2024-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorginaKramer
Det känns som att GP har förberett en artikel om detta. Finns en artikel utlagd 14:53 som är svårvisad i min webbläsare. Öppnas endast om jag ”väljer öppna i ny flik”.

Länk?
Citera
2024-02-13, 15:44
Medlem
ezanrkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Länk?
Tror han menar denna, men den går bra att öppna i min webbläsare iaf.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/en-man-saknas-fortfarande-efter-branden.b4f6b081-f6e3-5596-ad5f-ba9eb00b504b
Citera
2024-02-13, 15:46
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det tar ca 4 minuter för ett utryckningsfordon att köra sträckan från närmaste brandstation till brandplatsen, men det förutsätter att det inte är några spårvagnar i vägen eftersom det inte längre direkt väg dit utan man måste köra runt. Man måste åka via kollektivtrafikfält för att komma förbi rakaste vägen.

Enligt vittnen så hördes utryckningsfordonen långt innan explosionerna så de hann komma på plats. Eftersom alla stationer i Göteborgsområdet larmades så hördes det passerande utryckningsfordon i närmare en halvtimme.

Oki. Men man måste ändå räkna in larmtiden, dvs från att man ringer 112 tills att 'förlarm" om brand i byggnad slås ut. Detta tar max 1 min.
Sen 90 sek + körtid + larminfo från SOS + körtiden till adressen.
Så 5-6 min innan första enhet/brandbil är framme.
Sen har station Gårda en "utryckningsväg" på Ullevigatan. Fri passage utan trafik..
Senast redigerad av Mazeppa 2024-02-13 kl. 15:48.
Citera
2024-02-13, 15:46
Medlem
RiverSongs avatar
Citat:
Försvunnen person jobbade för Liseberg
Till GP bekräftar Lisebergs vd Andreas Andersen att den person som ännu saknas efter branden jobbade på uppdrag av Liseberg. Exakt vilken roll mannen hade går han inte in på.

Att en person saknas i branden kom till räddningstjänstens kännedom relativt tidigt säger Per Nyqvist.– Under vårt inledande arbete försökte vi skapa oss en bild av hur många som funnits på plats och se om alla var ute. I samband med det har vi fått de här uppgifterna om att en person saknas.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/lisebergs-vd-om-framtiden-for-storsatsningen-oceana.80d4f1c1-41ab-4ada-b999-fad642845dca
Citera
2024-02-13, 15:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är detta byggklant, konstruktionsklant eller brott/anlagt

Byggklant, såvida du menar den som lyckades starta denna brasa.
I övrigt ser man inga tecken på att något är klantigt/brottsligt nånstans tycker jag.
Citera
2024-02-13, 15:54
Medlem
Manjakiss avatar
När ska dom gå ut med att den döde mannen hade en chefsposition och skulle kolla just svetsningar?
Kanske lite pinsamt, och det rycktas att det saknas några Östarbetate som kanske inte hade alla papper i ordning också
Intressant fortsättning följer…
Citera
2024-02-13, 15:55
Medlem
Just nu är jag mest intresserad om den försvunne personen faktiskt är död eller faktiskt har sett till att försvinna.
Men kanske är info på gång verkar det som....?
Citera
2024-02-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Liseberg, NCC och Göteborg Stad kommer leta syndabockar. Ingen vill ta hela ansvaret. Wingårdh är inget undantag. Har han missat någonstans, med ett godkännande, tester, vad som helt. Så ligger han pyrt till. Eller du tror NCC Försäkring AB bara pungar ut 1.2 miljarder plus nybyggnation?

Den juridiska processen lär bli lång. Och dyr.
Den som lever får se, delar din uppfattning att det kommer ta tid.
Citera
2024-02-13, 16:09
Medlem
Unbynbjornfots avatar
var det inte två polacker som höll på svetsa i konstruktionen? Vilken brandsläckare hade de med sig? Pulversläckare? ingen släckare?

de borde haft med sig minst 2 stycken Koldioxidsläckare
Citera
2024-02-13, 16:17
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezanrki
En bekant med insyn har bekräftat att den försvunna personen är hittad död. Jag vet inga detaljer dock.

troligtvis gick han för inspektion i röret när det exploderade.
Citera
2024-02-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbynbjornfot
var det inte två polacker som höll på svetsa i konstruktionen? Vilken brandsläckare hade de med sig? Pulversläckare? ingen släckare?

de borde haft med sig minst 2 stycken Koldioxidsläckare

Oavsett brandsläckare kräver det ju att du upptäcker branden i tid. Om svetsloppa/ värmeutveckling antänt material kan det legat och pyrt utanför okulär sikt innan det tagit fart - och väl upptäckt redan varit för expansiv och våldsam härd för att kunna släckas manuellt. Har gaser antänts kan faran ögonblickligen blivit personalen övermäktig.
Citera
2024-02-13, 16:22
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Oavsett brandsläckare kräver det ju att du upptäcker branden i tid. Om svetsloppa/ värmeutveckling antänt material kan det legat och pyrt utanför okulär sikt innan det tagit fart - och väl upptäckt redan varit för expansiv och våldsam härd för att kunna släckas manuellt. Har gaser antänts kan faran ögonblickligen blivit personalen övermäktig.

verkligen inte, se på videon när brandmannen står och sprutar vatten på rutschkanan som brinner mitt på lågan, han står och tömmer i en minut ändå slutar det inte brinna, det brinner även under vatten när det väl antänt men nu har ju brandbilarna bara vatten så var ju helt fel släckningsalternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in