2024-02-14, 15:56
Medlem
För mig som själv går på a-kassa just nu så blir det ändå lite svårt att avgöra om det här skulle bli en förbättring eller inte. Just mitt fall särskiljer sig nog en hel del ifrån normen då jag enbart får en grundersättning (runt 1900kr/v) trots att jag var medlem i fack och akassa i ca 4 års tid. Pga ett misstag ifrån både min sida samt arbetsgivarens sida så betalades avgiften inte in en månad ca 9 månader innan jag blev arbetslös. Därefter insisterade fack och akassa på att jag bara varit med i 9 månader i sträck istället för de minst 12 månader som krävs för att få inkomst inkomstbaserad ersättning.

Precis som endel personer skriver i tråden så har akassan redan krav på arbetssökande. Personligen kan jag känna att dom är alldeles för låga. Kravet jag har är att söka minst 6 jobb per månad. Själv kan jag utan problem hitta minst 6 lågkvalificerade och realistiska jobb att söka till varje vecka.

Problemet är väl att vi är alldeles för många som söker dessa lågkvalificerade jobb. Jag har även en historia som gör mig mindre attraktiv på arbetsmarknaden.

Som jag upplever det så kan akassan definitivt ställa större krav på jobbsökande, dom har redan ett bra system för inrapportering varje vecka och varje månad med jobben man har sökt. Men dom borde kräva att man söker fler jobb än dom gör idag.

Det dom däremot inte borde kunna göra är att kräva att folk ska få jobb inom en viss tid/bli utan ersättning efter viss tid. Istället kan dom kräva att man ska samarbeta med någon typ av arbetsförmedlare för att se till att folk verkligen skickar seriösa Cvn och är seriösa i sitt jobbsökande och utöver det kräva att man söker fler jobb varje månad än dom kräver idag.
Citera
2024-02-14, 15:56
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Lyssnade på regeringens presskonferens.

De vill dels förenkla processen och göra A-kassan inkomstbasserad vilket den delvis redan är idag. Idag finns det även inkomstförsökring samt tilläggsförsäkring för de med högre inkomster men de får också betala mer för dessa extraförsäkringar. Nu ska alltså detta slopas.

Sedan så ämnar regeringen att parallellt med detta även ha en snävare avtrappning av antalet ersättningsdagar för att detta ska verka som ett ''incitament'' för att söka fler jobb och snabbare komma ut i jobb igen. De pratade även om att man ska kvalificera sig till olika nivåer av ersättningsdagar baserat på hur länge man varit i arbete och nämnde något om att om man är ''ny'' på arbetsmarknaden och sedan blir uppsagd från t.ex. en provanställning så ges man 66 ersättningsdagar. Idag får man 300 så länge som man kvalificerat sig.

Jag kan inte riktigt förstå vitsen med att ge folk kortare ersättningsperioder men högre ersättning istället för något lägre ersättning och markant längre ersättningsperioder. Ponera att man inte hinner få ett jobb på dessa 66 dagar eller 3 månader som det motsvarar (22 ersättningsdagar per månad i snitt) då hamnar man ju antingen i AFs jobb och matcha eller så hamnar man hos socialen och har man då fått en hög ersättning över en kort tid så räknas detta ju av av socialen varpå man står utan ersättning från det sociala under lång tid om man skulle hamna där. Extra jobbigt blir ju om man äger fastighet och tvingas sälja.

Jag kan som sagt inte riktigt se att fördelarna väger upp nackdelarna för de som är väletablerade på arbetsmarknaden blir sällan arbetslösa medans de som är mindre etablerade oftare riskerar att hoppa mellan A-kassa och arbetsmarknaden.

Som sagt det blir ju en hel del spekulerande då jag inte haft möjlighet att läsa mig in på förslaget i detalj men om det presenterats på riksdagens hemsida så får gärna någon vänlig själ länka.

Grejen är detta kommer också göra det lättare att avslå personer som söker socialbidrag. När du söker socialbidrag ska du söka alla andra bidrag du kan få.

Om det kommer fram att du tackat nej till att flytta till en annan stad och därmed gått miste om a-kassa kommer du inte ha rätt till socialbidrag heller. Det kommer bli jävligt mycket tuffare.
Citera
2024-02-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ja de jobbar verkligen hårt på att inte bli omvalda.

Personer typ 55 till pensionsålder är rätt körda med de här ändringarna om de blir arbetslösa.

