2024-02-10, 12:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tesla har haft en rivstart på året i Sverige – slår eget rekord

https://alltomelbil.se/tesla-har-gjort-en-rivstart-pa-aret-satter-nytt-sverigerekord/

"Trots att IF Metall har utlyst en strejk mot Tesla så går det inte stoppa under stolen med att det svenska Tesla-teamet kämpar vidare med att bedriva sin verksamhet så friktionsfritt som möjligt. Det märks också på leveranserna. Tesla Model Y blev den mest vanliga nya elbilen i januari och den tredje mest vanliga nya bilmodellen.

Italienska Tesla-entusiasten Roland Pircher som regelbundet bevakar Tesla och företagets framgångar på olika marknader uppmärksammar nu hur Tesla fullständigt har dundrat fram på den svenska marknaden under årets första månad.

Den stora milstolpen är att januari blev Teslas bästa januarimånad någonsin i Sverige. Med 749 levererade bilar innebär det en ökning med 224% mot samma månad i fjol. Januari blev också den näst bästa starten på ett kvartal, någonsin."

Strejkvakternas flaggor har nog snart viftat klart. Verkar som Tesla blev en för stor uppgift för Vele-Pekka.. svenska modellen fungerade tydligen inte mot kapitalet.

Undrar hur tongångarna går på IF Maffia…? Säkerligen visst gnissel.
Citera
2024-02-10, 23:23
Medlem
Hört från inre källa att man kollar på blokad på försäkringsbolagen. Det kan nog bli en tuff nöt att knäcka ..
Citera
2024-02-11, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerimo
Hört från inre källa att man kollar på blokad på försäkringsbolagen. Det kan nog bli en tuff nöt att knäcka ..
För deras egen skull så hoppas jag att man gjort en ordentlig analys av vad effekterna skulle bli, och vilket utfall det får på konflikten. För återigen så är det då Teslas kunder, och inte Tesla själva, som drabbas. För varje åtgärd som får större effekt för tredje part än för Tesla själva så kommer diskussionen om att lagstifta kring sympatiåtgärder att öka.

Om efterspelet av den här konflikten blir ens någon enda liten begränsning av sympatiåtgärder så har man (enligt min uppfattning) skjutit sig själva rejält i foten, och orsakat större skada på den svenska modellen än vad man menar att Tesla gör nu.

Nu kör jag ingen Tesla (eller någon annan elbil heller för den delen) så jag drabbas inte alls av konflikten. Men om jag hade köpt en bil och fått service, försäkring eller något annat begränsat på grund av en konflikt jag inte är en del av, så hade jag varit rätt upprörd och min ilska hade varit riktad mot facket. Med tanke på att det finns rätt många Tesla ägare, och de blir bara fler och fler, så är det nog lämpligt att fundera på hur många av dessa som kan tänkas överväga sina synpunkter på just denna del av den svenska modellen.
Senast redigerad av cjh 2024-02-11 kl. 01:59.
Citera
2024-02-11, 08:07
Medlem
Citat:
Tänk om man gjorde dessa åtgärder med Sveriges bästa för ögonen, men Nej.

Man klarar inte av att förklara för Tesla, de som arbetar där eller köparna om förträffligheten med kollektivavtal med IF Metall och tvångsstöttning av sossarna. Att man inte klarar av att förklara det beror nog på att det inte går och ju längre ner Magdalena drar byxorna på partiet ju svårare blir det.

Om jag ska köpa elbil privat så kommer jag att välja Tesla och det trots att jag inte riktigt trivs med bilen (jag gör det för att inte gynna sossarna).
Citera
2024-02-11, 09:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Du menar att jag inte kan försäkra min Tesla? Nog det mest udda jag hört. Sedan är försäkringsbolagen tvingade att acceptera kunder, priset kan de däremot sätta hur de vill.
Citera
2024-02-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du menar att jag inte kan försäkra min Tesla? Nog det mest udda jag hört. Sedan är försäkringsbolagen tvingade att acceptera kunder, priset kan de däremot sätta hur de vill.

Ska bara gälla nya bilar då såklart. Jag vet inte mer. Hörde bara från en med insyn
Citera
2024-02-11, 11:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ska bara gälla nya bilar då såklart. Jag vet inte mer. Hörde bara från en med insyn

Din källa har nog mest killgissningar. Ny eller begagnad bil kvittar. Och de som inte är inregistrerade behöver ju inte försäkras. De som står i Teslas ägo är säkerligen under företagsförsäkring…
Citera
2024-02-11, 17:49
Medlem
Citat:

Ska de få med sig Forena, ett TCO-förbund?
Är det något fackförbund utanför LO-sfären som lagt sympatiåtgärder så här långt
Citera
2024-02-11, 23:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Beror på. Borde kunna finnas några internationella försäkringsbolag utan KA. Kan tänka mig att detta kommer kosta enorma pengar för försäkringsbolagen som har KA, då Tesla är bland de bäst säljande bilarna i Sverige.

Tror detta är dömt att misslyckas. Ju mer IF Metall drar in andra i en strejk som ingen vill ha, inte ens arbetarna själva, ju mer gräver den sin egna grav, och tar dessutom med sig KA i graven.

Allt mer företag kommer upptäcka att det är en enorm risk att ha KA, då det kan innebära förluster och konkurser för bolagen.
Citera
2024-02-14, 12:21
Medlem
Nu häver man tydligen tillfälligt blockaden på verkstäderna - ett steg i rätt riktning!
Citera
2024-02-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Nu häver man tydligen tillfälligt blockaden på verkstäderna - ett steg i rätt riktning!

Citat:
Men nu ska cirka 30 verkstäder få reparera Tesla-bilar mellan den 19 och 30 februari. Men det gäller inte på Teslas egna verkstäder eftersom det är strejk där.

Snarare fel riktning:
Citat:
– När det här fönstret är stängt kommer det vara väldigt besvärligt att få sin bil lagad så man får tänka sig för vilken bil man köper, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, till radion.
I princip säger han ju rakt ut att blockaden är riktad till kunderna som straff för de köpt "fel" bil.
Citera
2024-02-14, 12:56
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Snarare fel riktning:

I princip säger han ju rakt ut att blockaden är riktad till kunderna som straff för de köpt "fel" bil.

If metall borde börja få kalla fötter nu, inte bara bokstavligt talat. Strejken verkar ha slagit så hårt mot fel parter att de nu måste backa lite om jag läser rätt.

Om tesla är den mest säljande bilen just nu, känns det ju inte som om de tycker detta är jättejobbigt?

De som sympatistrejkar, hur går det för dem? Hur är humöret? Och inte fackledningen som måste hålla masken, hur går tongångarna nere i leden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in