2024-02-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle38
den försvunne personen jobbade som konsult åt Liseberg, född och uppvuxen i Gbg…tragiskt är bara förnamnet….

Då vet du med andra ord vem det är?
Citera
2024-02-13, 17:45
Medlem
LarryKoopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle38
den försvunne personen jobbade som konsult åt Liseberg, född och uppvuxen i Gbg…tragiskt är bara förnamnet….

Med tanke på att detta var ditt första inlägg på 9 år så tar jag för givet att du har bra koll här.
Hur gammal var personen?
Riktigt tragiskt!
Citera
2024-02-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbynbjornfot
i pressintervjun pratar Lisebergs vd om den saknade som "henne"
Jag stod och fixade lunch samtidigt så har bara hunnit lyssna på den en gång än så länge, så jag höll det till arbetare och person då jag inte var säker om kön framgick tydligt.

Angående koldioxidsläckare fick jag känslan att den var lite fjuttig utomhus när jag senast hade halvdag med utbildning på brandstationen.
Vi har gott om inomhusmodeller vid mångmiljon elektroniken på jobbet men det kanske finns större modeller på byggarbetsplatser vid elarbeten m m ??
Senast redigerad av OnlyHans 2024-02-13 kl. 17:52. Anledning: Korta ner texten och stavrätta
Citera
2024-02-13, 18:00
Medlem
Så tragiskt
Citera
2024-02-13, 18:13
Medlem
Asb3rger1337s avatar
https://youtube.com/shorts/5kcnSrQLaDw?si=Wxo4fMExR70T1Pxc

De verkar börjat i yttre rören, bredvid en skylift. Någon som va där när de börja?
Kan någon berätta för mig varför stegbilarna o brandkåren gjorde absolut ingenting? Man kan väl släcka samtisigt som man räddar?
Citera
2024-02-13, 18:16
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Varför skickar man inte in jordbövningsexperter eller hundar/drönare o letar i större utsträckning. Eventuellt någon typ av konstruktion man kan flytta som klarar 30 ton tryck. En vanlig jävla trä-pall klarar 3 ton. De där taket ser inte alltför tungt ut.

Sverige är ett u-land. Räkna med att brinna inne o inte bli räddad. Brandkåren e fredsskadad och arbetsmiljön är viktigare än sammhälskontraktet.
Citera
2024-02-13, 18:18
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Oavsett brandsläckare kräver det ju att du upptäcker branden i tid. Om svetsloppa/ värmeutveckling antänt material kan det legat och pyrt utanför okulär sikt innan det tagit fart - och väl upptäckt redan varit för expansiv och våldsam härd för att kunna släckas manuellt. Har gaser antänts kan faran ögonblickligen blivit personalen övermäktig.
De hade lätt gått o släcka ka me en brandbil på platts efter 10 minuter.
Men nej. Brandkåren parkerar ute på gatan o fifflar med annat. 20 minuter senare är kranen fortfarande nedfällning. Tar ca 1h tror jag innan de ens fått upp kranen.
Asså va händer..
Citera
2024-02-13, 18:22
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Jag stod och fixade lunch samtidigt så har bara hunnit lyssna på den en gång än så länge, så jag höll det till arbetare och person då jag inte var säker om kön framgick tydligt.

Angående koldioxidsläckare fick jag känslan att den var lite fjuttig utomhus när jag senast hade halvdag med utbildning på brandstationen.
Vi har gott om inomhusmodeller vid mångmiljon elektroniken på jobbet men det kanske finns större modeller på byggarbetsplatser vid elarbeten m m ??

ni har aldrig fått utbildning eller sett rutschkanor brinna
Citera
2024-02-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Det är fantastiskt vad många brandingenjörer, kontruktörer, foliehattar och förståsigpåare som har skrivit. Ni kanske skulle ringa och berätta vad som hänt så kan de få lite hjälp på traven.

