2024-02-14, 18:12
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag hörde i podden Radiokorrespondenterna Ryssland (som jag f.ö. uppmanar alla att lyssna på) att många ryssar nu köper ägg styckvis. Det har blivit för dyrt att köpa ägg i bulk.
Haha tror jag det, vänta bara när Putin snor Ivan och Olga på betorna till nationalrätten rödbetssoppa då har ha satt sin sista potat,,,,rödbeta.
Edit: Ang, ägg så skulle väl högsta hönset (putin) själv träda in och lösa äggbristen. (lägga några själv kanske)
Senast redigerad av Taggad 2024-02-14 kl. 18:20.
Citera
2024-02-14, 18:24
Medlem
Någon som fortfarande tror på en rysk landstigning i Odessa?
Som jag förstod det så skulle Odessa falla i ryska händer när som helst för 1-2 år sedan. Befolkningen var ju t.o.m i stort sett helt rysk och det skulle gå pissenkelt
Citera
2024-02-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Någon som fortfarande tror på en rysk landstigning i Odessa?
Som jag förstod det så skulle Odessa falla i ryska händer när som helst för 1-2 år sedan. Befolkningen var ju t.o.m i stort sett helt rysk och det skulle gå pissenkelt

Den som oroat sig för att de ska komma tuffande över Östersjön kan ju andas ut i alla fall.
Citera
2024-02-14, 18:27
Medlem
Citat:
Jag hörde i podden Radiokorrespondenterna Ryssland (som jag f.ö. uppmanar alla att lyssna på) att många ryssar nu köper ägg styckvis. Det har blivit för dyrt att köpa ägg i bulk.
Men herregud i Ryssland har väl var och varannan egna höns som värper ägg. Finns väl hur mycket som helst.
Citera
2024-02-14, 18:29
Medlem
Taggads avatar
Syrskyj,s nya strategi.
Citat:
Ukrainas ÖB om nya strategin: Så ska vi trötta ut ryssarna.
Putin offrar enorma mängder trupper vid nordöstra fronten.
Ukraina har å sin sida istället gått från en offensiv till en defensiv strategi.
– Målet med vår operation är att trötta ut fienden, säger landets nye ÖB Oleksandr Syrskyj.
https://www.tv4.se/artikel/5iamteqcFw0FtG9fRO6jnz/ukrainas-oeb-om-nya-strategin-sa-ska-vi-troetta-ut-ryssarna
Citera
2024-02-14, 18:36
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Speciellt med tanke på att Ukraina saknar flotta.

Många av diktaturen Rysslands krigsskepp har förflyttats till Kaliningrad.
Tja- tycker nog man kan räkna Ukrainas båtdrönare som flotta, en effektiv sådan. De ritar verkligen om den militära kartan med sina uppfinningar.
Citera
2024-02-14, 18:39
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Men herregud i Ryssland har väl var och varannan egna höns som värper ägg. Finns väl hur mycket som helst.
Tyvärr inte, äggbristen är symtomatiskt för den ryska federationens vanskötsel.
Citat:
- Förutom kriget med Ukraina brottas Ryssland med en äggkris som håller på att spiralera utom kontroll.

- Gennady Shiryaev, den 59-årige chefen för Tretjakovs fjäderfäfarm, den största i västra Voronezh-regionen, körde hem när en okänd person avfyrade två kulor i sin bil. Shiryaev sa till den ryska tidningen Kommersant att han inte var skadad.

- Ryssland har sett en aldrig tidigare skådad ökning av äggpriserna i år som standard och ekonomin har urholkats av hög inflation och sanktioner som införts av väst som svar på president Vladimir Putins invasion av Ukraina.

- I en sällsynt ursäkt från en rysk president sa Putin under sin stora presskonferens i slutet av året att otillräcklig import och efterfrågan var skulden för prisökningen. Putin bad då en pensionär om ursäkt som uppmanade honom att "tycka synd om" äldre ryssar och sänka priset på ägg på grund av stigande inflation.
https://www.slobodenpecat.mk/sv/pokraj-vojnata-so-ukraina-rusija-se-bori-so-kriza-so-jajca-koja-izleguva-od-kontrola/

Det var detta jag syftade på om att högsta hönset lovade sänka äggpriset innan det bli upplopp.
Senast redigerad av Taggad 2024-02-14 kl. 18:44.
Citera
2024-02-14, 18:43
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Haha tror jag det, vänta bara när Putin snor Ivan och Olga på betorna till nationalrätten rödbetssoppa då har ha satt sin sista potat,,,,rödbeta.
Edit: Ang, ägg så skulle väl högsta hönset (putin) själv träda in och lösa äggbristen. (lägga några själv kanske)
Visst är det underligt att Borsjtj räknas som rysk nationalrätt när den ursprungligen kommer från Ukraina!
Snart förbjuden i Ryssland...
Senast redigerad av Senilix 2024-02-14 kl. 18:45.
Citera
2024-02-14, 18:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Putin går bananas på att USA skickar överblivna Ecuadorianska sovjettillverkade vapen till Ukraina.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f

https://www.newsweek.com/putin-banana-ban-shortage-ecuador-ukraine-1869848

Näst efter äggkrisen kommer banankrisen som kanske är droppen som blir den skakiga diktaturens fall.
Ha ha rena farsen! Ryssarna uppmanas nu att odla egna bananer. Hur fan ska det gå till?
Putin kör landet allt djupare ner i skittunnan!
Nån som vet vad det är för sovjetvapen Ecuador kommer att skicka till Ukraina?
Citera
2024-02-14, 18:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Märkligt då Putin påstod att äggbristen berodde på att ryssarna fått det så mycket bättre att de hade råd att köpa mängder med ägg?😂😂😂
Citera
2024-02-14, 18:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Uppenbart inte! Du verkar inte ens lita på ryska propagandan som själva berättat om äggbristen?
Citera
2024-02-14, 18:55
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det har varnats för banan-brist i ryssland faktiskt.

Det roliga är att det verkar som att Kina nu ökar importen av bananer från Ecuador och att ryssland ska börja importera bananer från Kina! Banana-gate!

Något snille från ryskt jordbruksverk föreslog att ryssland borde börja odla sina egna bananer, helt ovetandes om vilket klimat som krävs för det.

Rysk politik är verkligen ”the gift that keeps on givin”

Lika dumt som att EU köper rysk olja via Indien.
Det blir bara en mellanhand som tjänar pengar.

https://finance.yahoo.com/news/europe-importing-russian-oil-india-111500227.html

“India has been able to buy cheap oil for its refineries, then it has been able to refine that oil and sell the refined products at full price, and into a market [Europe] that is willing to pay up for them because it desperately needs to replace the loss of Russian material that it has applied sanctions on,”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in