga som Reinfeldt borde tagit tag i redan för 15 år sedan om han menade allvar med arbetslinjen. Tyvärr håller jag inte andan.
I många fall är det faktiskt just deras eget fel. Tar man CSN-lån för att studera genusteori eller abstrakt konst så har man pissat bort några av ens bästa år på totalt meningslöst skit. Ingen är tvingad att läsa humaniora/flum men varje år väljer folk dessa värdelösa utbildningar om och om igen.
Troligen inte alls. De som har varit arbetslösa i flera år kan fortsätta vara arbetslösa och leva som vanligt. Det här förslaget kommer bara att påverka de som är korttidsarbetslösa. Korvätarens utspel är ett spel för galleriet, för att få alla hårt arbetande skattehjon att tro att regeringen "gör något" åt arbetslösheten.
Nej, som jag skrev: aktivitetsstöd (eller ekonomiskt bistånd från kommunen) påverkas inte alls.
Jag reagerade också på det. Ifall det finns 250 tusen för många arbetslösa så måste fler arbetstillfällen skapas genom företagande. Man kan ta bort alla sociala skyddsnät, det spelar ingen roll om folk inte har jobb att söka.

Naturen vet hur naturen ska skötas.
Djur som inte hittar mat dör.
Hanar som inte kan föda sig själva får inte honor og avkomma.
Flertalet djur migrerar o söker föda på andra ställen när hungern sätter in.

Det börjar bli brottom att reformera socialförsäkringssystemet.

Det står allt mer klart att det endast är en kur av hunger og köld som kan rädda Sverige. Regeringen kan gå längre.
Citera
2024-02-14, 22:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
"Det är bara den som är ny ersättningssökande i arbetslöshetsförsäkringen som omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring."

Bläddra ner till "När ska det nya regelverket för arbetslöshetsförsäkringen träda i kraft"

https://www.regeringen.se/artiklar/2024/02/fragor-och-svar-om-en-inkomstbaserad-arbetsloshetsforsakring/

Jag tolkar bara det som att alla omfattas om man söker A-kassa som "ny ersättningssökande" efter 1 oktober 2025? Oavsett om man jobbat och betalat in till A-kassa i 3 år eller 30 år.

Är det fel uppfattat?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2024-02-14 kl. 22:57.
Citera
2024-02-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tolkar bara det som att alla omfattas om man söker A-kassa som "ny ersättningssökande" efter 1 oktober 2025? Oavsett om man jobbat och betalat in till A-kassa i 3 år eller 30 år.

Är det fel uppfattat?

Det är så jag uppfattar det också.
Med andra ord, de som har a-kassa eller aktivitetsstöd idag drabbas inte. Om de håller vad de lovar dvs. Det kan väl också ändras.
Citera
2024-02-14, 23:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det står allt mer klart att det endast är en kur av hunger og köld som kan rädda Sverige. Regeringen kan gå längre.
Jag undrar vad som skulle hända om man stängde av värmen för folk som har varit arbetslösa sex månader?
Citera
2024-02-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det är så jag uppfattar det också.
Med andra ord, de som har a-kassa eller aktivitetsstöd idag drabbas inte. Om de håller vad de lovar dvs. Det kan väl också ändras.

Det är dock inte enda problemet. Allt sånt här påverkar annat.

Kräket med hästkuk i nacken ändrade ju för flera år sedan så man inte måste vara facklig för a-kassa.

Resultatet?

Facken förlorade pengar och makt. Dvs försämrad förmåga att hjälpa sina medlemmar. Arbetsgivare började sedan göra lite som de ville. Skiter i arbetsmiljö anställningstrygghet och i slutändan fick vi vanligt folk den hårt i röven. Allt sånt här skapar ringar på vattnet. Det är därför SD bör förklara sig för oss som röstat för att de skulle stärka vår välfärd
Citera
2024-02-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Problemet är att det knappt finns några bostäder där heller. I ett land som ligger på samma breddgrad som Alaska och Sibirien är det inte så enkelt att bara sätta upp ett tält och sova i.

Så är det förstås. Och visst finns det säkert en del yngre, inte alltför fast rotade människor som skulle kunna tänka sig att söka lyckan i en annan del av landet (om nu både jobb och bostäder fanns). Men verkligheten är oftast inte så enkel. Hur ofta handlar det tex inte om en barnfamilj på mindre ort där den ena av två arbetande föräldrar blir av med jobbet, där är det bara en spottloska i ansiktet att få höra "sök jobb 80 mil bort".
Citera
2024-02-14, 23:19
Medlem
Onödigt. Jag tycker dock A-Kassan ska kunna ta betyg från före detta arbetsgivare, om inte en, flera för att se ifall personen i fråga är intresserad att jobba i huvudtaget. För många människor där ute jag träffat som inte ens försöker. Dom vill helt enkelt leva på A-Kassa. Kommer för sent varje dag, gör knappt 20% av arbetsbördan dom andra gör osv.

Försöker man inte så har man inte rätt till A-Kassa enligt mig.
Citera
2024-02-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Funktionsnedsatta människor har samhall. Utbildning är gratis i Sverige. 90% av befolkningen kan läsa. Sjuka människor är sjukskrivna och har inte akassa.

Ja, jag tror att majoriteten av långtidsarbetslösa vill gå hemma. Annars skaffar man ju ett jobb/utbildning

Alla har inte samhall nej. Alla vill inte ta lån eller kan för att överleva med utbildning. Alla sjuka är inte sjukskrivna eller ens får. Du lever i en drömvärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in