2024-02-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenhardbosse
Det är möjligt. Men jag tycker mig ändå höra ett "utrym?" Som sista ord i en mening och det precis när filmen börjar och sen svaret.
Något sägs iallafall i början!

Lastbilen är den du tänker på som är parkerad "bakom" till vänster om man ser till filmen?
Där kommer väl de två männnen springande in från andra hållet på filmen när det brinner betydligt mer. Eller kanske bara är olika vinklar.
Han som kör bort lastbilen är boende i Göteborgsområdet, jag såg en intervju med honom. Han var inte anställd på företaget som ägde lastbilen, utan flyttade denna för att underlätta för brandkåren och för att den inte skulle användas. Han sade i intervjun att det var "jävligt varmt".
Citera
2024-02-14, 23:50
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Alldeles för dålig insikt i det initiala händelseförloppet för att ens spekulera känner jag. Nån stans nämns det att Rtj var på plats 8 min efter larmet inkom. Hur länge hade det brunnit när larmet inkom?

Alltid lätt att vara efterklok och peka på brister men jag är övertygad om att alla agerade efter bästa förmåga. Mest troligt har de på plats lärt sig rädda varna larma släck, släcka är alltså sista prio i det läget.

Något jag noterat är dock att de verkar ganska lugna initialt på de filmer som spridits, mest troligt har man tänkt att "det brinner på utsidan, vi får byta ett par sektioner här när det är släkt" men sedan överraskats av det snabba förloppet. Var förmodligen mer dramatiskt på insidan/toppen av tornet pga röken initialt.
Fak me, men ge 10 lök till någon kille som springer 40m o hämtar en brandsläckare. Försöken att släcka va ju absolut 0.
Citera
2024-02-15, 00:04
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Sluta klaga på materialen.
De som är dåligt är informationsutbyte, kompetens och agerande av de som bygger när olyckan skedde.

Va som orsakade har jag i ge aning om men där lär cu kunna klara oändligt.

Räddningstjänsten kan vi klaga på och önskar att folk klagade mer. Hade de sladdar upp utanför elden o sprutat hade de kunnat rädda ett liv och hela skiten. De visste givetvis inte då mkt för att inringade och sos-perdonal kanske inte kan dirgera väderdträck och lokalisera hur de brinner men släkningsaebetet va ju inte där.
Sen är hela ras-risk vi kan inte gå in grejen a surd i stora byggnaden. Vi måste reformera vilka hjälpmedel vi har hos Räddningstjänsten om de inte kan släcka p
På 3 dagar pga rasrisk. Sen klagar de på att använda skum när de brinner pga miljön. Men låter skit brinna o rinna i regnet i flera dagar.
Give me a break.

Hoppas media kritiserar brandkåren på ett sakligt sätt.
Citera
2024-02-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Så du drog det ur röven med andra ord.
Om du nu inte vet om det är sprinkler installerat, varför skriver du då såhär:
"Det var bransskyddsdokumentation som visade att sprinkler inte behövdes."

Du sprider bara massa rykten i tråden när du hittar på saker. En dålig efterkonstruktion hjälper inte.
Du har dålig läsförståelse! Läs igenom allt en gång till. Jag Svarade en som skrev att liseberg snålat in på sprinkler installationen och svarade hur det fungerar i verkligheten! Jag jobbar med sprinkler!
Citera
2024-02-15, 00:11
Medlem
Jenshalls avatar
Fortfarande inte en enda kritisk röst i media. Vad har egentligen hänt. Börjar ju inte brinna av sig själv.
Citera
2024-02-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Liseberg har självklart lyft frågan gällande försäkringar men man har inte lyft den gentemot NCC. Man har lyft i frågan om uteblivna intäkter. Inte något om byggnaden och olyckan.

Liseberg har egna försäkringar. Det sades av VD på samma presskonferens. Källa GP.
NCC har egna.
Ansvarsfrågan är en annan fråga och är något som regleras i partneravtalet.

Men jag fattar inte det där, en försäkring kan väl knappast täcka uteblivna intäkter? Hörde det på tv med. Men vilka intäkter? Det är ju ingen som vet vad de skulle landat på eller om det ens blivit några. Försäkringsbolaget kan väl i bästa fall stå för en kostnaden av bygget. Men det räcker ju bara till att bygga nytt. Om jag öppnar en butik som brinner ner innan jag ens har börjat sälja varor, ner ska då försäkringsbolaget betala ut pengar för alla varor jag hade kunnat sälja om butiken inte brunnit ner? Knappast…
Citera
2024-02-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Så du drog det ur röven med andra ord.
Om du nu inte vet om det är sprinkler installerat, varför skriver du då såhär:
"Det var bransskyddsdokumentation som visade att sprinkler inte behövdes."

Du sprider bara massa rykten i tråden när du hittar på saker. En dålig efterkonstruktion hjälper inte.
Sök på bluebeast72 så fattar du mitt inlägg.
Citera
2024-02-15, 00:29
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Fortfarande inte en enda kritisk röst i media. Vad har egentligen hänt. Börjar ju inte brinna av sig själv.

Ingen vågar kritisera eftersom räddningsledaren tänkte på miljön och undvek skumsläckning. Stackars jävlar om ett flygplan fattar eld på Landvetter när samma räddning/insatsledare först måste göra en miljöanalysutredning innan brandförsvaret påbörjar en miljövänlig släckning.
Citera
2024-02-15, 00:29
Medlem
Bor själv ganska långt från Gbg och har inte varit där på några år så jag blir så förvirrad när jag kollar på kartan och försöker fatta var detta nya Oceana är/var nånstans. Om man kommer ut ifrån Liseberg med ansiktet vänt mot Gothia Towers, är det då åt vänster eller? Alltså om man går förbi Universeum?
Citera
2024-02-15, 00:41
Medlem
Tror att NCC ledningsgrupp sitter febrilt här inne och läser. Själv tror jag att det är någon underleverantör som inte följt reglerna som orsakat denna hemska olycka.
Det är mycket som går fel när man anlitar billig arbetskraft som inte följer lagar och regler! Tragiskt!
Är nästan säker på att när utredningen börjar ta fart, som troligtvis kommer bli långvarig , så kommer detta hamna i domstol.
Citera
2024-02-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zina04
Bor själv ganska långt från Gbg och har inte varit där på några år så jag blir så förvirrad när jag kollar på kartan och försöker fatta var detta nya Oceana är/var nånstans. Om man kommer ut ifrån Liseberg med ansiktet vänt mot Gothia Towers, är det då åt vänster eller? Alltså om man går förbi Universeum?

Det ligger på den före detta parkeringen till Lisebergs södra entré. Om du går förbi Universeum och fortsätter några hundra meter mot Mölndal så ligger det på vänster sida.
Citera
2024-02-15, 01:05
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Ingen vågar kritisera eftersom räddningsledaren tänkte på miljön och undvek skumsläckning. Stackars jävlar om ett flygplan fattar eld på Landvetter när samma räddning/insatsledare först måste göra en miljöanalysutredning innan brandförsvaret påbörjar en miljövänlig släckning.

Brandkåren avstod alltså från att använda det optimala släckningsmedlet för att ”tänka på miljön”?

Helt sjukt. En nedbränd miljardbyggnad gör liksom lite mer skada på miljön än skummet hade gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in