2024-02-14, 00:35
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det har jag inte sagt men om man nu gått arbetslös under längre tid på orten man bor så kanske man inte ska vara rädd att flytta på sig.
Jag och min sambo valde ett liv utan barn vilket gör flyttar väldigt mycket enklare men även med barn så går det att flytta. Nu för tiden så kan många jobba från vart som helst så även det gör det enklare om bara den ena faktiskt måste byta jobb.

Jag som vanlig knegare har jättesvårt att ens få en intervju när jag söker på annan ort och då har jag ändå jobb nu, det är ju inte så att jag är arbetslös. Jag har ju villat lämna där jag bor nu och söka mig någon annanstans. Jag har fått en intervju och då frågade han mig hur jag skulle göra med bostad och då sa jag att jag bor på vandrarhem tills jag fixar lägenhet men han köpte inte det.

Där jag bor nu så har jag varit på ett antal intervjuer och fått några erbjudanden genom åren när jag sökt och bytt jobb. Så på hemmaplan är inga problem.

Jag kan tänka mig att det är betydligt lättare om man är högutbildat att byta ort. Arbetsgivaren tar nog en betydligt mindre risk. Varför ska han anställa mig som bor tre timmar bort när han har 500 till fast bosatta på samma ort som söker samma jobb. Jag tycker det är tråkigt för min del eftersom jag vill flytta men jag har full förståelse för hur arbetsgivaren tänker.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2024-02-14 kl. 00:50.
Citera
2024-02-14, 00:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det finns andra jobb än ICA även om det kanske är det enda som du klarar av.
Jag och min sambo har flyttat tre gånger just för att rätt jobb dykt upp. Man växer av att flytta och skapa sig ett eget liv kan jag tillägga.
Man kan mycket väl "skapa sig ett eget liv" utan att flytta.

Jag tolkar det som att ni redan hade jobb, men valde att flytta för att ni hittat bättre jobb, d v s göra karriär?
Inget ont i att vara karriärist, men det går knappast att jämföra med att tvingas flytta från sin etablerade tillvaro för att man förlorat sitt jobb...
Citera
2024-02-14, 01:00
Avslutad
Jag söker lite på halvers ett nytt jobb. på 14 dagar har jag fått (jag skämtar inte nu) 35 intervjuer. Vissa för samma tjänst, andra som vill ragga uppdrag åt en men många konkreta erbjudanden också. Tackat nej till månadslöner på 45-50k för att det var 100% på plats med en timmes resväg.

så varför gnäller ni? Ni får väl fan ta ich anstränga er. Skriv ihop ett cv, kamma er, öva in svar på de vanliga frågorna "styrkor, svagheter, hur hanterar du stress, vad gör du på fritiden" osv. Om du är dömd för brott var ärlig med det. Fixar du detta kommer du ha ett jobb på nolltid.
Citera
2024-02-14, 01:07
Avslutad
bra att a-kassan baseras på inkomst.
Vi får se vad reformen innebär i praktiken om några timmar. Jag hoppas den inte är alltför radikal, då blir det en röst på sossarna nästa val!
Citera
2024-02-14, 01:14
Medlem
Citat:
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.
Annat land? Haha folk har barn och fru.. Alla sitter inte hemma med Lena Handén som du🤣
Citera
2024-02-14, 01:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Jag söker lite på halvers ett nytt jobb. på 14 dagar har jag fått (jag skämtar inte nu) 35 intervjuer. Vissa för samma tjänst, andra som vill ragga uppdrag åt en men många konkreta erbjudanden också. Tackat nej till månadslöner på 45-50k för att det var 100% på plats med en timmes resväg.

så varför gnäller ni? Ni får väl fan ta ich anstränga er. Skriv ihop ett cv, kamma er, öva in svar på de vanliga frågorna "styrkor, svagheter, hur hanterar du stress, vad gör du på fritiden" osv. Om du är dömd för brott var ärlig med det. Fixar du detta kommer du ha ett jobb på nolltid.
gud vad du låter naiv.
Citera
2024-02-14, 02:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

Ingen aning.

Min enda synpunkt är att det är ett brott mot samhällskontraktet att retroaktivt försämra en sådan här försäkring, som folk betalat in till under kanske flera decennier, under premissen att de ska få ut ett visst belopp i händelse av arbetslöshet.
Citera
2024-02-14, 02:30
Medlem
Inkomst baserat? Hur fan funkar det i praktiken? Så de som tjänar mer får längre/mindre tid?
Citera
2024-02-14, 03:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
gud vad du låter naiv.

