Citat:
Detta brukar hända på min pendlare.
Det är inget fel på motorn. Det som hänt är att ditt partikelfilter är igensatt. Motorn går därför i LIMP-mode vilket på VAG-bilarna innebär att du inte kan varva mer än 2800 varv.
Det du kan testa är att köra ett antal mil, och hoppas på att regenerering startar, dvs en renbränning av partikelfiltret. Annars kan du skaffa nån OBD-pryl som du kan tvångsstarta regenerering med.
I annat fall får du åka till en verkstad så kan dom se till att regenereringen startar.
Men jag kan ha fel om det är lika på din bil.
Det är inget fel på motorn. Det som hänt är att ditt partikelfilter är igensatt. Motorn går därför i LIMP-mode vilket på VAG-bilarna innebär att du inte kan varva mer än 2800 varv.
Det du kan testa är att köra ett antal mil, och hoppas på att regenerering startar, dvs en renbränning av partikelfiltret. Annars kan du skaffa nån OBD-pryl som du kan tvångsstarta regenerering med.
I annat fall får du åka till en verkstad så kan dom se till att regenereringen startar.
Men jag kan ha fel om det är lika på din bil.
100% att det är detta. Märkligt att du får det på din pendlarbil. Den går väl längre sträckor?
Regenereringen brukar starta vid 2500 varv och man bör köra i minst 30 min. Förr kunde man sätta en tegelsten på gaspedalen och låta den stå men dem senaste åren klagar folk på miljöförstöringen. Det finns tillsatsmedel man häller i tanken som hjälper till att rena DPFen. Dock så är dem man kan köpa på macken ofta väldigt klena. Tror det är Wynn's som har en för industrimotorer. Blandas 1/500 liter eller 1/250 liter vid svåra besvär. Den är det tryck i. Finns andra medel som spray som man sprutar in i olika intervall via hålet för en givare innan filtret. Är det för mycket sot i filtret så måste hela filtret tas ut och tvättas. Kostar några tusen, ca 5-7.
Försök välj så ren diesel som möjligt. Preem med sin förbannade tallolja är döden för bilarna. Men det är väl just det de vill. Jag var och körde i Ryssland för 15-20 år sedan och där är det helt ren diesel. Bilen kändes trimmad när jag tankat där. Den bilen gick aldrig så bra som när den hade rysk diesel i tanken.