2024-02-13, 14:29
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnacie
En renovering av utemiljö vs nybyggnation av stort vattenland med klimat och alla nödvändigheter. Ingen speciellt klockren jämförelse

Det är ändå strukturer som byggts upp från scratch. Det enda som gör det till en ”renovering” och inte ett ”nybygge” är att det finns en färdig grund att stå på. Ungefär som Oceana under återuppbyggandet.

Sedan menar jag givetvis inte att hela Oceana skulle kunna byggas för 1,4 miljoner euro. Men att tyskarna lyckats smälla upp fyra stora rutschkanor i stål för priset av tre centrala bostadsrätter säger allt man behöver veta om att stål i Oceana knappast vore orimligt dyrt.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-02-13 kl. 14:32.
Citera
2024-02-13, 14:32
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Sant!

Men branden kommer, oavsett, ändå att få oanade konsekvenser, drabba dem som normalt inte kan anses som direkt drabbad. Då det kommer att påverka besöksnäringen till regionen, möjlighet för näringen att gro, jobbtillfällen, skatteintäkter.

Och kanske regnar en del av kostnaden för att återställa, ned på oss alla, oavsett vi bor i regionen eller inte, i form av högre försäkringspremier?

Tror inte att du behöver vara speciellt orolig. I sammanhanget är detta en begränsad kostnad och mervärdet av ett vattenland i centrala gbg är inte jättestort. Om du vill oroa dig titta på fördyringarna på västlänken som är tusentals ggr dyrare för göteborgarna som vi ännu inte sett slutnotan för...
Citera
2024-02-13, 14:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Som jag skrev innan så tar det mellan 5-10 min innan första brandbil är på adressen. Sen så måste dom ju hitta ett ställe där brandbilarna kan stå pga säkerheten. Sen är det fullt med byggbodar, bråten, maskiner, stängsel etc..på byggplatsen..
Det är inte "bara att börja släcka en brand hur som helst".

Det tar ca 4 minuter för ett utryckningsfordon att köra sträckan från närmaste brandstation till brandplatsen, men det förutsätter att det inte är några spårvagnar i vägen eftersom det inte längre direkt väg dit utan man måste köra runt. Man måste åka via kollektivtrafikfält för att komma förbi rakaste vägen.

Enligt vittnen så hördes utryckningsfordonen långt innan explosionerna så de hann komma på plats. Eftersom alla stationer i Göteborgsområdet larmades så hördes det passerande utryckningsfordon i närmare en halvtimme.
Citera
2024-02-13, 14:50
Medlem
ezanrkis avatar
En bekant med insyn har bekräftat att den försvunna personen är hittad död. Jag vet inga detaljer dock.
Citera
2024-02-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det tar ca 4 minuter för ett utryckningsfordon att köra sträckan från närmaste brandstation till brandplatsen, men det förutsätter att det inte är några spårvagnar i vägen eftersom det inte längre direkt väg dit utan man måste köra runt. Man måste åka via kollektivtrafikfält för att komma förbi rakaste vägen.

Enligt vittnen så hördes utryckningsfordonen långt innan explosionerna så de hann komma på plats. Eftersom alla stationer i Göteborgsområdet larmades så hördes det passerande utryckningsfordon i närmare en halvtimme.
Att köra bakom Liseberg går nog minst lika snabbt. Dessutom ingen trafik
Citera
2024-02-13, 15:04
Avstängd
Är detta byggklant, konstruktionsklant eller brott/anlagt
Citera
2024-02-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezanrki
En bekant med insyn har bekräftat att den försvunna personen är hittad död. Jag vet inga detaljer dock.

Hur kunde det hända? Känner man att det luktar gas eller bränt, så tar du dig snabbt ut genom en nödutgång? Dessa måste varit installerade även om mycket av brandskyddet ännu inte var operativt (enl befäl intervjuad i tv).
Citera
2024-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Hur kunde det hända? Känner man att det luktar gas eller bränt, så tar du dig snabbt ut genom en nödutgång? Dessa måste varit installerade även om mycket av brandskyddet ännu inte var operativt (enl befäl intervjuad i tv).

Han skall ha sprungit runt och varnat andra för branden, men han visste ju inte hur många som var där och vart de var.
Citera
2024-02-13, 15:18
Medlem
ezanrkis avatar
Den döde ska ha varit anställd av Liseberg, alltså inte en byggarbetare.
Citera
2024-02-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezanrki

Det känns som att GP har förberett en artikel om detta. Finns en artikel utlagd 14:53 som är svårvisad i min webbläsare. Öppnas endast om jag ”väljer öppna i ny flik”.
Citera
2024-02-13, 15:30
Medlem
SkattefriZons avatar
Hoppas att dom bygger upp Oceanen igen. 1,2 miljarder är mycket pengar men jämför man med Västlänken som Göteborgarna rösta de nej till så är det små pengar för den korrupta staden.
Citera
2024-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst

Det kanske personen inte hann… stor byggnad, allt kanske inte var öppet. Var alla nödutgångar tillgängliga? Du har väl sett filmerna? Det är explosion på explosion. Väldigt svart rök som bolmar ut. Antingen dog väl personen av röken, av den explosiva snabba branden eller av att inte hinna eller kunna ta sig ut och dö av något av det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in