Naiv? Jag är en hårt arbetande man som har arbetat mig upp. Jag har ingen utbildning, annat än gymnasie med mediokra betyg. Däremot jobbar jag hårt, går till jobbet med ett leende och klagar inte. Så vad är problemet? Det finns massor med branscher som saknar folk. Vill man så kan man. Så sluta vara en latjävel. Det är ska löna sig att arbeta, inte gå på bidrag. Jag är less på att försörja sådana som er.
Citera
2024-02-14, 06:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Klart det kommer att leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd. Antalet lediga jobb kommer ju inte att öka bara för att man ändrar reglerna i A-kassan.
Detta är väl den viktigaste stötestenen. Söks det gatusopare i Arjeplog så kommer inte arbetslösa mediahipsters på Södermalm flytta hem.

[
Citat:
Folk kommer i förlängningen att tvingas att söka enklare jobb som dom är överkvalificerade för på annan ort, jobb som våra nyligen invandrade både söker, behöver och upptar på den andra orten.
Här finns dock en viktig poäng missad: om vi nu har jobb på andra orter, varför ska en femtegenerations Göteborgare behöva flytta till Säffle när vi tydligen behöver invånare i Säffle? Varför ska varenda arbetslös invandrare trängas ute i Göteborgs förort?

Citat:
Folk kommer att berövas sina besparingar och betalda bostäder innan dom får försörjningsstöd (vilket våra politiker aldrig kommer att vara i närheten av), för att sedan så småningom leva som fattigpensionärer som samhället också får bidra till försörjningen för...
Detta är redan ett faktum i den befintliga arbetslösheten.

Citat:
Sänk för fan kraven för att få en anställning till ett vanligt jobb, idag förväntas akademisk utbildning för praktiska jobb och många skulle med upplärningstid galant klara av massor av dom jobben med bara grundskola i botten, och kanske någon kurs/körkort eller liknande.
Detta hänger ihop med utbildningsinflationen i landet som pågått länge för att skapa sysselsättning. Vi ser nu frukten av detta, då du bör ha en kandidatexamen för att sopa gator.

Danmark visar vägen genom sitt nya system att lägga lika värde vid YH-utbildning och återgå till lärlingsprinciper. Många jag gick i skolan med gick lärling som målare, rörpulare och golvläggare och de har inte varit arbetslösa en dag i sitt liv.

Citat:
Företagen och våra politiker låtsas att det finns en brist på "kvalificerad" arbetskraft samtidigt som folk gå arbetslösa, det är en halmgubbe som skapats av skäl som jag inte förstår men utan tvekan bidrar det till att göra arbetsföra människor oanställbara.
Se utbildningsinflation. Det är debit på sysselsättningsgrad och kredit på arbetstillfällen.
Citera
2024-02-14, 06:08
Medlem
Citat:
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.
Hur ska dom som är tex asfaltläggare eller andra vägarbetare i Norrland göra?
Ska dom lämna sitt nybyggd villa och flytta till Malmö..vem köper deras hus så dom kan betala av banklånet..dom har 5 barn i familjen..finns det tillräckligt med skolplatser..mamman i familjen jobbar inom äldrevården..ska hon bara säga upp sig?
Citera
2024-02-14, 06:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
nu är det så här,sveriges a-kassa ligger på 21:a plats av 27 europeiska länder,några 80 procent av lönen är vi inte i närheten av att få,taket i a-kassan ligger på 24600 eller 26400..länge sedan jag läste om det..av den pengen får du 80% om jag blir arbetslös så får jag 48,3 %av min lön i a-kassa..norge och finland har bäst a-kassor i europa,följt av frankrike..där betalas det ut 80% av lönen i a-kassa(norge och finland) 78 %betalar frankrike ut..
Det stämmer att Sveriges A-Kassa har ett lågt tak. Det som utmärker Sverige är att människor i år efter år kan gå på A-Kassa. Så generösa är inte alla länder. I Tyskland t.ex. får man A-Kassa i ett år och sedan är det socialbidrag som gäller. Det finns ingen möjlighet att få "nya stämpeldagar".

Just detta vill regeringen nu ändra på. Egentligen vettigt men politikerna ignorerar tyvärr grundproblemet. Skattepolitiken skulle behöva ändras för att skapa fler jobb i Sverige. Som det är nu är det för dyrt/olönsamt att driva företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in