Citat:
Ursprungligen postat av
adina
De hittar på siffror angående hur många yngre barn som är omhändertagna enligt lvu och gör påståenden om att barn inte kommer hem till föräldrar igen och blockar de som berättar om att deras barn kommit hem eller de som berättar att socialen varit deras räddning. De som styrt upp sitt liv och fått hem barn får ju aldrig komma till tals i lives och berätta hur de lyckats
Det där med att hitta på verkar vara genomgående för dessa grupper på Tiktok. Hamnade på en lundstefans (?) live igår. Han driver opinion mot socialtjänsthatare men efter lite lyssnande tröttnade jag. Han och hans medlivare som ska vara professionella spekulerade om vad som gäller huruvida barn får träffa kuratorer utan vårdnadshavares samtycke (det finns tydlig juridik och praxis vilket jag försökte få gehör för i kommentarsfältet utan resultat). Sedan kläckte en av hans kvinnliga medlivare ur sig att hon undersökt LVU-ärenden och kommit fram till att det är lika vanligt att svenska barn omhändertas som utländska barn. Detta är falskt, jag hänvisade till studie i kommentarsfältet som tydliggör att utomeuropeiska barn är överrepresenterade i LVU-ärenden men då blev jag avstängd av en Pixie. Jag blev så trött. Varför gissa och spekulera när det finns juridik att luta sig mot? När juridiken är otydlig är det bara att exempelvis logga in på Juno och utreda vad som kan vara praxis. Usch vad jag har svårt för människor som hävdar att de är professionella och sedan är så lata att de tillåter sig spekulera istället för att anstränga sig att ta reda på vad som faktiskt gäller.
Finns det någon vettig plattform på Tiktok som diskuterar dessa frågor utifrån fakta, dvs teori, empiri och inte åsikter?
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Sjuksköterskeutbildningen avbröt han för några år sedan kan vara när han fastnade i Gaza och inte kunde ta sig därifrån förrän han fick hjälp från ambassad , han skulle bara vara där väldigt kort tid men pga covid blev det problem om jag förstått det rätt
Många bud från den mannen. Oavsett verkar han inte ha rätt personliga egenskaper för att arbeta som tolk. Att tolka är oerhört svårt och kräver etisk medvetenhet och moral för att säkerställa att tolkningen verkligen blir korrekt. Nyanser och dialekter är ett stort problem när det gäller tolkar. Tolk ska vara det absolut sista verktyget just för att det sker på bekostnad av rättssäkerheten. Av samma anledning är det föreslagna språkkravet absolut nödvändigt.
Jag sitter och jobbar och lyssnar på Rokan. Om inte Palm fick en hjärnblödning igår så lär hon få det idag.