Citat:
Ursprungligen postat av
DeletedUser
Jag hänger mig inte det minsta åt fantasier utan försöker ha så rationellt grundade åsikter som möjligt. Det finns bra händelser i livet också men lidandet är betydligt mer påtagligt. Man är mer benägen att känna ångest och obehag än glädje, en biologisk kvarleva från tiden på savannen. Men vetenskap kanske också är fantasier?
Som sagt så har det ingenting med bra eller dåligt att göra.
Vetenskap är fullmatat med antaganden och nonsens, absolut. Men jag håller med om att vi är "förprogrammerade" på många sätt. Tanken är däremot kapabel att genomskåda i princip allting.
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag spenderade en massa år åt att försöka stilla mitt tänkande utan resultat. Dagen jag började ta Setralin så stillades plötsligt tankarna.
Du verkar fortfarande anse att världen är pest, så det verkar inte ha haft någon betydande effekt på den nivån, eller?
Det är där uppe, på den kognitiva nivån, som man själv "bestämmer" hur det ska vara.
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Poängen är att man inte kan råda över sitt psyke så som du vill få det till. Om du förövrigt lider av schizofreni så måste ju det i praktiken betyda att du på nåt vis har en förvrängd verklighetsuppfattning.
Rent praktiskt betyder det att jag hade ett handikapp men ändå kan råda över mitt psyke på den betydande nivån. Kan jag, så kan vem som helst.
Allt sånt, schizofreni, depression, ångest, et cetera, händer på en lägre nivå. Det kanske är svårt att tro att sånt inte står i vägen, men det gör det inte.
Varför tror du psykologer kan hjälpa en enda människa som lider av sånt? Varför tror du John Hopkins studier om roliga svampar gav resultat som höll i sig i månader efter att ämnet lämnat kroppen—men bara om man fick en tillräckligt "andlig" upplevelse? Därför att det hjälper till att ge insikter på den kognitiva nivån; det jag pratar om är att det går att tag i den processen på egen hand och styra den.
Att de flesta ser det som något att skylla på—å jag är schizo, det går inte för mig, du måste ha medlidande, du förstår inte—är precis vad jag menar när jag pratar om att fantasi är problematiskt. Allt sånt sker på den kognitiva nivån och har ingenting med det underliggande att göra.
Alla slutsatser. Alla övertygelser. Allt svammel utifrån. Alla tolkningar. Nonsens. Och det kan man genomskåda.