2024-02-14, 10:01
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Exakt, det blir jävligt äckligt när en människa som Johan Persson som tjänar så jävla mycket pengar varje månad slår mot dom svagaste. Det är definitivt inte fett att vara arbetslös som den jävla pajasen verkar tro.
Verkar tro? Är väl ingen som påstått att bidrag är fett? Det är en kostnad för skattebetalarna.
Citera
2024-02-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ogenomtänkt att tvinga människor att söka och ta jobb i hela landet under hot om att förlora rätten till a-kassa. Ponera att mannen i familjen har jobb i Kiruna, barnen går i skolan, ska hustrun tvingas flytta till Trelleborg för att hon kan få jobb där men inte mannen?

Politiker är så långt ifrån vanliga människors vardag att i stort sett allt de hittar på gör det sämre för människor på alla plan.

Fattar inte varför folk hänger upp sig på att man måste söka jobb i hela landet, för den som inte vill ha ett jobb på annan ort så kommer det vara ett icke-problem. Det är betydligt svårare att få ett jobb man måste flytta för än ett inom närområdet så det kommer inte vara så att Ulf 45 i Göteborg som inte inte är sugen på att flytta till Kiruna kommer behöva göra det för han får ett jobb där. Enda skillnaden är att han kanske måste skicka lite ansökningar dit då och då som ingen kommer ta på allvar.
Citera
2024-02-14, 10:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Absolut, det är en bra ide. Tyvärr tror jag det kommer bli svårt och att man främst ersätter personalen med utländsk arbetskraft. Kanske kan det fungera igen om 20 år.
Utländska gästarbetare är en plåga för hela samhället, titta på byggbranschen där både kvalitet och säkerhet åsidosatts för att utförare ska tjäna pengar och beställare ska spara pengar. Åkerinäringen är ett annat exempel där det spårat ur totalt.

Gällande asfaltläggare och vägmålare borde företagen vara tvungna att ha en viss del heltidsanställda som dom försörjer året runt, dom får helt enkelt hitta arbetsuppgifter som passar åt dom anställda under vintern också eller betala deras lön ändå.
Nu skulle det att göra att folk som är vana att vara lediga med betalt under vintern blir sura, men A-kassan är inte till för att fullt friska säsongsarbetare ska vara lediga med lön på vintern.
Citera
2024-02-14, 10:06
Medlem
Jag kommer ha 500 kr över till mat i sommar, så det här är förstås ett fantastiskt förslag. Som jag gottat mig!
Citera
2024-02-14, 10:06
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
I ett kapitalistiskt samhälle kommer det alltid finnas arbetslöshet. Och rent ekonomiskt finns det inget som säger att 4% är bättre än 7%, utan det är efter omständigheterna och i dess kontext. Så då kan man tycka att det är onödigt att sänka ersättningarna. Det är det fula högern kör med, därför att de är inte ärliga med att de inte har en arbetslinje. Hade de haft det hade det skadat ekonomin.

Vi får väl se om detta går bra, det kanske det gör. Vad vet jag?
Jag är höger men du har rätt. Samhället behöver bra och ickepermanent arbetskrsftinvandring eller 5-10% arbetslöshet. Det måste finnas något att ta av.
Citera
2024-02-14, 10:07
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Utländska gästarbetare är en plåga för hela samhället, titta på byggbranschen där både kvalitet och säkerhet åsidosatts för att utförare ska tjäna pengar och beställare ska spara pengar. Åkerinäringen är ett annat exempel där det spårat ur totalt.

Gällande asfaltläggare och vägmålare borde företagen vara tvungna att ha en viss del heltidsanställda som dom försörjer året runt, dom får helt enkelt hitta arbetsuppgifter som passar åt dom anställda under vintern också eller betala deras lön ändå.
Nu skulle det att göra att folk som är vana att vara lediga med betalt under vintern blir sura, men A-kassan är inte till för att fullt friska säsongsarbetare ska vara lediga med lön på vintern.

De finns olika sätt att hantera arbetdkrsftimvandring. Men hårda regler och bra efterlevnad gå att nå med standar och kultur. I Sverige köper man att folk beter dig som skitm för högt upp i ledet syraggas det inte tillräckligt pga korruption.
Citera
2024-02-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Helt orealistiskt svammel. Ingen jävel kommer att flytta till andra änden av landet för att jobba på ica i nån liten håla.

Hur gör man om partnern då blir arbetslös.
Familjen hamnar i samma situation ett idiotiskt förslag.
Citera
2024-02-14, 10:08
Medlem
Så de som tjänat mer ska få mer och vice versa? Högerpolitik är underbart. 🙃
Citera
2024-02-14, 10:09
Medlem
Tidsresenarens avatar
Till att börja med vad hände med SDs ”rör inte A-Kassan” Som Liberalerna gick med på att inte göra till slut efter valet? 🤷‍♂️

Men i vilket fall, har läst nyheten på SVT och TV4 och det är väl bra att det blir mindre administration och flexibilitet för samtliga parter, och bra att man kortat ned tiden för att uppfylla ett arbetsvillkor till fyra månader.

Nedtrappningssystemet däremot lämnar ju en del att önska. Att det börjar tidigare är nog ingen katastrof för dom flesta. Den största skillnaden blir som jag förstår det för dom som varit arbetslös länge (aktivitetsstöd och liknande). När ersättningen börjar krypa för lågt kommer det skapa ett större incitament att söka försörjningsstöd som kompletterar upp till miniminivå.
Citera
2024-02-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Jo jag förstår det men det är tyvärr så jag tror det kommer lösas på det sättet. Tror inte man kan pressa företagen på det sättet. Som jag sa om 20 år har vi kanske en harmoni men blir nog svårt den närmaste tiden.
Citera
2024-02-14, 10:17
Medlem
Helt rätt!

Feministerna har gjort så A-Kassa betyder att du aldrig mer behöver jobba.

Syftet var ändå att det som nu skulle vara en övergångsperiod innan nästa jobb.

Feministerna har skämt ut hela folket med sin låga nivå.
Citera
2024-02-14, 10:17
Medlem
AdamSmiths avatar
Det finns redan i dag en gräns på 300 dagar får ersättning av A-kassa. Vad fan yrar det då om att det finns de som lever på A-kassa i flera års tid? I sådana fall måste det också vara andra ersättningar som t.ex. socialbidrag, som nyttjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in