Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Varför säger man att Oceana skulle ha så stor betydelse för hotellen i Göteborg? Jag har jobbat på hotell när jag var ung och nästan alla som
bokade rum var affärsmän. Dessa går väl inte på till ett vattenland på konferens?!? Endast några få veckor i juli och augusti under sommaren handlade det om turister. Alltså måste ju typ 90 procent vara affärsmän. Oceana hade inte gett dem någon större skjuts ekonomiskt alltså.
Jag jobbar på ett hotell mitt emot och kan säga att den ekonomiska förlusten för både hotellen nära men också andra hotell är större än vad många tror.
Speciellt efter Corona som gjorde att många har stora förluster. Hotell, företag, andra sevärdheter, restauranger, trafiken, parkeringar med mera. Allt som är i Göteborg hade fått en ökad trafikering, besökare, betalare.
Att bara besöka Liseberg kanske inte är alla i utlandet som känner är värt att åka hit för. Men Liseberg + Vattenland ökar intresset väldigt väldigt mycket och då även andra sevärdheter som man då ”tar samtidigt”
Vattenlandet skulle också vara öppet nära året runt vilket Liseberg inte är och hade då lockar turism och besökare även då, vilket är väldigt viktigt för lågsäsong perioderna!
Man läser ofta om hur ”skattebetalarna” får betala för detta.
Jag misstänker att Liseberg har tjänat ihop tillräckligt för att kunna bygga det här palatset och inkomsterna som palatset hade genererat runt om hade varit ett väldigt viktigt tillskott för hela Göteborg och 1.2 miljarder intjänade på relativt kort tid.
Nu kan jag varken siffror eller dylikt men det finns säkert någon här som kan räkna ut ungefär hur mycket pengar det här vattenpalatset hade genererat för andra företag och Göteborgs stad.