2024-02-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Detta brukar hända på min pendlare.

Det är inget fel på motorn. Det som hänt är att ditt partikelfilter är igensatt. Motorn går därför i LIMP-mode vilket på VAG-bilarna innebär att du inte kan varva mer än 2800 varv.

Det du kan testa är att köra ett antal mil, och hoppas på att regenerering startar, dvs en renbränning av partikelfiltret. Annars kan du skaffa nån OBD-pryl som du kan tvångsstarta regenerering med.
I annat fall får du åka till en verkstad så kan dom se till att regenereringen startar.

Men jag kan ha fel om det är lika på din bil.

100% att det är detta. Märkligt att du får det på din pendlarbil. Den går väl längre sträckor?

Regenereringen brukar starta vid 2500 varv och man bör köra i minst 30 min. Förr kunde man sätta en tegelsten på gaspedalen och låta den stå men dem senaste åren klagar folk på miljöförstöringen. Det finns tillsatsmedel man häller i tanken som hjälper till att rena DPFen. Dock så är dem man kan köpa på macken ofta väldigt klena. Tror det är Wynn's som har en för industrimotorer. Blandas 1/500 liter eller 1/250 liter vid svåra besvär. Den är det tryck i. Finns andra medel som spray som man sprutar in i olika intervall via hålet för en givare innan filtret. Är det för mycket sot i filtret så måste hela filtret tas ut och tvättas. Kostar några tusen, ca 5-7.

Försök välj så ren diesel som möjligt. Preem med sin förbannade tallolja är döden för bilarna. Men det är väl just det de vill. Jag var och körde i Ryssland för 15-20 år sedan och där är det helt ren diesel. Bilen kändes trimmad när jag tankat där. Den bilen gick aldrig så bra som när den hade rysk diesel i tanken.
Citera
2024-02-14, 06:53
Medlem
Masingas avatar
Har du kollat oljestickan så det inte är för mycket olja i motorn?
Citera
2024-02-14, 08:10
Medlem
Det har i alla fall inget med glödstiften att göra.
Om du stänger av den en stund så kan den i vissa fall fungera helt normalt igen.
Det är en givare som krånglar, har hört vilken det var men kommer inte ihåg det nu.
Åk in på en verkstad så dom får kolla på datorn.
Citera
2024-02-14, 08:13
Medlem
TonyBergmans avatar
Kanske har du redam fått svar men den tänder kanske inte på alla cylindrar?
Citera
2024-02-14, 09:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Glödstiften används endast innan motorn startas, och har inget att göra med hur motorn går efter att den startat.
Så nej, byta glödstift kommer inte göra någon skillnad.

Trodde jag med men det stämmer inte, moderna motorer nyttjar dessa även under drift har jag fått lära mig.
Citera
2024-02-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Trodde jag med men det stämmer inte, moderna motorer nyttjar dessa även under drift har jag fått lära mig.

Vem har lärt dig det och var kan man hitta den infon?

Finns motorer som har liknande glödstift i kylsystemet för att värma upp motorn mer. Tror du glödstift i cylindrarna värmer motorn mer än vad förbränningen gör?
Citera
2024-02-14, 13:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Yep men jag låter proffsen på en verkstad göra de åt mig.

Ja. Mycket lätt att dra av. Då får man problem.
Citera
2024-02-14, 15:30
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja. Mycket lätt att dra av. Då får man problem.
Ok.
Motorlampan började lysa gult idag med utöver glödstift lampan. Så jag körde ner den direkt till verkstaden och dom ska kika på den imorn.
Senast redigerad av Dr.Braun 2024-02-14 kl. 15:41.
Citera
2024-02-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Ok.
Motorlampan började lysa gult idag med utöver glödstift lampan. Så jag körde ner den direkt till verkstaden och dom ska kika på den imorn.

Du kan nog andas ut, med 90% säkerhet så handlar det om partikelfiltret/egr ventilen.
Gul motor lampa, bilen i limpmode, är tecken på just det.

Så länge det nu inte finns bilar som gör exakt så om det är felkuggat. Har aldrig varit med om det i verkstan.
Citera
2024-02-14, 15:59
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du kan nog andas ut, med 90% säkerhet så handlar det om partikelfiltret/egr ventilen.
Gul motor lampa, bilen i limpmode, är tecken på just det.

Så länge det nu inte finns bilar som gör exakt så om det är felkuggat. Har aldrig varit med om det i verkstan.

Tusen tack för ditt svar
Citera
2024-02-14, 16:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Inte behöver du vrida om nyckeln och vänta på förglödning på en bil från 2014?

Eller skrev du fel och bilen är en Mercedes diesel från 1974?

https://www.youtube.com/watch?v=IexqLYrGvrg

Senast redigerad av Carl Serung 2024-02-14 kl. 16:06.
Citera
2024-02-14, 16:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Vem har lärt dig det och var kan man hitta den infon?

Finns motorer som har liknande glödstift i kylsystemet för att värma upp motorn mer. Tror du glödstift i cylindrarna värmer motorn mer än vad förbränningen gör?

Jag hade en Hyundai en gång med dieselmotor som jag tyckte drog väl mycket. Den hade garanti så deras verkstad fick titta på den. Dom hittade två dåliga glödstift - inte speciellt ovanligt sa dom. Det var deras tekniska avdelning som berättade detta att glödstiften numera inte bara gör nytta vid start utan även används under drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in