2024-02-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Redan bortredigerat

Vad är det de tagit bort?
Citera
2024-02-13, 12:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Redan bortredigerat

https://www.google.com/search?q=%22%E2%80%93+Nej%2C+nej.+Vi+k%C3%B6pte+et t+medel+men+vi+anv%C3%A4nde+det+aldrig%22&rlz=1C1C HZN_enNL961NL961&oq=%22%E2%80%93+Nej%2C+nej.+Vi+k% C3%B6pte+ett+medel+men+vi+anv%C3%A4nde+det+aldrig% 22&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTIxMThqMGoxNag CALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2024-02-13, 12:54
Medlem
De kanske tog bort det eftersom de som arbetar med utredningen bett dem. Kan ju vara en del i utredningen ang. hur det förvarats, om det använts, om någon är misstänkt för något osv.
Citera
2024-02-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Jag tror att förklaringen till vad som hänt är rätt enkel. Någon gång för en rätt lång tid sedan tog familjen med sig ”wheat caps” från t.ex. Eritrea för att kunna behandla t.ex. ris som angripits av insekter. De blir liggande i någon låda, bortglömda. Så flyttar man och när de packar upp sina grejor kommer de fram och de inser att de aldrig kommer att behövas. Istället slänger man dem i toan och går och lägger sig. Kanske spolar man men gasen tränger in via ett avlopp som gått torrt, eller så spolar man inte. Det sannolikaste är nog en ren olyckshändelse.
Ja, mina barn kunde roa sig med att slänga ner brustabletter (c-vitamin) i både toaletten och i badvattnet. Det hände att jag hade några på lut om någon "kris" skulle uppstå.
Citera
2024-02-13, 12:55
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Låter troligt. Blir det gas av det om det ligger i vatten?
Inte utan hög temperatur och högt tryck, så nej.

Men:
Citat:
For farm use, pellets of aluminium phosphide (AlP), calcium phosphide (Ca3P2), or zinc phosphide (Zn3P2) release phosphine upon contact with atmospheric water or rodents' stomach acid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphine#cite_note-LJ_p.-35

Så det kan nog räcka med att ha en del sånt råttgift liggandes dåligt förpackat för att gasen ska bildas, det verkar som den rimligaste förklaringen nu tycker jag. Pappan ska ju ha sagt till SVT att de "haft gift hemma, men inte använt det".
Annars så är gasen tyngre än luft och kan spridas från granne ovanför eller förråd/vind.
Pizzan är väl inte utesluten heller, men konstigt att bara den familjen blev förgiftad.

Wildcard är methlab: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10408124/
Citera
2024-02-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
DN har citerat SVT.

Vi får väl se, om DN också stryker vad man skrivit.

https://www.dn.se/sverige/aklagaren-bekraftar-familjen-i-soderhamn-forgiftades-av-fosfin/

Tack bra verifiering.

Han kan ha helt rätt i att de inte använde medlet. Huvudfrågorna är vad hände med medlet, vilken typ och var tog det vägen?

Där har vi säkert svaret på vad som hände.

Ett tillägg och en fråga som jag har är de här små påsarna/förpackningarna som brukar ligga med när man köper en del saker, en del är säkert för att dra till sig fukt för att skydda varan men tänker att det säkert i en del fall är just medel för att ta död på insekter och undvika tex mal i kläder eller att ohyra förstör mat eller kommer med levandes med varan.
Någon som har mer koll om ämnet kan finnas med i dessa påsar?
Mängdmässigt är det säkert för lite för att förgifta en hel familj i en påse men flera kanske?

Tar upp det som ett sätt att möjligtvis komma i kontakt med ämnet och bli förgiftad.
Citera
2024-02-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ett tillägg och en fråga som jag har är de här små påsarna/förpackningarna som brukar ligga med när man köper en del saker, en del är säkert för att dra till sig fukt för att skydda varan men tänker att det säkert i en del fall är just medel för att ta död på insekter och undvika tex mal i kläder eller att ohyra förstör mat eller kommer med levandes med varan.
Någon som har mer koll om ämnet kan finnas med i dessa påsar?

Jag har inte hört talats om något annat än kiselsyragel som torkmedel.
Citera
2024-02-13, 13:06
Medlem
Ja med det här senaste svaren så lutar det nog mot mord eller dråp.
Citera
2024-02-13, 13:07
Medlem
MrGrants avatar
Jag undrar varför pappan isf införskaffat giftet. Fanns det skadedjur i boendet , vägglöss , råttor eller annat som föranlett det ev.köpet.
Citera
2024-02-13, 13:08
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Stod det verkligen så i artikeln från början??? Väldigt konstigt om de skriver så först och sedan ändrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det var precis vad som stod när jag läste och kopierade in citatet som tydligen senare ändrades vilket är mycket spännande.

Så pappan har ändrat sig och erkänner att de använt fosfin?

"Nu, efter mer än tre månader, har utredarna fått svar om dödsorsaken.
Enligt uppgifter till Aftonbladet hittades spår av en farlig gas som används som bekämpningsmedel."

Den djävulen sa inget till polis?
Senast redigerad av gofigur 2024-02-13 kl. 13:13.
Citera
2024-02-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag undrar varför pappan isf införskaffat giftet. Fanns det skadedjur i boendet , vägglöss , råttor eller annat som föranlett det ev.köpet.

Trött på myggen?
Citera
2024-02-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Så pappan har ändrat sig och erkänner att de använt fosfin?

Nu vet vi inte vilket medel som de haft men enligt uttalandet har de haft något gift hemma även om det aldrig ska ha användts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in