+ 55 och alla som bor i län där det inte växer jobb på träd.

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta ?

Det sitter en hoper dårar i Rosenbad med noll kunskap eller intresse för hur vanligt folk ute i landet
tänker eller känner och kokar i hop en skrivbordsprodukt som det här. Man häpnar.
Citera
2024-02-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ja de jobbar verkligen hårt på att inte bli omvalda.

Personer typ 55 till pensionsålder är rätt körda med de här ändringarna om de blir arbetslösa.
Beror helt på vad man är i för bransch och har för kunskaper.
Citera
2024-02-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
+ 55 och alla som bor i län där det inte växer jobb på träd.

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta ?

Det sitter en hoper dårar i Rosenbad med noll kunskap eller intresse för hur vanligt folk ute i landet
tänker eller känner och kokar i hop en skrivbordsprodukt som det här. Man häpnar.

Jag är sk vanligt folk och jag tycker det här är helt rätt, men det borde kombineras med rejäla sänkningar på alla bidrag och en skattesänkning för de som tjänar lite så att det verkligen lönar sig att jobba.

Folk får väl se till att ha de kunskaper som eftersträvas, bor själv i de sämre delarna av avfolkningsbygd och här finns det hur många som helst jobb att få men samtidigt finns det arbetslösa, ett mysterium utan dess like. Självklart är A-kassan och alla andra bidrag allt för generösa.
Citera
2024-02-14, 16:06
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Grattis regeringen ! Toppenförslag som garanterar att man inte vinner nästa val.
Vilka dårar ! Som att föreslå återinförd fastighetsskatt eller slopade ränteavdrag.

Varför skulle borgerliga väljare sluta rösta borgerligt pga detta? Jag förstår att ideologiska sossar och kommunister inte blir mer benägna att rösta på M, SD, KD, L av detta men det är knappast en garanterad valförlust.
Citera
2024-02-14, 16:08
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid.

Knappast vad de som under många år arbetat och betalat in till a-kassan vill höra.
Principen att man i någon mån själv har varit med och betalat borde vara självklar. Att helt frångå detta riskerar att leda till ökat fusk med skenanställningar med hög lön.

Att trygghetssystemen för hederliga skattebetalare urholkas ännu mer är tragisk men en naturlig konsekvens av de senate deceniernas vansinniga politik.
Citera
2024-02-14, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OrdensGuru
Vi som valt att vara vegetarianer av etiska skäl kan omöjligt krävas att jobba på slakterier - det är sjukt tänkt!!!
Det är väl klart att ni ska det, inte ska väl staten försörja ert etiska tänk. Och hur långt ska man dra det, ska det bara gälla vegetarianer eller vilka fler grupper ska ingå i undantagen om arbetsplikt? Det finns redan tillräckligt med personer som pga ålder eller funktionsnedsättning som kan behöva undantas reglerna men inte ska vegetarianer undgå dem pga etiska skäl. Har man så starka skäl emot det yrket så får man allt se till att bli anställningsbar i en annan ytkeskategori
Citera
2024-02-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Varför skulle borgerliga väljare sluta rösta borgerligt pga detta? Jag förstår att ideologiska sossar och kommunister inte blir mer benägna att rösta på M, SD, KD, L av detta men det är knappast en garanterad valförlust.

Wait and see !

Försök att kalkylera hur många som är oroliga för vad som skulle hända om dom blev arbetslösa ?
Citera
2024-02-14, 16:16
Medlem
Haha ni får börja plocka svamp och bär i naturen - kottar..

Skattefritt upptill 40.000 har jag för mig om man säljer på marknad.
Citera
2024-02-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim

Det finns rätt få ideologiska borgare i Sverige, dom flesta är i mitten och hoppar rejält mellan partierna.
Citera
2024-02-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Knappast vad de som under många år arbetat och betalat in till a-kassan vill höra.
Principen att man i någon mån själv har varit med och betalat borde vara självklar. Att helt frångå detta riskerar att leda till ökat fusk med skenanställningar med hög lön.

Att trygghetssystemen för hederliga skattebetalare urholkas ännu mer är tragisk men en naturlig konsekvens av de senate deceniernas vansinniga politik.
toppklassigt inlägg. det är ett klassiskt fall av politiker som spottar på sina väljare. det här är det riktiga sverige bakom alla fasader. jag hoppas att det här blir slutet för den låtsashöger som sverige låtsas ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in