2024-02-14, 04:27
Medlem
DroneXR7s avatar
Hade hon varit en vuxen man hade hon fått stanna.
Citera
2024-02-14, 04:56
Medlem
BennyBernadottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ping123
Enligt migrationsverket så har hon starkare anknytning till sitt hemland. Trots att hon är född här och bott i Sverige i 7 år.

Vad tycker ni?

Läs artikeln från Aftonbladet som jag länkar här nedan.
Lisa, 9, kan utvisas till barnhem i Albanien: Mitt hem är här

https://www.aftonbladet.se/a/APeVgA

Man skäms igen! Flera våldsbenägna dårfinkar får stanna medan man utvisar en liten tjej som levt hela sitt liv här! Skäms alla makthavare!!
Citera
2024-02-14, 04:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykterism
Jag kan inte se problemet, och därmed inte förstå juridiken bakom, med att hon skulle få stanna när hon har en familj som tar hand om henne. Hon är per se ingen belastning eftersom det finns en familj i Sverige som vill ha henne. Vad gör det att hennes biologiska föräldrar inte är svenskar. Vad har det med saken att göra. Det är ju inte en sådan juridik SD-Sverige ska ha.
Tror det helt har att göra med att hon är Alban och inte svensk medborgare. Därmed behöver det hela lösas av albanska myndigheter. Svenska myndigheter kan inte adoptera bort ett albanskt barn utan ok från Albanien. Och Albanien är ett europeiskt land så finns ju knappast någon möjlighet till asyl tex.
Citera
2024-02-14, 05:02
Medlem
Så klart måste hon få stanna. Har hon kompisar här och gått i skolan här, skulle jag säga att hon redan är svensk dessutom.
Citera
2024-02-14, 05:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Så klart måste hon få stanna. Har hon kompisar här och gått i skolan här, skulle jag säga att hon redan är svensk dessutom.

Jag håller med, rent reflexmässigt men med lite vidare eftertanke så handlar det trots allt om lagar och regler och en utländsk medborgare.

Ska våra myndigheter inte följa lagar och regler utan bara gå på känsla?

Eftersom att det är en 9-årig flicka så ska hon såklart få stanna men om det hade varit en 22-årig irakier så ska han såklart skickas hem?

Många hade kraftiga åsikter om att det skapades en speciallag trots all kritik, som fick afghanska män att stanna trots att de hade fått avslag på asylansökan.

Varför ska en 9-årig albansk medborgare få stanna men medans andra inte ska få det?

Lagar och regler måste gälla för alla. Även om det är en 9-årig flicka. Eller så skippar vi det och river upp hela rättsstaten och bara bedömer efter känsla från fall till fall.
Citera
2024-02-14, 05:27
Medlem
citymormors avatar
Mycket bra!
Fler skall utvisas, vi behöver utvisa över 1 miljon människor.
Citera
2024-02-14, 05:27
Medlem
citymormors avatar
Citat:

En Alban kan inte bli Svensk, en svensk är född i Sverige.
Citera
2024-02-14, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag håller med, rent reflexmässigt men med lite vidare eftertanke så handlar det trots allt om lagar och regler och en utländsk medborgare.

Eftersom att det är en 9-årig flicka så ska hon såklart få stanna men om det hade varit en 22-årig irakier så ska han såklart skickas hem?

Många hade kraftiga åsikter om att det skapades en speciallag trots all kritik, som fick afghanska män att stanna trots att de hade fått avslag på asylansökan.

Varför ska en 9-årig albansk medborgare få stanna men medans andra inte ska få det?

Lagar och regler måste gälla för alla. Även om det är en 9-årig flicka. Eller så skippar vi det och river upp hela rättsstaten och bara bedömer efter känsla från fall till fall.
Bedömning från fall till fall måste göras. Är ju stor skillnad på att vara 9-årig flicka och 16-årig ung man, viilket väl en hel del afghaner var.
Lagar och regler är väl ofta bedömningsfrågor också?
Den här flickan har redan någon slags etablering här, till skillnad från afghanerna. Dessutom är nog dom flesta överens om att vi inte vill att barn i låg- och mellanstadieåldern, ska behöva växa upp på barnhem.
Citera
2024-02-14, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
En Alban kan inte bli Svensk, en svensk är född i Sverige.
Nä, håller inte med dig om det. Man måste inte vara född i landet för att bli Svensk.
Citera
2024-02-14, 05:34
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Nä, håller inte med dig om det. Man måste inte vara född i landet för att bli Svensk.

Ah du är en sån! Du tycker att Somalier blir svenskar för att dom går över en landsgräns.
Blir du Japan när du åker på semester till Tokyo?
Citera
2024-02-14, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ah du är en sån! Du tycker att Somalier blir svenskar för att dom går över en landsgräns.
Blir du Japan när du åker på semester till Tokyo?
Nej, det har jag aldrig påstått. Det är en bedömningsfråga, vad gäller att erhålla annan nationalitet. Inte något svart eller vitt. Det går att bli svensk, även om man inte är född här. T.ex. en ung flicka från ett barnhem, som redan går i skola här och har kompisar här.

Självklart blir man inte en annan nationalitet av att åkt på semester någonstans.
Citera
2024-02-14, 05:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Helt riktigt. Lagar och rättssäkerhet handlar om att agera konsekvent efter lagarna man har att förhålla till, inte känsloargument. Flickan har hamnat i kläm, och det är tråkigt, men det är i slutändan hennes mamma's fel och ingenting vi kan göra något åt sålänge vi tillåter folk söka asyl på plats i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in