Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Däremot så höjs lägsta nivån för den som får aktivitetsstöd men som INTE har fått A-kassa innan. Båda lägsta nivåerna är i princip omöjliga att leva på så antar att en del även fått ekonomiskt bistånd. Osv.
”Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 kronor per dag till 365 kronor per dag. Denna nivå har varit oförändrad i 20 år. Den lägsta nivån får tjäna som ett golv för den som får en nedtrappning av aktivitetsstödet.”
Vinklingen i nyheterna blev att ”lägsta nivån höjs”.
Men inte ett ord om att man samtidigt vill sänka från lägstanivån på 510 till 360 kr/dag för den som har jobbat innan…Det är ju bara för den som INTE har jobbat som aktivitetsstödet höjs för.
En genomsnittlig månad idag och 510 kr/dag = Cirka 11 220. Efter skatt cirka 7 800. (Om man har en hyra över 3000 kr så klassas redan det som under existensminimum)
360 kr/dag= Cirka 7900 kr. Efter skatt runt 5 600.
Nästan samtliga på den nivån hamnar under existensminimum och resulterar därför sannolikt i många fler som också söker ekonomiskt bistånd. I storstäder kan jag även tänka mig än fler hemlösa på den nivån.
Undantaget är ju om en stor del av dom som står längst ifrån arbetsmarknaden plötsligt verkligen får jobb inom ett år. Jag antar att det är så man tror att det funkar. Jag tror på fler som söker andra bidrag och andra negativa konsekvenser som bara kostar samhället än mer.
Jag kan tillägga att jag ser ett flertal av förslagen som fullt rimliga. Det ät bara den allra lägsta nivån som jag tycker är galen. Ja och att höja högstanivån från 33 000 till 34 000, inte minst när det samtidigt sägs att hög A-kassa resulterar i att folk fördröjer sin arbetslöshet!