2024-02-13, 23:21
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jamen vad bra Johan Person ditt äckliga svin. Du med dina fallskärmar på miljoner efter riksdagen är helt okej. Men att vanligt folk ska kunna överleva på några tusenlappar vid arbetslöshet de ska man såklart ge sig på, dit kräk

Exakt, det blir jävligt äckligt när en människa som Johan Persson som tjänar så jävla mycket pengar varje månad slår mot dom svagaste. Det är definitivt inte fett att vara arbetslös som den jävla pajasen verkar tro.
Citera
2024-02-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.

Vet inte om just söka jobb är nyckeln, snarare att kompetensutveckla sig som är grejen.
Ett av problemen med svensk arbetsmarknad är just att man uppmuntrar alla att spamma ut ansökningar. Därför t ex ett jobb i kassan på Ica får kanske 700 ansökningar.
Citera
2024-02-13, 23:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Sverige tar in invandrare från länder där man knappt gått i skolan och förväntar sig att dessa ska komma in på den svenska arbetsmarkaden, där det krävs cirka 12 år skolgång för att ens få sitta i kassan på ICA
Ja, om avsikten vara att sätta dom nyanlända i arbete och försörja sig själva, kunde jag ha någon form av förståelse. Men detta kommer inte att drabba dom i första hand.

Det kommer i första hand att drabba vanliga svenskar som redan har försörjt sig själva men blivit utan arbete och just nu i lågkonjunkturen har svårt att hitta en ny anställning, detta samtidigt som ALLT blivit dyrare för att bo, äta och ta sig till ett eventuellt jobb.
Deras ekonomiska bas ska raderas ut totalt till förmån för att alla som bidragsturistat sig hit ska ha möjlighet att fortsätta försörjas av det allmänna.
Citera
2024-02-13, 23:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vet inte om just söka jobb är nyckeln, snarare att kompetensutveckla sig som är grejen.
Ett av problemen med svensk arbetsmarknad är just att man uppmuntrar alla att spamma ut ansökningar. Därför t ex ett jobb i kassan på Ica får kanske 700 ansökningar.

Alla som är arbetslösa är inte lågutbildade och söker jobb på ICA men vissa av de högutbildade tycks inte heller hitta jobb.
Många gånger tror jag man behöver se över personens CV och framförallt hur denne söker ett jobb.
Citera
2024-02-13, 23:42
Medlem
Citat:
Mitt förslag:
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.
Helt orealistiskt svammel. Ingen jävel kommer att flytta till andra änden av landet för att jobba på ica i nån liten håla.
Citera
2024-02-13, 23:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Helt orealistiskt svammel. Ingen jävel kommer att flytta till andra änden av landet för att jobba på ica i nån liten håla.

Det finns andra jobb än ICA även om det kanske är det enda som du klarar av.
Jag och min sambo har flyttat tre gånger just för att rätt jobb dykt upp. Man växer av att flytta och skapa sig ett eget liv kan jag tillägga.
Citera
2024-02-14, 00:01
Medlem
Citat:
Jag och min sambo har flyttat tre gånger just för att rätt jobb dykt upp. Man växer av att flytta och skapa sig ett eget liv kan jag tillägga.
Jag behöver inte ica. Jag har redan ett bättre och mer avancerat jobb.
Vad du och din sambo gör eller klarar, innebär inte att alla andra i landet klarar, av olika anledningar. Men du verkar vara en sån som inte klarar av att sätta sig in i andras situationer utan tror att om du kan något, så kan alla andra samma sak eller att alla andra har exakt samma situation som dig. Idiot!
Citera
2024-02-14, 00:04
Medlem
Är detta ytterliggare ett steg i globalisternas plan att eliminera medelklassen?
Citera
2024-02-14, 00:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag behöver inte ica. Jag har redan ett bättre och mer avancerat jobb.
Vad du och din sambo gör eller klarar, innebär inte att alla andra i landet klarar, av olika anledningar. Men du verkar vara en sån som inte klarar av att sätta sig in i andras situationer utan tror att om du kan något, så kan alla andra samma sak eller att alla andra har exakt samma situation som dig. Idiot!

Det har jag inte sagt men om man nu gått arbetslös under längre tid på orten man bor så kanske man inte ska vara rädd att flytta på sig.
Jag och min sambo valde ett liv utan barn vilket gör flyttar väldigt mycket enklare men även med barn så går det att flytta. Nu för tiden så kan många jobba från vart som helst så även det gör det enklare om bara den ena faktiskt måste byta jobb.
Citera
2024-02-14, 00:09
Medlem
Citat:
Det har jag inte sagt men om man nu gått arbetslös under längre tid på orten man bor så kanske man inte ska vara rädd att flytta på sig.
Jag och min sambo valde ett liv utan barn vilket gör flyttar väldigt mycket enklare men även med barn så går det att flytta. Nu för tiden så kan många jobba från vart som helst så även det gör det enklare om bara den ena faktiskt måste byta jobb.
Bor man i skåne ska man inte behöva flytta någonstans. Det ska finnas nog med jobb här.
Citera
2024-02-14, 00:11
Medlem
Tramsluders avatar
Citat:

Får man ens pengar för att åka på intervju? Biljetten upp till norrland kan gå på flera tusen, folk som är arbetslösa brukar inte ha såna marginaler.

(Jobben på ica är det stor konkurrens om. Ett par hundra sökande på utannonserade jobb tror jag det är.)
Citera
2024-02-14, 00:32
Medlem
Citat:
Mitt förslag:

nu är det så här,sveriges a-kassa ligger på 21:a plats av 27 europeiska länder,några 80 procent av lönen är vi inte i närheten av att få,taket i a-kassan ligger på 24600 eller 26400..länge sedan jag läste om det..av den pengen får du 80% om jag blir arbetslös så får jag 48,3 %av min lön i a-kassa..norge och finland har bäst a-kassor i europa,följt av frankrike..där betalas det ut 80% av lönen i a-kassa(norge och finland) 78 %betalar frankrike ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in