Citat:
Ursprungligen postat av
Tacete
Det är fantastiskt vad många brandingenjörer, kontruktörer, foliehattar och förståsigpåare som har skrivit. Ni kanske skulle ringa och berätta vad som hänt så kan de få lite hjälp på traven.
1. Frigolit är ett varumärke som var störst när cellplast kom, därför kallas det frigolit i folkmun men det är som sagt en cellplast som finns i olika konstruktioner och densiteter.
2. Om vattenrutschkanan är tillverkad av just cellplast låter jag vara osagt, det låter tveksamt då komposit och glasfiber är vanligast skulle jag tro så är fallet. Dessa material brinner också rätt bra när olyckan väl är framme.
3. Det var ett pågående bygge, då är ingen ventilation, sprinkler, röklyckor (om de inte har smältsäkringar) eller brandgasspjäll i bruk. Detta testkörs före vid samordnad provning och körs igång vid/efter slutbesiktning av ett projekt.
4. NCC som huvudentreprenör har det slutliga ansvaret ekonomiskt och rättsligt, men de kommer garantera kräva eventuell vållande UE på ersättning genom deras ansvarsförsäkring (som de är skyldiga att ha)
Min teori, med mina års erfarenhet inom branschen är följande.
HETA arbeten utförs på stativet för rutschbanan, dåligt ställt med släckare och brandförebyggande åtgärder gör att det tar eld och det tar sig fort när man inte släcker direkt.
Rutschbanan agerar skorsten och fyller tornet med explosiva rökgaser som vid rätt temperatur och syreblandning antänder och skapar en explosionsartad brand.
Vem som är ansvarig får vi säkert veta snart. Kanske personen som saknas som lade benen på ryggen och drog eftersom han var vållande, svartarbetade, saknade ID06 och inte ville stå för konsekvenserna. Han är säkert hemma i Polen nu och söker jobb som svetsare på nåt annat företag långt från Göteborg.
Jag har jobbat på en vattenrutschbana i min ungdom. Den, och alla andra banor jag sett, var byggd av glasfiberarmerad plast precis som en båt.
Det brinner inte speciellt bra så det bör ha tagit eld i nåt annat först.
Om det stämmer att de jobbade med stommarna i stål kan de ha haft färghinkar i närheten.
Metallfärg för utomhus bruk är ofta bruten med thinner och brinner typ som bensin.
Min teori är att svetskillarna skulle fixa anmärkningar innan slutbesiktning och hade färg med sig för att kunna blaska på lite på fogarna så de skulle bli klara snabbt.