2024-02-14, 06:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Att någon dött där tror jag inte påverkar om man bygger upp det igen eller ej.

Tror heller det inte påverkar. Byggarbetsplatser tillhör förmodligen de mest dödliga arbetsplatserna i Sverige om man fortsätter att bygga även om någon har förolyckats under byggnationen. Jag tror till och med att under vissa större projekt som Öresundsbron räknar byggföretagen med att några kommer att avlida under byggnationstiden.
Citera
2024-02-14, 06:33
Medlem
DeValeras avatar
Hur ser det ut med försäkringar vid byggen? Brukar sådana här byggen vara tillräckligt försäkrade innan de är färdigställda?

Vad jag förstår är Liseberg helägt av Göteborgs kommun. Det kan bli en svidande kostnad för kommunen.
Citera
2024-02-14, 06:35
Avslutad
Svårt att tro att en sån byggnad plötsligt antänder och mitt i regn och rusk börjar brinna och explodera. Andra nöjesparkers intressen. Gröna lund, Bakken eller spekulanter som skickat nån att sätta fyr. Kan vara Gryningspyromanen igen som på nått sätt slagit till eller Ryssland som säger sluta skicka vapen.
Citera
2024-02-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om Liseberg har hyrt in ett företag på eget bevåg är väl inte NCC skyldiga?

Det stämmer. Men det vore osannolikt att Liseberg utformat sina avtal på det sättet, dock inte omöjligt, se min tidigare fråga gällande entreprenadformen.
Jag vet inte hur pass insatt du är i entreprenadjuridik men sammanfattningsvis finns det två olika sätt som rutschkanorna har köpts in. Antingen via en s.k. sidoentreprenad, eller som en underentreprenör. (Jag tippar på att de kontrakterats som det sistnämnda, men vet inte.)
I en juridisk tvist spelar det väldigt stor roll, och om det är det sistnämnda alternativet så står inte NCC helt skadefria.
Citera
2024-02-14, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hur ser det ut med försäkringar vid byggen? Brukar sådana här byggen vara tillräckligt försäkrade innan de är färdigställda?

Vad jag förstår är Liseberg helägt av Göteborgs kommun. Det kan bli en svidande kostnad för kommunen.

Ett byggprojekt brukar ha allriskförsäkring och färdigställandeförsäkring som gäller under byggnation, tecknade av entreprenören.
Citera
2024-02-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelkanal
Det stämmer. Men det vore osannolikt att Liseberg utformat sina avtal på det sättet, dock inte omöjligt, se min tidigare fråga gällande entreprenadformen.
Jag vet inte hur pass insatt du är i entreprenadjuridik men sammanfattningsvis finns det två olika sätt som rutschkanorna har köpts in. Antingen via en s.k. sidoentreprenad, eller som en underentreprenör. (Jag tippar på att de kontrakterats som det sistnämnda, men vet inte.)
I en juridisk tvist spelar det väldigt stor roll, och om det är det sistnämnda alternativet så står inte NCC helt skadefria.

Nu verkar det ju vara fråga om en tredje väg där Liseberg väljer att hyra in personal vid sidan om för att skynda på åtgärder mot brister i det som NCC byggt, för att bli klara i tid.
Citera
2024-02-14, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Det är ett kontraktskrav från Beställaren att Entreprenören har och redovisar en projektspecifik försäkring. Hur stor den är brukar däremot variera, dock ligger den ofta mycket högt.
Citera
2024-02-14, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelkanal
Ett byggprojekt brukar ha allriskförsäkring och färdigställandeförsäkring som gäller under byggnation, tecknade av entreprenören.

Men nu är det ju inte entreprenören NCC som har utfört det arbete som ledde till branden, det var några småskuttare som Liseberg hade hyrt in vid sidan om.
Citera
2024-02-14, 06:46
Medlem
Vad är det som brinner, badhus brukar mest bestå av betong, kakel och vatten.
Citera
2024-02-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är det som brinner, badhus brukar mest bestå av betong, kakel och vatten.

Du har all inredning i någon form av plast, minst några mil kabel som brinner, listan kan göras lång
Citera
2024-02-14, 07:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Men nu är det ju inte entreprenören NCC som har utfört det arbete som ledde till branden, det var några småskuttare som Liseberg hade hyrt in vid sidan om.

Var hittar du info om det?
Citera
2024-02-14, 07:05
Medlem
Citat:

Finns det fakta om det är så och vart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in