2024-02-14, 20:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Kan säkerhetshotet ha någon koppling till starlink? Det har ju kommit rapporter om att Ryssland kommit över (och använder) starlink (det ska ha smugglats in från tredjeland då det inte sälj direkt eller indirekt till Ryssland pga kriget).
Inte osannolikt. Aktualiserades här om dan när Musk väl dementerade att ryssland inte har tillgång till starlink som ukraina påstod ?
Senast redigerad av Taggad 2024-02-14 kl. 20:22.
Citera
2024-02-14, 20:19
Medlem
Gissar på Starlink.

Fast det är ju mer ett hot mot Ukraina.
Citera
2024-02-14, 20:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Kan säkerhetshotet ha någon koppling till starlink? Det har ju kommit rapporter om att Ryssland kommit över (och använder) starlink (det ska ha smugglats in från tredjeland då det inte sälj direkt eller indirekt till Ryssland pga kriget).

Du menar Putins sista dagar när han härjar med västvärlden? Jo, jag har sett information om det. Om du vill att jag ska vara ärlig, han borde ha en Medalj för att att han gjorde Nato så starkare.
Citera
2024-02-14, 20:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Den hade jag missat. Det är en möjlighet att det berör Starlink och Elons svängningar i åsikter.
Han är ju snart tvättäkta pro ryss och det blir värre och värre dag för dag.

Precis som att det under kalla kriget skulle varit orimligt med kommunister som har en oerhörd kontroll över amerikansk infrastruktur så känner de nog inte skitmycket för att Putler-runkare ska ha en enorm kontroll över infrastruktur 2024.

Nu ska jag säga att Musk är kanske inte riktigt där ännu, men han är på väg mot mer och mer "dumma väst" och "ingenting är snälla Rysslands fel" mentalitet.
Citera
2024-02-14, 20:31
Medlem
bartrams avatar
Hämtat från CNN:

One of the sources who has seen the intelligence confirmed that “it is, in fact, a highly concerning and destabilizing” Russian capability “that we were recently made aware of.”

But House Speaker Mike Johnson later sought to soothe concerns about the unspecified threat, saying there is “no cause for alarm.”“We just want to assure everyone steady hands are at the wheel,” Johnson said. “We’re working on it and there’s no need for alarm.”
(Min fetstilsmarkering)

Ja, Johnsson kan vi ju lita på. En tvättäkta Patriot
Citera
2024-02-14, 20:34
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Gissar på Starlink.

Fast det är ju mer ett hot mot Ukraina.

Säkerhetshotet sägs vara något "mycket oroande och destabiliserande" enligt källor till CNN.
Och kopplat till Ryssland.

Destabiliserande...

Starlink kanske används på fler platser än i Ukraina eller vad menade du med det du skrev?

Jag blev egentligen glad av nyheten nyss att man nu inser hotets vidd.
Att USA inser de är under attack och är superinfiltrerade av bland annat Ryssland.
Så detta innebär att man inte längre kan blunda för hotet.
Citera
2024-02-14, 20:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hämtat från CNN:

One of the sources who has seen the intelligence confirmed that “it is, in fact, a highly concerning and destabilizing” Russian capability “that we were recently made aware of.”

But House Speaker Mike Johnson later sought to soothe concerns about the unspecified threat, saying there is “no cause for alarm.”“We just want to assure everyone steady hands are at the wheel,” Johnson said. “We’re working on it and there’s no need for alarm.”
(Min fetstilsmarkering)

Ja, Johnsson kan vi ju lita på. En tvättäkta Patriot

Ok, har du en länk eller måste jag anta att botarna gått galna ikväll?
Citera
2024-02-14, 20:38
Medlem
trickydicks avatar
Startlink är på det stora hela betydelselöst, det fanns ju inte ens för 2-3 år sedan.

GPS däremot. Få militära system funkar bra utan det.
Citera
2024-02-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Oerhört svårt att gissa sig till vad det kan vara. I Rymden har säkert det kalla kriget fortsatt och det är inte orimligt att tro att det finns hemliga förmågor som både Ryssland och USA besitter.

Det är lite mer orimligt att Ryssland skulle ha lyckats göra ett tekniksprång som inte USA redan gjort, men man har antagligen tidigare inte trott att Ryssen kunnat göra samma sak av whatever the fck it is up there.

Det kan vara en rymdfarkost med utrustning som jammar data-trafiken. Vid ett skärpt läge släpper Ryssland loss detta.

USA har förmodligen samma möjligheter. USA har dessutom en särskild rymdstyrka som brutits ur Air force. Man har egna satelliter uppe samt en mindre rymdfärja som just nu är uppe i omloppsbana. Obemannad dock.
Citera
2024-02-14, 20:42
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ok, har du en länk eller måste jag anta att botarna gått galna ikväll?

https://edition.cnn.com/2024/02/14/politics/house-intel-chairman-serious-national-security-threat/index.html
Citera
2024-02-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Förmågan att slå ut satteliter?

Den förmågan har Ryssland och även USA haft länge.

Detta är nog istället något som kan störa datatrafiken, slå ut precis allting.
Citera
2024-02-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Undrat detta jag också. Ägg är lätt att producera antar jag och det enda som behövs är hönsmat som väl mest består av grejer ryssarna kan odla själva. Så just ägg borde ju inte påverkas av sanktionerna. Äggen vi köper i sverige är ju alla gjorde i sverige så de importeras ju inte direkt. Borde ju vara likadant i ryssland.

Det är väl just det som driver upp priserna, priset på hönsmaten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in