1. Frigolit är ett varumärke som var störst när cellplast kom, därför kallas det frigolit i folkmun men det är som sagt en cellplast som finns i olika konstruktioner och densiteter.
2. Om vattenrutschkanan är tillverkad av just cellplast låter jag vara osagt, det låter tveksamt då komposit och glasfiber är vanligast skulle jag tro så är fallet. Dessa material brinner också rätt bra när olyckan väl är framme.
3. Det var ett pågående bygge, då är ingen ventilation, sprinkler, röklyckor (om de inte har smältsäkringar) eller brandgasspjäll i bruk. Detta testkörs före vid samordnad provning och körs igång vid/efter slutbesiktning av ett projekt.
4. NCC som huvudentreprenör har det slutliga ansvaret ekonomiskt och rättsligt, men de kommer garantera kräva eventuell vållande UE på ersättning genom deras ansvarsförsäkring (som de är skyldiga att ha)

Min teori, med mina års erfarenhet inom branschen är följande.

HETA arbeten utförs på stativet för rutschbanan, dåligt ställt med släckare och brandförebyggande åtgärder gör att det tar eld och det tar sig fort när man inte släcker direkt.
Rutschbanan agerar skorsten och fyller tornet med explosiva rökgaser som vid rätt temperatur och syreblandning antänder och skapar en explosionsartad brand.

Vem som är ansvarig får vi säkert veta snart. Kanske personen som saknas som lade benen på ryggen och drog eftersom han var vållande, svartarbetade, saknade ID06 och inte ville stå för konsekvenserna. Han är säkert hemma i Polen nu och söker jobb som svetsare på nåt annat företag långt från Göteborg.

Jag har jobbat på en vattenrutschbana i min ungdom. Den, och alla andra banor jag sett, var byggd av glasfiberarmerad plast precis som en båt.
Det brinner inte speciellt bra så det bör ha tagit eld i nåt annat först.
Om det stämmer att de jobbade med stommarna i stål kan de ha haft färghinkar i närheten.
Metallfärg för utomhus bruk är ofta bruten med thinner och brinner typ som bensin.

Min teori är att svetskillarna skulle fixa anmärkningar innan slutbesiktning och hade färg med sig för att kunna blaska på lite på fogarna så de skulle bli klara snabbt.
Citera
2024-02-13, 18:27
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag har jobbat på en vattenrutschbana i min ungdom. Den, och alla andra banor jag sett, var byggd av glasfiberarmerad plast precis som en båt.
Det brinner inte speciellt bra så det bör ha tagit eld i nåt annat först.
Om det stämmer att de jobbade med stommarna i stål kan de ha haft färghinkar i närheten.
Metallfärg för utomhus bruk är ofta bruten med thinner och brinner typ som bensin.

Min teori är att svetskillarna skulle fixa anmärkningar innan slutbesiktning och hade färg med sig för att kunna blaska på lite på fogarna så de skulle bli klara snabbt.

sluta ljuga, detta kom ut runt 2009
Citera
2024-02-13, 18:28
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De hade lätt gått o släcka ka me en brandbil på platts efter 10 minuter.
Men nej. Brandkåren parkerar ute på gatan o fifflar med annat. 20 minuter senare är kranen fortfarande nedfällning. Tar ca 1h tror jag innan de ens fått upp kranen.
Asså va händer..

Tyckte det samma, filmerna man såg inledningsvis såg man brandmännen gå omkring dra slang och ropa till varandra. Elden då såg inte så stor ut, troligtvis blev man överrumplad av det snabba förloppet.
Förstår inte varför de måste blåsa på i trafiken innan, när man ändå går omkring och såsar sen.
Citera
2024-02-13, 18:28
Medlem
En tragisk händelse, speciellt för den familj som saknar en familjemedlem idag. Är det någon som vet om det fanns ett fungerande brandlarm på Oceana? Jag kan inte höra något larm när jag ser olika videos av branden och explosionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in